Wednesday, December 12, 2012

Cara Buat Cendol.

Assalamualaikum..

Harini..ya...harini laa takkan semalam pulak kan! Harini..setelah baik dari sakit tengkorok..saya kembali meng up date blog saya ni.. fewwit.

Ape khabar semua..saya sayang kamu semua..holaiuuu...:)

Masa jalan kat pasar tadi ternampak orang jual cendol hijau tu..kepingin pulak nak sedot cendol buat sendiri..
Ala senang je..

sediakan bahan bahan ini :)
 


dah siap bahan bahan lepas tu hidang la :)


Cara buat cendol : Bahan bahannya..

1. Cendol hijau sebungkus..beli je kat kedai runcit. Rm3.00
2. Kelapa parut 2 bungkus.
3. Gula melaka 1 buku
4. Gula pasir 5 sudu
5. Daun pandan
6.Garam

Cara Buat Cendol :

1.Mula mula potong gula melaka jadi saiz kecil dan panas kan kat periuk..letak la dalam 8 cawan air kosong..cairkan gula melaka..
2.Masukkan daun pandan dan gula pasir..dan gaulkan sampai sebati dan mendidih..
3. Rendam kelapa parut dengan air masak dan perah kelapa parut tersebut..campurkan sedikit garam..biar santan pekat sikit ok..takmau cair..nanti tak sedap.
4. Lepas tu makanlah cendol tersebut ye..
5.Cara hidang...campurkan sedikit gula melaka..cendol..dan juga santan manis kelapa muda..

SIAP!
 

Designed by Alieff Artwork