Pembantu Pengurusan Murid : Luahan Perasaan.

Salam..

Saya terpanggil untuk berkongsi luahan perasaan seorang pembantu pengurusan murid...yang telah meninggalkan komen di blog saya hari ini...kesian saya bila baca luahan perasaan dia nih...kakak ni mesti berhati mulia..dan telah cuba yang terbaik dalam melaksanakan tugas dia sebagai PPM di sekolah yang bergelar SJKT nih...tapi malangnya...dia seakan-akan dipergunakan..dan tak dihargai...walaubagaimana pun, saya ucapkan tahniah pada kakak sebab berjaya menceriakan kawasan bilik darjah dan dapat pujian atas hasil kerja akak tu...



Anonymous said...  
Saya pun ppm jugak... tapi bagi saya amat menyedihkan.. skrg sy bertugas di sekolah tamil di sekitar kuala lumpur. Sebnarnya bukan itu masalah bagi saya tp keadaan persekitaran yg mmbuatkan saya rasa kecik hati dan rasa terhina. Setiap pagi saya dikehendaki menyediakan secawan air panas x kira milo ke atau ape ke dan satu botol air masak. Apakah itu tugas PPM... saya dah rasa mcm "tea lady". cikgu tu pulak(india) setiap kali makan, xpulak dia nak basuh pinggan...  Saya xfaham dgn sikap cikgu ni... Kerja2 yg xsepatutnya saya buat. Saya nak buat aduan tapi takut nanti kena boikot pulak tp saya nak buat mcm mana lagi ?? Saya diarahkan untuk menyiapkan kertas kerja untuk rombongan dan konvo...yang paling menyakitkn hati, setiap kali aktiviti sekolah, xkira apapun.. saya diarahkan untuk tugasan menyediakan minuman, tetapi kebajikan saya sbg kakitngn krajaan xde... semua guru dan kakitngn sokongan dapat seorng sehelai t'shit. tapi saya bayang t'shirt pun xde. higgakan ada ibu bapa pelajar yang tegur " eh u kenapa xpakai t'shir mcm diaorg semua ??' betapa rasa rendahnya diri saya dan hinanya kerja ppm ni diperlaku mcm tu...  Saya berusaha menghias dan mencantikkn kelas, hari2 blik lambat, akhirnya berbaloi sbb pihak pemantau amat berpuas hati dan nak jadikan pra contoh... tp yang dpt nama, cikgu jugak sedangkan time buat kerja2 tu, cikgu tahu mengarah je... cikgu cukup time balik sedangkan saya hari2 blik lambat hampir sebulan, rehat pun xambil semata2 nak menyiapkan kelas tu... BETAPA SEDIHNYA HATI SAYA SEBAGAI SEORG PPM...

Saya harap..sebagai guru...kita tak seharusnya mempergunakan dan buat PPM rasa terpinggir...jangan wujudkan jurang atau berpuak dalam satu bumbung di tempat kerja...kita ada nilai kemanusiaan...jadi sama-samalah kita hormat menghormati dan bekerjasama dengan PPM yang bertugas di sekolah kita...PPM bukan orang gaji..bukan tea lady...PPM ada tugas yang perlu dilakukan..kalau nak tahu lebih lanjut..sila lihat entri Tugas PPM : Pembantu Pengurusan Murid N17
Daftar Percuma Terima RM10
Modal RM10 Pendapatan Berterusan
Jana Pendapatan Cara Mudah & Terbaru
Portal Iklan & Bisnes Online No. 1 Malaysia

Comments

  1. kesiannya.sbgai bakal guru prasek.mmg xpatut cikgu tue buat mcm tue..

    ReplyDelete
  2. cikgu sek sy?? bole kira bape kerat je yg masuk kelas on time.. selalu time pertama dgn lepas rehat.klu masuk pon xngajar...sembang2 dgn cikgu/ppm lain..xpon tgk2 katalog...budak?? bile xblaja mule la wat perangai...sy gak la yg marah2 budak..cikgu wat dono jer...sy mmg dh diboikot oleh cikgu2,ppm...padahal sy dah byk tolong dorang..bile suh wat kerja sume lari...dorang akan tolong geng2 dorang sendiri... sejak tu la sy mula berkira bab kerja....tp bile sy dh mule bkira, dorang pndai lak ngata sy..ade 1 kes lg best. budak baling botol air aluminium kat sy sebab xnak sapu kelas..sy pukul tangan die dgn tangan je..tau2 ade cikgu yg ckp sy terajang, tampar, tumbuk budak2...nampak sgt dorang xsuke sy kan...dlm xsuke tu masih nk pergunakan sy utk kpentingan diri dorang gak...tah la...

    ReplyDelete
  3. kalaulah saya ada PPM seperti di sekolah Tamil itu...syukur..bersyukur dah. saya rasa sayalah orang paling bertuah!


    ReplyDelete
  4. alah..kami semua ppm dianak tirikan..dahlah peperiksaan kenaikan pangkat takde....walaupun sambung belajar tinggi2 tetap jd ppm juga....

    ReplyDelete
  5. Besar ujian ppm ni saya pun ppm tp berdoa jak semoga ppm tabah sabar mengahadapi semua ni....semoga ppm kuat.......nanges jak kalau mau nanges

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. Ujian sgt besar.. Rasa diri tersisih.. Kita berkeja dgn murid.. Tp yg pelik nk di sama kn kerja dgn kerani atas.. Kerja jgn cerita lah.. Semua kerja kalau boleh senarai.. Berkajang rasanya.. Semua kerja kalau nak di ikutkan semua Ppm kena tapau😆

      Delete

Post a Comment