Bacalah Al-quran, Pesan Mak =)

Assalamulaikum warahmatullah...Teringat benda yang mak cakap masa lepas magrib tadi..pasal mengaji quran...


Mak : Mengajilah tiap tiap hari..

Saya : Yela, mengaji tiap tiap hari la ni mak...

Mak : Mak tengok ena baca quran sikit sangat..

Saya : Ha? sehelai sehari tak cukup lagi ke mak ?

Mak : Mana boleh sehelai mukasurat sehari..tengok anak ustaz tu sehari mesti sepuluh helai. kalau tak dapat sepuluh mukasurat..dia qada balik berapa helai yang dia tinggal tu..

Saya : Erks...mak ni, tu anak ustaz la mak..

Mak : Yela, kita kenalah istiqomah..kena lah tingkatkan amalan kita, apa usaha kita untuk tingkatkan amalan kita?

Saya : Oooo...Hurmm betul jugak tu...er..Tapi sehelai mukasurat pun okay per mak, daripada tak baca langsung ?

Mak : Kita kena jadi lebih baik dari hari semalam..

Saya : Ok oklah. Lepas ni ena baca sehelai + sebaris ayat sehari ? Ok tak mak ??? ada peningkatan jugak tu kan..

Mak : zzzzz ish budak ni...

Abah : Hahahahhahaah (tergelak tgk saya menjawab)



cak cak cak !



Kadang kadang memang rasa mak banyak membebel. Tapi sekarang ni rasa rela lagi dengar bebelan mak dengan abah dari tak dapat langsung denagr suara mereka kalau mereka dah takde nanti.. Alhamdulillah dapat mak abah yang selalu membebel demi kesejahteraan anak anak dia. Sebab mereka sayang anak diaaa ! Weee...


Dan sanggup lagi saya dengar mak saya membebel dari kena bebel dan maki dengan manusia yang takde pertalian langsung dengan saya ! (teringat zaman kebodohan dulu dulu kena bebel dan maki dengan boifren..) Kena marah dengan mak lagi best rasanya ! Lagi berbaloi baloi wa cakap sama lu :)


Comments

  1. mmg rasa telinga panas bila kena bebel dgn parents...
    but sometimes kita x sedar yg kita akan guna bebelan dari parents kita 2 utk org lain...

    mcm aku, aku akan ckp balik apa yg ayah aku ckp dekat aku pada kawan2 aku...
    if the mistake is same with what i do b4 this...
    without i realize that is my father's advice 2 me b4 this...
    ^O^

    btw, nk mintak tlg watkan entry ttg haiwan2 yg perlukan lesen utk pelihara boleh x?
    my sis ade bela haiwan nie (but x taw brape lame dia nk jaga)...
    dok cari2 dlm internet but still x jumpa, yg jumpa pun just lesen utk memburu haiwan 2 je...
    hope u don't mind...
    ^^;

    ReplyDelete
  2. elokla..ada org sentiasa ingtkn ngaji quran.. biar kita sama2 tingktkn diri lebih baik kan, smg terus istiqomah ye :)

    ReplyDelete
  3. ibu
    siapapun dia adalah RATU utk segalanya.

    ReplyDelete

Post a Comment