Thursday, September 19, 2013

Cermin Diri !

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarokatuh...

:)

Senyum dulu. Reflek diri...Muhasabah diri...

(japs saya ada pantun 5 kerat khas untuk korang pembaca)


dah pukul 1.25 pagi masih tak tidur lagi, 
baru makan megy ruski, 
Alhamdulillah rezeki Allah bagi, 
esok jangan lupa bangun pukul 5 pagi,
siap pergi sekolah cina sam yoke hari hari.

hah. best tak pantun saya ?








Cermin diri tajuk kita hari ini ya. Kenapa nak kena cermin diri dulu ? Sebab diri sendiri belum tentu hebat...kadang kadang sibuk duk bercerita perihal orang tapi diri sendiri ? Errr...ke laut kan ? Malu tak dengan keadaan diri sendiri ? Mesti malu kan...itu pun kalau sedar...kalau tak sedar diri ? Alamatnya terus menerus la cakap pasal orang lain..bla bla bla bla...

Itulah yang selalu berlaku dalam kehidupan kita seharian...

Sering bercakap tentang hal orang lain daripada meneliti atau cermin diri sendiri...Allahuakhbar...hindarkanlah kami dari suka bercakap buruk tentang orang lain...tiupkanlah ke dalam hati kami rasa tenang dan damai agar kami sentiasa bersenang hati dengan semua orang...dan jadikanlah kami orang yang sentiasa disenangi oleh orang lain...

Azam saya, saya nak sentiasa ingatkan diri supaya cermin diri dulu sebelum cakap. Berfikir dulu baru cakap. Kalau tak perlu cakap, berdiam diri. Cakap yang penting dan perkara berfaedah sahaja. Kalau perkara yang kosong dan tak bawa kemana mana, abaikan saja...Buat kerja berfaedah atau ambil masa yang ada tu dengan aktiviti merehatkan minda seperti tidur... 



Semoga tercapai lah azam saya tu :) InsyaAllah...




 

Designed by Alieff Artwork