Kes Tolong Mamat Hilang Dompet.

Salam,

Selamat petang pembaca blog yang cute dan cergas ! Petang isnin yang panas ni saya nak kongsi kan sikit cerita hidup saya pasal Kes Tolong Mamat Hilang Dompet.





Lokasinya .. ialah Jaya Jusco Taman Maluri. Ya.. saya biasa berada disitu. Macam-macam hal saya akan buat kat Jaya Jusco...tugas utamanya.. saya akan ke sana setiap hari untuk Pos barang barang customer. Kemudian lepas pos..saya pergi shopping barang - barang keperluan di pasaraya..so dah habis bisnes saya kat situ..macam biasa saya pun bayar tiket parking...dan menuju ke kereta saya..

Tiba-tiba...ada sorang mamat ni tahan saya...






Mamat : Adik, adik boleh tolong abang tak.. abang punya dompet tertinggal kat dalam teksi ni. Boleh pinjamkan abang duit tak nak balik naik teksi. Pinjam dalam RM20 ? Boleh tak adik tolong abang ?

Neo : Err...er...er... er.. (gugup gagap)

Mamat : Tolong lah adik, abang takde duit ni.. dompet abang tertinggal dalam teksi abang naik tadi..sekarang ni rasa macam nak nangis je..abang nak pinjam RM20 je..cukup untuk tambang teksi balik rumah..nanti abang topup balik kat adik...

Neo : Err..er...mintak maaflah...urm..tak boleh lah...erm...aarm...ummm...saya..saya... (sebenarnye niat nak cabot lari..masuk dalam kereta terus blah..tapi..)

Mamat : Tolong lah abang dik. Abang nak dekat sejam cari dan tanya orang .. takde satu orang pon nak tolong abang...

Neo : Er...er..er..er...aaa..aaa apa kata abang pergi masuk dalam Jaya Jusco dan cakap pada Security disitu..mana tau ada yang boleh tolong abang...mari saya bawak abang pergi ke security,..(sambil jeling mamat ni atas bawah atas bawah...biar betik mamat ni)

Mamat : Abang dah tanya dah orang dalam JJ tadi.. tanya security semua taknak tolong...orang melayu pun taknak tolong..susah sangat...tolonglah abang adik..abang tak main-main.. cuba adik bayangkan kalau adik dalam kesusahan esok..kalau adik tolong abang harini..nanti esok lusa adik dapat balasan tuhan...orang tolong adik pulak..

Neo : Er...ar...um...takpe takpe..jom ikot saya masuk dalam jaya jusco..saya tengok macam mana nanti...mari....






I pun bawak mamat tu ke dalam Jaya Jusco.. aishh..mana tak takut kan.. orang tahan kita kat parking lot kot ! Seram sejuk I...mampus i kalau mamat ni culik aku ke ape tadi.. sabau je la...so i bawak dia ke sebelah security guard.. dan keluarkan RM10...





Mamat : Adik jangan takut dengan abang.. abang bukan orang jahat..adik tengok muka pun tau abang orang baik...abang akan ganti topup kat adik nanti..

Neo : Erm..nah..RM10 je ye...ambil lah...(nasib baik security ada kat sebelah den)

Mamat : Terima kasih adik. adik tulislah nombor telefon adik kat kertas ni..nanti abang gantikan topup Rm100 kat adik . (amboi ye ye je mamat ni eh !! sampai nak bagi I rm100 pulak )

Neo : Okay...ni number saya ye... Nurul 019***2614..

Lepas dapat Rm10 tu pun mamat tu blah...I punyalah takot dengan insiden tu..so i masuk balik Jaya Jusco ronda ronda jap..mana tau nasib i teruk ke..kena cekup kena rompak ke kat parking lot.. huhu malang tak berbau..dalam 5 minit lepas tu..baru i bergegas lari ke kereta dan pecut balik huhu...


Moral of the story ?
  • Sebelum keluar teksi..pastikan takde apa yang tertinggal dalam teksi tersebut..cek tempat duduk dan alas kaki kereta tuu baru keluar teksi..
  • Kalau kita terjumpa wallet orang..sila berusaha bersungguh sungguh untuk pulangkan balik wallet tu ! kesian orang yang hilang wallet tu..duit lesap..IC hilang..bank card...JJ card...bonuslink..haha...tolong jangan ambil wallet orang tau !!!
  • Kalau kita tengah susah, jangan tahan orang secara mengejut kat parking lot..sumpah..kita akan menakutkan orang tersebut...lagilah orang taknak tolong..
  • Mungkin kita boleh minta tolong security..terlebih dahulu...ceritakan masalah
  • Tolonglah sesiapa pun yang dalam kesusahan...kalau tak boleh tolong banyak...tolong sikit pun takpe.. jika kita risau kena tipu ke ape..niatlah bersedekah...
  • Heheh...kalau boleh cuba ambil gambar orang yang meminta pertolongan tu.. mana tau dia ni penipu ke ape ke..atleast kita ada rekod muka dia..kalau berlaku apa-apa boleh report polis =P


P/s : Bestnye kalau i terjumpa wallet mamat hensem yang bujang lagi...pastu kaya lak tuh...dengan harapan i pulangkan wallet ni..tau tau mamat tu anak tan sri ke..anak dato ke..anak raja ke..anak sultan ke...hahaha..pastu dia kawen dengan I...waaha !!!! XD (ok,ok, day dreaming!)

Comments

  1. haiyo kak neon, sampai ke situ berangan....
    kalau blanje makan ke, shoping beli brg ke, blanje topup ke ok la jugak...
    hihihihi....

    btw, saya baru je p pos opis kat JJ Taman Maluri last week...
    p sana sebab nak update buku ASB saya dekat sana....

    ReplyDelete
  2. then? dapat tak topup RM100 tu? *tertanya-tanya

    ReplyDelete
  3. dalam dunia sekarang ni, tak tau sape baik, sape jahat.. kadang2 kita niat baik, tapi org buat jahat kat kite... nasib baik neo berhati2 jugak tadi... syukur tak jadi ape2..

    ReplyDelete
  4. nak tolong pon takut.. xnak tolong pon takut kan sis?? xpe lah.. then camna dpt ke topup RM100?? hehehe

    ReplyDelete
  5. ntah btol ntah tak dia hilang wallet, kita pun blom tentu tahu. ntah2 ni cara dia dpt duit cara pantas.

    ReplyDelete
  6. This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing websites that understand the value of providing a quality resource for free.

    ReplyDelete

Post a Comment