Niat Pergi Umrah =)

:)
Perbualan ni dirakamkan masa dalam kereta...heheh...


Mak : Camne ena, jadi ke kamu nak pergi umrah tahun depan ?

Neo : Eh mestilah jadi mak..sape kata tak jadi ?

Mak : Bila tu..

Neo : Entahla mak..ena tengah fikir fikir bulan cuti sekolah yang sesuai...Siapa yang nak ikut ni ? (**saya tersenyum je... ni mesti nak ikut ni..tahun ni abah, mak dan mijat dah pergi dah sebenarnya...)

Mak : Mak boleh je ikut...abah nak ikut ?

Abah : Haaaaaaaaaaaaaaaa ena nak sposor ke ?

Neo : Haaaaaaaa sponsor ? Errr err...guna sendirian berhad lah bah, ena boleh sponsor, tapi berapa percent je la kot..bukan taknak sposor lebih tapi ena takut kalau INCASE ena ada niat nak sambung MASTERS, ena nak kena guna duit lagi..hehe..(**apesal aku ni, dengan parents pon berkira ke..ahhh bukan bukan hahah duit tak banyak sgt wooo)

Mak : Haa baguslah tu SAMBUNG la belajar..kenapa pulak INCASE ulak.. mesti kena sambung..

Neo : Errr, hahahaha taktau lagi. ena cakap je mak..tapi sebenarnya malas nak sambung MASTERS ni hahahaha...



Dalam hati dan fikiran dah mula terbayang bayang tanah suci Mekah...InsyaAllah kalau takde pape halangan dan dengan izinNya..dapatlah merasa pergi sana nanti...:)

Bila timbulnya niat nak pergi buat UMRAH ni ? Kata orang.. sekarang ni ramai pergi buat umrah sebab trend agaknya..orang lain pergi dia pun nak pergi...tapi saya tak rasa camtu. Before this mak memang pernah ajak saya pergi , saya yang tak nak sebab saya rasa belum ready dan takut nak pergi sana. Yela...kalau hati kita ni jenis keras saya takut saya tak perform dengan baik kat sana nanti...

Sebelum ni saya pernah pasang niat...saya nak buat umrah dengan husband saya. Well, tahun ni dan tahun depan pun nampaknya saya belum kahwin lagi. Kalau nak tunggu kahwin pulak tah bila tah akan kahwin (**rahsia Allah kan)  So.. daripada tunggu, baik saya pergi. Lagipun rasa dah sampai seru kot :P (**apa main seru seru ni..tak paham tol aku)

Agaknya perasaan ni timbul sejak akhir akhir tahun ni...tahun ni saya mula minat nak baca terjemahan alquran. Ada masa saya baca quran, dan selebihnya saya baca terjemahan al quran. Makin lama baca, makin cinta. Makin nak tahu sejarah al-quran..sejarah nabi nabi...sejarah islam...Mula dari situlah rasa nak sangat sangat pergi tanah suci mekah sebab kat sanalah banyak peristiwa berlaku dan disebut di dalam alquran. (**tak juga cakap yang saya ni baik woi.. saya harap dapatlah saya istiqamah)

MasyaAllah...bagaimana lah kalau hidup ni takde kitab seperti Al-Quran? Kat mana nak rujuk ye tak ? Allah itu maha bijaksana kan ?

Untuk bercakap lanjut dan lebih mendalam tentang isi al quran, cetek lagi ilmu saya ni. Apa yang saya baca pun saya rasa macam ibarat sebutir pasir di lautan luas... Sebutir je ilmu yang saya dapat...ilmu yang luas itu belum lagi dapat saya teroka...




Tahu tak, kenapa Rasulullah salallah alaihiwassallam sayang umatnya yang tak pernah berada dalam zaman dia ? Dia kasihkan kita sebab kitalah umat yang tak pernah melihat diri dia, tak pernah berjuang dengan dia, tapi kita beriman dengan Allah dan kita ikuti sunnah dia. 

Sedangkan orang orang terdahulu, mereka diberi petunjuk dan peringatan yang besar dari Allah..mereka siap dihantar rasul ini rasul itu sebagai wakil menyampaikan amaran Allah, siap Allah bagi mukjizat / power tertentu lagi kat rasul pilihan dia...tapi setelah diberikan peringatan serta bukti kebesaran Allah , mereka tetap tidak mahu beriman kecuali segelintir antara mereka. So...kalau kita beriman dengan Allah dan ikuti sunah Rasulullah salallah alaihiwassallam..maka kitalah umat yang paling dia cinta :)


And...speaking about MASTERS ? Errr betul ke ni ? Apesal la rasa sangat huge kalau bercakap pasal nak buat MASTERS ni... 

Saya ni bukan apa, saya ni cepat letih, kerja kat sekolah tu berlambak, pening dengan perangai manusia, kalau benda basic pun saya belum dapat handle lagi masakan saya boleh handle extra works, extra classes, extra papers, extra assignments, extra lectures ? Waduh, semuanya extra gitu ! Ahhh mungkin angan angan dulu kot !!

**Entahlah manusia ni sebenarnye penuh dengan ALASAN kan ?





Comments

  1. semoga niat kita untuk ke sana tercapai
    amin :-)

    ReplyDelete
  2. kalo dh ade niat 2 kire ok la x kire whether master or umrah...

    btw, mane taw terjumpa bakal husband tyme umrah...
    dapat 2 in 1...
    hihihihihii c(;

    ReplyDelete
  3. baru je tadi dok cakap dengan parents pasal pegi umrah jugak.

    ReplyDelete
  4. Salam..
    niat dah ada tu..
    semoga di makbulkan
    Allah jua hendaknya

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..ada jugak rezeki u pi sana kn.. :)

    teringin gak nk sambung master..tp takuttttt xdpt bg komitmen penuh..rugi je byr yuran klu xperform...iskk~

    ReplyDelete
  6. terima kasih korang semua..doakanlah ye..insyaAllah..

    harap korang juga dapat g sana nanti :)

    ReplyDelete

Post a Comment