Kebaikan Berpeluh !

Salam,

Waktu untuk berpeluh dengan anak-anak murid ! Nak tahu tak apa kebaikan berpeluh ? Saya nak kongsi perkara yang menarik tentang peluh. Kebaikan berpeluh dan fakta tentang peluh yang patut kita ambil tahu. Rajin rajinlah membaca ya =) Ohya sementara tu jom layan gambar saya dan anak anak murid lepas bersenam ! Cikgu Pendidikan Jasmani lah katakan..huhu...larikkk !

cikgu neon dan anak anak =)
 

mari berpeluh !

senget nye semua muka

peace yall

korang bersenam ke tak ?


Kebaikan berpeluh : 
  • Peluh membantu mengawal suhu badan, tetapi segelintir sahaja yang memberikan peluh lebih daripada pemikiran lulus. Pasti, kita bimbang ia akan menepukan blaus sutera kami betul-betul sebelum temuduga pekerjaan atau yang kita tidak akan dapat untuk menambah lagi cecair dengan cepat semasa yang dijalankan pada hari musim panas yang panas. Tetapi kita jarang berfikir tentang apa yang di dalam peluh, kenapa bau lapuk dan mengapa anak-anak tidak perlu memakai deodoran.

Fakta tentang peluh =)
  •  Pernah rasa seperti garam bila kita menjilat selepas bersenam? Itu kerana peluh terdiri sebahagian besarnya daripada air, kalium dan garam (campuran natrium dan klorida), serta jumlah yang paling kecil sekali beberapa perkara lain. Nisbah komponen-komponen yang berbeza-beza dari seorang ke seorang, dan badan anda menyesuaikan bahawa nisbah yang bergantung pada turun naik paras air, kalium dan garam.
  • Orang biasa mempunyai 2.6 juta kelenjar peluh pada kulit mereka. Kelenjar diedarkan ke atas seluruh badan kecuali bibir, puting dan luar kemaluan organs.Kita mempunyai dua jenis kelenjar peluh: eccrine, yang menghasilkan naskhah bahan yang berair, dan apocrine, yang menghasilkan sejumlah kecil cecair tidak berbau tebal .
  • Kita mempunyai kelenjar eccrine seluruh tubuh kita, termasuk tapak tangan kita, tapak kaki dan dahi kita.
  • Kita  mempunyai kelenjar apocrine di bawah lengan dan di kawasan kemaluan. Payu dara mempunyai versi yang diubahsuai kelenjar apocrine. Apabila cecair tebal berbau dari kelenjar apocrine kita duduk di atas kulit kita, bakteria bertindak ke atasnya, yang apa yang membuat kita bau.
  • Kelenjar-Apocrine mengandungi protein dan asid lemak, yang menjadikan rembesan mereka tebal dan memberikan mereka warna yang bersusu atau kekuningan. Itulah mengapa noda ketiak dalam pakaian kelihatan kekuningan.
  • Kelenjar-Apocrine berkembang semasa baligh, yang mengapa kanak-kanak tidak perlu deodoran atau antiperspirant.
  • Lelaki cenderung untuk menghasilkan peluh yang lebih banyak dari perempuan.
  • Pernah tertanya-tanya mengapa anda tidak boleh mengendalikan hari panas pada musim bunga dan anda boleh di akhir musim panas? Nampaknya kelenjar peluh anda memerlukan masa untuk acclimate. Seseorang yang tidak berada di iklim yang panas untuk sementara waktu boleh menghasilkan kira-kira satu liter peluh sejam. Walau bagaimanapun, selepas kira-kira enam minggu cuaca panas, dia akan mampu untuk menghasilkan 2-3 kali amaun itu. (Bukti Anecdotal menunjukkan bahawa orang-orang yang berpeluh banyak semasa menjalankan sepanjang tahun secara automatik acclimated pada musim bunga dan dengan itu mampu untuk mengendalikan haba yang lebih baik.)
  • Kira-kira 3 peratus daripada jumlah penduduk mengalami hiperhidrosis (peluh berlebihan). Ia paling biasa menyerang ketiak, tangan dan kaki dan misteri boleh menyerang dalam keadaan yang paling sejuk.
  • Kita  sentiasa berpeluh, walaupun kita mungkin tidak menyedarinya.
  • Kelembapan udara di sekeliling kita mempengaruhi kadar yang menyejat peluh. Jika kelembapan tinggi, udara tidak boleh menyerap lembapan lagi dan peluh kita tidak akan mengewap dan menyejukkan badan kita cekap apabila udara kering.
  • Kehilangan jumlah peluh yang berlebihan boleh menjadi kan kita cepat kering dan boleh membawa kepada masalah peredaran darah, kegagalan buah pinggang dan strok haba. (yang ni kalau korang g sauna ke apa ke..haba terlampau tinggi, berpeluh berlebihan)
  • Jangan sekali-kali memakai sweatsuit plastik atau banyak pakaian hangat ketika bekerja pada hari yang panas. Anda tidak akan membakar lebih banyak kalori, tetapi anda akan kehilangan banyak air, berat badan yang mendakan boleh haba strok.
  • Peluh dibuat dari air di dalam darah anda, yang bermaksud lebih anda peluh, tebal darah anda menjadi dan sukar jantung anda bekerja untuk mengepam darah tersebut.
  • Orang yang lebih patut lebih berupaya untuk berhadapan dengan darjah yang rendah atau malah sederhana dehidrasi daripada orang-orang yang tidak layak. Alberto Salazar selesai Olympic Marathon 1984 dalam masa 2 jam 14 minit walaupun kehilangan 8.1 peratus daripada berat badannya dalam peluh.
  • Amerika membelanjakan lebih daripada $ 1 bilion setahun pada antiperspirants dan deodoran. Anti-microbials dalam membantu deodoran menghapuskan bakteria pada permukaan kulit anda, manakala haruman membantu topeng bau. Antiperspirants membantu peluh kawalan dengan membentuk palam gel dalam beberapa kelenjar peluh kami.
  • Menurut laporan baru-baru ini New York Times, sebahagian besar orang Jepun mempunyai hampir tiada bau badan. Terdapatnya masa dahulu apabila orang-orang Jepun yang telah dilaporkan disimpan daripada tentera, kerana bau badan berlari bertentangan dengan idea Buddha yang baik.


Comments

  1. I m also loving the sweets very much and there are many different types of sweets which i like the most.

    ReplyDelete

Post a Comment