Friday, December 21, 2012

Bayar Zakat di Pos Malaysia !

Assalamualaikum warahmatullah...

Alhamdulillah, lega rasanya hati ni. KENAPAAAA ??? Hehehe...sebab dah jalankan kewajipan membayar zakat pendapatan :) Kamu semua dah bayar ke belum ? Bagi yang dah bekerja tuu yang buat buat lupa yaaaaaaaaa...hukum bayar zakat adalah WAJIB.

Kalau kita mengaku kita ni orang islam, kita kena beriman dengan rukun islam ada 5 perkara..apa dia adik adik semua ?????????????? Hehehe..


5 RUKUN ISLAM :
(1) Mengucap dua kalimah syahadat (tetiap hari kita ucap benda ni kan)
(2) Sembahyang lima waktu (tetiap hari kita buat benda ni kan)
(3) Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan (pose jangan tak pose)
(4) Menunaikan haji ke Baitullah (Mekah) (insyaAllah nnt sampai masanya)
(5) Menunaikan zakat (syukur dpt bayar utk tahun ni)






 Masa korang tulis borang tu...lafaz niat sekali...
Niat Membayar Zakat : "Inilah wang sebanyak Rm ____ (setahun) sebagai menunaikan zakat yang wajib ke atas saya untuk tahun berakhir ___ kerana Allah Ta'ala."
"Semoga Allah Ta'ala membalas dengan sebaik baik balasan pada apa yang kamu berikan dan melimpahkan berkat pada hartamu yang tinggal"


Cakap pasal bayar zakat ni kan, kita jangan berkira sangatlah kalau kena bayar extra ke, kalau boleh biar bayar extra,jangan terkurang bayar..dan jangan merungut cakap banyaknyeee, tak mampu laaaaaa !!! Bersyukur dengan nikmat yang kita dapat .. rezeki tu datang dari Allah. Allah suruh kita bayar zakat supaya kita dapat tolong orang orang fakir miskin yang tak hidup senang macam kita. Banyak lagi hikmah dan ganjaran bagi orang yang bayar zakat ni..Allah itu Maha bijaksana lagi Maha Adil :)

Hurm, saya ingat nak buat potongan gaji.. so biarlah zakat tu saya potong dari gaji yang saya dapat bulan bulan. Sekurang kurangnya saya lega setiap bulan gaji saya tu dah ada bahagian untuk zakat ni...

Yelaaahh.. kalau bayar sekali gus setahun..itupun kalau ingat nak bayar dan ada kesempatan nak bayar. Kalau incase mati pulak.. dah kau tak bayar zakat langsung pulak. Sekurang kurangnya ko dah boleh kumpul pahala tiap tiap bulan ko bayar zakat kan...hehe.. tapi kalau nak buat potongan gaji kene pergi PUSAT ZAKAT la pulakkkkk... mana nak cari pusat zakat pulak .. tak boleh buat ONLINE je ke ?

Huuu...oklah ! Babai ! Mak dah panggil ~ Assalamualaikum !




 

Designed by Alieff Artwork