Cara Buat Chocolate Chip Cookies (Mudah) !

Assalamualaikum warahmatullah !

Pieww akhirnya siap sebalang cookies famous amos untuk hari ni. Hahahahahahahah.

Berpeluh peluh saya buat cookies ni tau ! Huarghhh..siap gak ! Sebenarnya saya geram sangat sebab belum dapat master dengan tepung + telur  + butter ni...kalau saya dah dapat tau lenggok adunan benda benda ni..mesti nak buat ape pun petik jari jer...

Sebenarnye nak buat roti / biksut/ cake/ senang je. Bahan lebih kurang sama je, cuma sukatan jer berbeza. So kalau dah pandai kenal barang, dah pandai sukat..kompem..nak buat roti ker biskot ke cake ke senang cam ABC jer...

huh..




Ok hari ni saya nak share cara nak buat cookies dengan cara mudah ! simple and easy bagi beginner yang cam saya ni hahaha.. 


Bahan
- 1 Kotak Butter cookie mix (brand Kijang)
- 200 gm butter
- 1 biji telur
- 1 packet chocolate chip

Cara Buat Chocolate Chip Cookies

Step 1
Sediakan oven dan panaskan ketuhar 190 degree

Step 2
Sediakan mixer
Masukkan satu pasket tepung butter cookie mix
Masukkan 200gm butter (saya buat 1 cawan penuh malas nak sukat)
Masukkan sebiji telur
Gaulkan.

Step 3
Masukkan chocolate chip sebanyak mana korang suka.
Gaulkan pakai tangan dan pastikan tepung dalam keadaan ready dan boleh dibentuk / dikepal macam biskut.

Step 4
Bentukkan biskut ikut suka hati. Nak bentuk apa pun.
(saya buat bentuk love dan bentuk bulat leper..gentel dan penyekkan pakai sudu/ garfu)

Step 5
Masukkan dalam oven 190 darjah dan biarkan 10-15 minit (saya buat 15 minit)

Siap !


haaaa sila tengok gambar kalau tak paham :) hehe..
ni laa dia butter cookie mix instant kononnya sempoi..tapi rupanya ada kekurangan sikit..sebab saya rasa kurang sesuatu..so saya (memandai) tambahkan sebiji telur dan beberapa sudu butter extra.


masukkan semua tepung dalam mixer dan gaulkan dengan bahan bahan yang saya sebut kat atas tadi...

dah siap tu baru gaulkan dengan chocolate chip..pakai tangan je..

 

Lepas tu gelek adunan biskut atas loyang dan bentukkan biskut...



lepas tuuu masukkan dalamoven tunggu 15 minit...taraaaaa da siapp !!


dah siap dah chocolate chip cookies saya ! boleh buat waktu raya nanti heheheh

antara resepi resepi shocolate chip cookies / cookies famous amos yang saya intai intai jugak..
http://impianhas.blogspot.com/2011/03/cara-membuat-chocolate-chip-cookies.html
http://www.myresipi.com/top/detail/5520
Ohya, lupa nak share pada semua ! hari ni kan saya discover satu benda yang best .. sebab kalau nak menyukat bahan tak perlu lagi guna penimbang..kita ada converter di website ni...http://www.traditionaloven.com/culinary-arts/cooking/butter/butter-multimenu.html
Contoh macam kat bawah ni..saya nak guna cawan je sukat butter..tapis aya tak tahu satu cawan berapa gram ? so saya click kat Us Cups of butter...lepas tu website akan convert into grams..so 1 cawan bersamaan dengan lebih kurang 226 gram laaa :)
Convert butter from a measure in :
sticks ( full stick ) of butter
double sticks ( 2x1 stick ) of butter
half sticks ( 1/2 stick ) of butter
US cups ( cup us ) of butter
Metric cups ( cup mtr. si ) of butter
Australian cups ( cup Au. ) of butter
grams ( g ) of butter
dekagrams ( dkg - dag - deka ) of butter
kilograms ( kg - kilo ) of butter
ounces ( oz ) of butter
fluid ounces ( fl-oz ) of butter
liters ( L ) of butter
milliliters ( ml ) of butter
pounds ( lb ) of butter
US quarts ( qt ) of butter
US dry quarts ( qt dry ) of butter
tablespoons ( tbsp ) of butter
teaspoons ( tsp ) of butter
- 100 gram portions ( 100g ) of butter

Comments