Cara Masak Ikan Siakap Stim @ Steamfish

Salam ! yuhuuuuuuu

Kembali kita bersama dalam rancangan SENDDUK SENDUK PELANGKUNG FEFEY...arini mekjah nak buat steamfish la pulak...padahal tak reti pun nak masak..sebab dah lama tak try steamfish ni..

Bukak peti ais..nampak ikan siakap..hohh kau...ape lagi..defroz ikan siakap..dan get ready pasang steamer...

Muke cam gelabah giler je nak masak rini..maklumlah ade tetamu la katakan...(padahal abang dengan wife dia jerk) hahaha...entahla sepanjang mak abah pergi umrah ni .. ni kali 3 masak kat rumah hahaha...

Tetiba teringat ade sorang kawan ni pandai masak sgt kan .. saya terus call dia tanya tipssss keh keh keh..bila dah diceramahkan pot peet pot peet oleh beliau..saya pun dengan berkobar kobarnya terus ke dapur dan pakai apron masterchef sambil menghafal segala prosedurnye...weeehuu..

Mengikut ajaran dari encik masterchef tersebut, ini adalah cara masak ikan stim =) Hafal cara ni dan senang je nak buat lain kali okay...bahan bahan suka hati korang lah nak mix match kan dia...saya pakai apa  yang ada kat rumah jer...malas nak pergi kedai...

Cara masak ikan siakap stim
  1.  basuh ikan siakap dengan air asam
  2. sediakan steamer
  3. potong / hiris bahan bahan berikut : halia, bawang putih , bawang besar
  4. potong sayur : carrot(ni je yang saya ada tadi)
  5. letak minyak sikit, tumis hirisan halia, bawang putih, bawang besar untuk naikkan bau jer..(dalam bekas casserole)
  6. masukkan ikan siakap .. dan masukkan carrot ...dan letak casserol dalam steamer
  7. sedia untuk dimasak
  8. tunggu 20 minit, jenguk ikan sekejap..
  9. pastikan ikan tak melekat .. kalau melekat.. renjis renjis air sikit hahaha
  10. letak kicap manis secukup rasa..
  11. letak pickles (atau jeruk plum masin tu)
  12. tunggu lagi 20 minit..dah siappp...
  13. potong limau nipis dan perah atas ikan siakap tu..
  14. dah boleh makan !
 
ok..saya punya bukan yang ni hahahah...ni saja nak pancing korang je...saya takde bahan bahan berikut..

so ini dia saya punya ikan siakap stim !!! 

Walaupun presentation sempoi...tapi rasa sedap okay !! huahuahauhau...sedap sebab ada pickles...saya syukaaa fefey pun sukeeee =)










Comments

  1. I post up a song on another place and then link to it because I cannot find how to post up a single, non-auto play song on a blog post.

    ReplyDelete
  2. haha..saya try buat resepi mcm cik bg tu..sedappppp

    ReplyDelete
  3. hahhaaa..sedap resepi ni..saya dh try tadi...

    ReplyDelete

Post a Comment