Bahasa Mandarin #3 - Tidur

Aik, dah lama ya tak buat kelas bahasa mandarin. Huhu, sebenarnya banyak blogger yang buat entri bahasa mandarin, bukaan saya sahaja. Huhu...anyway hari ini nak kongsi cara nak cakap dalam bahasa mandarin pasal topik tidur. Kenapa topik saya kali ni tidur ? Sebab anak murid saya suka tidur di perhimpunan dan dalam kelas...Huhu


Kalau nak cakap saya tidur...cakap camni : wo shui jiao ! (dalam lidah melayu nya, shui jiau)
Kalau nak cakap ...awak jangan tidur ya ! :  ni pu shui jiao !


Yang ini ialah bangun tidur, jue jiao ! (dalam lidah melayu, ju jiau)
Kalau nak cakap saya bangun tidur : wo jue jiao



Ok yang ni best...kalau korang nak cakap saya nak...korang tambah je : Wo Xiang...
Kalau nak cakap saya nak tidur : Wo Xiang Shui Jiao ! (dalam lidah melayunya : wo shiang shui jiau)


Amacam, best tak entri kali ni..pergi cakap mandarin kat semua orang yang korang nak tidur =)

Comments

  1. zao an, wo jue jiao~~

    neon, ayat yg ni alisya konpius..

    "Kalau nak cakap kat orangf jangan tidur : bu jue jiao ! (dalam lidah melayunya.. pu ju jiau)"

    sbb tak sama dengan dlm gambar kat bawah ayat tu..

    thanks 4 sharing~

    ReplyDelete
  2. jue jiao tu bangun tidur..
    shui jiao tu tidur..

    heheh da betulkan balik =)

    ReplyDelete

Post a Comment