Sunday, October 02, 2011

Yogurt : Khasiat Yogurt Untuk Kulit Muka.

Salam semuaaa...

Hari ni saya nak kongsi sikit petua kulit muka cantik dan mulus...baru-baru ni saya ada beli sebalang besar yogurt asli tanpa sebarang perisa tambahan..sebenarnya saya beli yogurt ni untuk sugar glider saya..tapi disebabkan yogurt ni tak luak mana pun..

Jadi saya pun berusaha tak men sia-siakan yogurt yang ada ni..dan tepek di muka..maklumlah..ada orang kata ... yogurt boleh membantu menegangkan, menyegarkan dan membersihkan kulit mukaa dengan baik =) Tapi betul lah..lepas yogurt tu kering kat muka saya..saya bilas..lepas bilas tu rasa kulit muka lebih licin, segar dan lebih cerah dan lebih lembap..seronok siott!

jom main main dengan photoshop hehehe...=P gambar saya tepek muka dengan yogurt !
sapu muka dengan yogurt...weeehuu sejuk! ade gaya macam kucing tak muke saya hahahah...


hahaha comel tak saya nih hehehehe..nak mintak sign autograf takk meh laaa

ada gaya kpop sikit kan hehehe..cayalah ~



ok ok..Jom kita tengok dan teliti apa khasiat dan kebaikan yogurt ni untuk diri kita...
 
Sumber 1 : Kebaikan dan khasiat yogurt untuk kulit muka =)
 
Refreshes Skin 
Yogurt contains lactic acid, which can help to exfoliate and smooth out the skin. Although commercial preparations contain other acids, yogurt can be a soothing substitute for sensitive skin. Leave the yogurt mask on 15 or 20 minutes to allow the acid to loosen dry and flaky skin and dissolve any debris that may be left in the pores.

Fights Blemishes
Yogurt is a natural anti-fungal and anti-bacterial. Mixed with lime juice--about 1 tbsp. per cup of yogurt--a yogurt face mask left on for 30 minutes can help clear up acne and tone the skin.

Soothe Sunburn
According to an article at the Cosmetic Surgery Directory, a yogurt face mask can soothe the redness and the pain associated with sunburn. For dry, sunburned skin, apply a mixture of 1 tbsp. of yogurt and 2 tsp. of honey to the face. Leave on for 15 minutes before rinsing off. The zinc in the yogurt will cool the burn and smooth the skin while yogurt's natural moisturizing properties will lock in the skin's natural hydration.
 
Tighten Pores
An oatmeal-yogurt face mask can help tighten pores. Mix 2 tbsp. of powdered oats with 2 tbsp. of plain, organic yogurt and refrigerate for several hours until the oatmeal absorbs some of the yogurt. Apply to clean skin and leave on for 20 minutes. Rinse with warm water.
 
Warning
Some people are allergic to yogurt. Burning or itching after applying a yogurt face mask indicates an allergic reaction to yogurt. Rinse the mask off immediately and don't use again. Seek medical attention if the itching continues. 

Read more: http://www.livestrong.com/

Sumber 2: Kebaikan dan khasiat yogurt untuk kulit muka =) 

Yogurt bukan hanya nikmat disantap bersama potongan buah atau diolah menjadi minuman segar. Produk olahan susu yang difermentasikan ini juga mempunyai segudang manfaat menakjubkan untuk kecantikan.

Nutrisi tinggi yang dikandung yogurt, plus asam laktat serta enzim-enzimnya, membuat produk bercita rasa asam ini berfungsi untuk menenangkan, melembutkan, serta menghidrasi kulit. Hasilnya, kulit pun menjadi lebih lembut dan halus. Selain itu, karena sifatnya yang antibakteri, yogurt juga bisa menjadi produk pembersih yang sangat baik.

Untuk menggunakan yogurt dalam perawatan kecantikan, pilih yogurt polos (plain) dan tanpa rasa (unflavored). Di samping itu, perhatikan pula kandungan lemak di dalam yogurt. 

Jika tipe kulit Anda kering, sebaiknya pilih yogurt yang mengandung lemak asli untuk menutrisi. Namun, jika tipe kulit Anda berminyak atau kombinasi, lebih baik memilih yogurt tanpa lemak (nonfat).

Nah, berikut ini adalah sejumlah resep perawatan kulit dengan yogurt yang dapat Anda coba :

Melembapkan kulit

Bahan-bahan :
23 sendok makan plain yogurt
2 sendok makan wortel parut

Cara membuat :

Campurkan kedua bahan tersebut, kemudian aplikasikan ke wajah, leher, dan bagian lain yang Anda inginkan. Diamkan selama 15 menit, lalu bilas hingga bersih. Terapkan setiap hari selama seminggu. Hasilnya, kulit terasa lebih halus dan kenyal.

Pencerah kulit

Bahanbahan :
2 sendok makan plain yogurt segar
1 sendok makan jus jeruk  

Cara membuat :

Campurkan kedua bahan tersebut, kemudian oleskan pada wajah. Bilas setelah 15 menit. Aplikasikan pelembap ke atas kulit dan jangan lupa memakai tabir surya. Sebab, kandungan alpha hydroxy acids (AHAs) pada jeruk, membuat kulit peka terhadap cahaya.

Pembersih wajah

Bahanbahan :
1/4 mentimum (cincang, jangan dikupas)
1/8 kentang (cincang, jangan dikupas)
1 sendok teh soda kue
1 butir telur
1/4 cangkir plain yogurt

Untuk kulit berminyak, bahan-bahannya sama dengan yang di atas, tapi :
Gunakan yogurt tanpa lemak
Tambahkan 2 sendok teh jus jeruk
Tambah soda kue menjadi 2 sendok makan
Gunakan putih telur saja, singkirkan kuning telurnya

Cara membuat : 

Masukkan mentimun dan kentang ke dalam blender, hancurkan dengan kecepatan sedang selama 20 detik. Tambahkan sisa bahan dan campur pada kecepatan rendah selama satu menit. Lembapkan wajah dengan air hangat, lalu aplikasikan pembersih tersebut menggunakan lap dalam gerakan melingkar lembut. Bilas wajah dengan air hangat, diikuti dengan membilasnya dengan air dingin.

Gunakan yogurt secara konsisten paling sedikit tiga kali dalam seminggu, untuk mendapatkan hasil yang nyata.  
 
Daftar Percuma Terima RM10
Modal RM10 Pendapatan Berterusan
Jana Pendapatan Cara Mudah & Terbaru
Portal Iklan & Bisnes Online No. 1 Malaysia

 

Designed by Alieff Artwork