Pages

Sunday, December 02, 2012

Allah Laknat Manusia Yang Menukar Wasiat Sesuka Hati.

Salam.


Kita ni kerap kali dengar kes rebut harta sana sini. Bila mak ayah dah takde..mak ayah wasiatkan harta benda dan pusaka kat anak anak..lepas tu terjadilah perebutan harta..

Alaa macam dalam drama tu...betul la tu..kisah benar...banyak terjadi di kalangan kita ni..maklumlah..tamak harta..apa yang diwasiatkan pada kita tak pernah kita rasa cukup..

 yang ni petikan yang saya ambil dari buku...


Peringatan dari Allah subhanawataala ..dalam Surah Al Baqarah ayat 181 & 182.

Surah Al Baqarah (Lembu Betina) 
Ayat 181.

Sesiapa yang mengubah mana-mana wasiat setelah ia mendengarnya,
Maka dosanya ditimpakan kepada yang mengubahkannya.
Ketahuilah bahawa Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

 
Surah Al Baqarah (Lembu Betina) 
Ayat 182.

Apabila seseorang khuatir bahawa orang yang berwasiat berlaku tidak adil, atau akan berbuat dosa,
Kemudian ia berusaha mendamaikan antara mereka, maka hal itu tidaklah berdosa.


Ingatlah...Allah laknat dan murka pada sesiapa yang cuba mengubah wasiat..dan memporak perandakan wasiat yang telah diamanahkan..



Ada satu kes ni..

Seorang makcik ni jadi gila..selepas berebut harta dan tak nak ikut wasiat yang diamanahkan..Makcik ni jadi gila, hilang akal akhirnya,..Allah dah bagitahu..Allah dah ingatkan..dalam Al quran..sejak dulu..Allah murka..jadi kita kenalah sama-sama beringat k..



Yang ni akibat kalau tak buat wasiat..



 P/s : sedang + suka baca buku ni sekarang huuu ;)
 
saya nak wasiatkan blog ni nanti pada seseorang boleh tak ? sayang laa kat blog ni huuuu... :P

 

Designed by Alieff Artwork