Wednesday, October 16, 2013

Dakwah Cara Rasululllah S.A.W : Tips-Tips Nak Berdakwah !

Assalamualaikum...

Hurm...Alhamdulillah sekarang ni banyak antara rakan rakan kita dah berilmu. Alhamdulillah...syukur. 

Tapi kan saya ada perasan jugak (kadang kadang saya juga terbuat perkara ni) jadi maafkanlah saya. (ok, sebelum korang meneruskan bacaan, korang kena faham..kita ni saling berpesan pesan..bukan sebab nak tunjuk siapa lebih baik atau lebih bagus dari siapa) ok....kita berpesan sebab kita sayang...sebab kita kasih...sebab kita prihatin...So, bila kita bercakap atau beri nasihat... pastikan yang kita tidak menyinggung mana mana pihak. 

Saya perasan yang kadang kadang kita ni niat nak dakwah. Nak ajak orang buat kebaikan, tapi kita sindir orang tu..perli orang tu...(baik ke camtu ? mulia ke ? terpuji ke ?) jawab sendiri ok...

hah ini contohnye ! penat ku google tau




Boleh jadi niat kita bukan nak sindir or perli (atau sebenarnya memang ada niat macam tu kan!!) tapi tak elok laaa kalau nak berdakwah guna cara tu ...alahai...boleh guna cara yang lebih lembut...

Cuba kita tengok contoh terbaek..pergi kat masjid mana mana pun..ustaz bagi ceramah..ada tak rasa nak sakit hati ?? Ada tak macam nak perli atau sindir ? Kebanyakkan pendekatan yang pendakwah buat adalah apaaaa adik adik sekalian ???

Gunakan hadis dan dalil. 
Gunakan kalam Allah.
Gunakan ayat ayat Al quran, dan terjemahkan, kupaskan..bagi orang yang dengar tu faham dan masuk ke dalam hati...



Kalau nak berdakwah, berdakwah la cara Rasulullah.

''Dan tiadalah Kami mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.'' (QS Al-Anbiyaa : 107). Rasulullah SAW adalah sebaik-baiknya teladan bagi umat manusia. Dalam berdakwah, Rasul SAW senantiasa mengajak umatnya dengan cara yang lembut, sopan, bijaksana, kasih sayang, dan penuh keteladan.


Yela kan, saya faham...kita memang niat nak dakwah. Nak buat perkara perkara yang mengajak orang buat baik. Tapi boleh jadi kalau tak kena pada gayanya, orang pun tak suka kita kan ? Orang pun menjauhi kita kan...orang pun tak nak ikut nasihat kita kan ?


ok peace no war.

spread love, ok !

love, Nurul.
 

 

Designed by Alieff Artwork