Cara Buat Roti Hotdog !

Assalamualaikum semua. Salam membulat ketika bercuti sekolah.


Sementara ada mood ni, moh le kita konon konon rajin tengok resepi kat website ni...hurmm best gak tak pernah pulak saya try buat roti hotdog...jom try jom ? Papehal pun..resepi kat internet ni pun bukan semua boleh caya..yang saya buat ni pon DOH saya hampir ke laut...tapi saya gigihkan juga selamatkan DOH ni daripada terus hanyut ke laut...


ok..

so keep it sempoi. 

Kalau DOH tetiba cari pasal dengan kita, kita pukul dia balik sampai dia mengikut arahan tuannya...huh,,,doh roti ko jangan cari pasal dengan aku ok...i love you so much...


Bahan buat doh roti :
Tepung
Yeast/yis/mauripan
Air
Butter/majerine


Bahan roti hotdog : 
Hotdog, 
Sos,
Mayonise.



Cara buat doh roti : 
Sila gunakan MIXER, kalau takde MIXER boleh laa guna tangan...hahaha...

sukat tepung gandum sebanyak 1Lb = 1 Paun.

dari tepung yang disukat tadi, campurkan...
1/2 cawan tepung + 1/2 packet yis + 1 cawan air suam + 1 sudu gula
gaulkan dan tunggu sehingga larutan pekat , naik dan kembang

gaulkan bahan tadi..

 tunggu larutan kembang seperti ini...yeah...tindakan yis sudah aktif !

sementara tu, tepung yang lebih tadi dimasukkan dalam satu bekas

ambil butter
 

dalam bekas ni perlu dicampurkan ...
larutan yis yang dah kembang + 10 sudu besar air + 2 sudu besar butter
gaul sehingga jadi doh...




sementara tu...doh tadi harus lah diuli .. 
uli doh tadi di atas dulang ya...uli banyak kali supaya roti nanti tak bantat atau tak masak...

lepas rasa siap diganyang doh tu..potong belah macam kat bawah ni..
kemudian uli balik semula..means, ulang uli dan uli dan uli lagi...
sampai nampak tekstur doh sebati dan lembut.

siap uli dah...dah siap dah DOH kita...Kalau nak senang, GUNA MIXER pun lagi cepat...:) sekarnag ni saya selalu guna MIXER je...dah tak perlu ULI :)

ambil kain basah kemudian tutup doh yang dah siap tadi..nak tunggu dia kembang

cakk ! dah kembang dah doh kita ni...




Ape orang omputih kata tuu pictures speaks million trillion words ? yelaaa kan..watever lah..ye saya tau saya baik hati sebab tolong lukiskan untuk tatapan korang semua..so jangan gelak ok..cabot gigi korang kang..ishhh...camni laa cara nak buat roti hotdog ok :)


Cara buat roti hotdog













TADA !!!

Comments

Post a Comment