Ar-Rahnu : Pajak & Gadai.

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarokatuh...







Haritu saya ada cerita pasal Ar Rahnu kan ? Masa tu tak berapa nak clear pasal sistem pajak gadai Ar-Rahnu ni...skang leh lah saya kongsi sikit apa sebenarnya Ar-Rahnu ni :)

Ar-Rahnu ni berdiri sendiri...bukan under bank rakyat rupanya...hehe...Dekat Ar-Rahnu ni dia sediakan perkhidmatan Pajak & Gadai emas. Kenapa wujudnya Ar-Rahnu ni ? Sebab nak bantu orang yang memerlukan duit tanpa perlu berurusan dengan ahlong dan pinjam sana sini dengan riba. Sebab Ar-rahnu no riba riba ni ok. Tu yang bestnye tu...

Ok aritu saya perlukan fast cash. Saya tak pernah buat pajak gadai ni sebenarnya...so saya try lah pergi Ar-Rahnu dan tanya sal sistem ni...oohh mudah je rupanya...

Contoh kalau kita ada emas...dia akan timbang emas kita tu...tengok berapa ringgit kita boleh pinjam kat dia...

Contohnya dengan emas kita tu kita dapat pinjam RM2,000...(walaupun harga emas tu mungkin 5 ribu)..

So nanti kalau kita nak pajak balik emas kita tu...kita akan bayar RM2000 jugak..no interest...

Cuma tambahannya kat sini...upah dia simpankan emas kita tu jer...tempoh dia simpan emas kita tu 6 bulan minimum...so upah simpan selama 6 bulan ialah = RM150.00 camtu la...

So nanti by the time kita nak pajak balik emas kita tu total RM2150.00 tunai....ok what ? :)

 
So i boleh recommend laaa Ar-Rahnu ni pasa sesiapa yang rasa nak fast cash tu kan...Daripada dok meminjam duit dari orang...better laaa pergi Ar-Rahnu ni.. ok semuaaa :) Assalamualaikum !!
 





Comments