Pages

Friday, January 24, 2014

Realiti Hidup :)

Assalamualaikum...

Realiti hidup.

Hari hari menabung untuk masa depan...nak buat itu ini...yang dan nye hanya satu persatu...bukan sekaligus dan buat semua...SUSAHNYA hidup bila bergantung dengan material duniawi..MUDAHNYA hidup bila berserah pada ALLAH semata-mata dan hidup bersederhana saja. 

Dan sampai satu masa...jika dibandingkan orang yang hidupnya sederhana, kerja 12jam yang dapat baring tengok TV sambil gelak gelak berbanding orang yang 24jam bermati-matian mengejar harta dunia tanpa sempat baring tengok TV sambil gelak gelak ? 

I choose a simple life. Where i dont have to be desperate to buy a car, houses...or further study sampai Master PHD or overseas.... Bukan sebab tak bercita-cita tinggi...cuma nak hidup senang mati pun senang. Menuntut ilmu ada fardhu ain dan fardhu kifayah...mana satu yang dah berlebih lebih..sepatutnya lebih baik seimbang kan ? Ilmu agama pun belum cukup nak ditambah ilmu lain.

Dan selalunya pilihan itu bukan ditangan saya...huhu.Tapi ini cuma luahan saya...kita semua berbeza pendapat dan pandangan kan... Anyway.. Seronok bila tengok orang boleh buat pilihan hidup sendiri dan bahagia sampai tutup mata :) 

At the end of the day...tiada sekelumit pun yang penting dan berharga melainkan BEKALAN UNTUK DIBAWA KE AKHIRAT...

Duit penting ? Diploma Degree Master PHD penting ? Rumah penting ? Tanah penting ? Emas penting ??? Baju cantik penting ??? Kereta canggih penting ?? Body dan muka cantik penting ??? Bercuti paris london burma siam dan shopping sakan penting ??? Rokok dadah penting ??? Kawan kawan yang suka melepak ajak buat perkara melalaikan dan mengumpat penting ???? Rebut harta penting ??? Handphone canggih penting ??

Di akhirnya nanti...semuanya KEMBALI PADA ALLAH...yang pentingnya dibawah ni...


Kalau cukup ni, HIDUP SENANG MATI PUN SENANG...
insyaAllah...
sesungguhnya entri ini peringatan untuk diri sendiri yang lalai dan alpa...

*Kalau boleh nak ada satu rumah satu kereta, cukup.Gembirakan mak dengan abah dulu baru kahwin. Kahwin dengan lelaki beriman yang boleh membimbing ke jalan Allah, sederhana je cukup. Pastu taknak kaya raya, nak jadi housewife untuk suami dan anak anak je. Kalau kerja pun jadi cikgu pun ok, taknak karier berat berat yang kena fikir banyak, buat banyak. Nak ringan ringan je...Buat bisnes tudung labuh dan dakwah sikit sikit bg orang pakai tudung labuh dan comel comel. Baik baik dengan jiran, wakaf kepada fakir, meraikan anak anak yatim...Kumpul duit cukup time pergi tunaikan Haji, moga dapat Haji mabrur. Kumpul pahala banyak banyak moga mati dalam iman...*

Amboi...kalaulah hidup seMUDAH ABC :)
dan kembalilah pada Allah...moga Allah permudahkan HIDUP DAN MATI, URUSAN DUNIA DAN AKHIRAT...

 

Designed by Alieff Artwork