Pages

Friday, December 21, 2012

Cinta Dalam Islam, Fahamilah Sayang.

Cinta...korang sedang bercinta ? Baru putus cinta ? Give up mencari cinta ? Cinta itu tak salah...tapi biarlah ia kena pada tempatnya. Kadang kadang cinta yang berlebihan boleh memudaratkan. Sehinggakan cinta ni sukar dikawal, kadang kadang perasaan cinta pulak yang mengawal otak kita serta tindakan kita. Sepatutnya kita yang perlu mengawal perasaan tu kan ? Hebat betul penangan cinta ni kan ? Anugerah Allah...tapi,..

Sedar tak sedar kita banyak alpa, banyak buat silap for the moment kita memilih untuk cinta sebelum nikah. Dosa berlambak lambak...Pergh...berceramah pulak aku kan. So untuk berkongsi benda yang baik lagi berguna ni...apa kata korang baca dan fahami erti cinta dalam Islam.

Si Jejaka:Hi awak, boleh berkenalan, da lama saya perhatikan awak.
Si gadis:Assalamualaikum…sape ni?

Si Jejaka:waalaikumussalam..saya *hamba ALLAH*.Terus terang saya rasa tertarik hati ngan awak ,Tapi sebelum tu boleh saya tau awak sudah berpunya ke belum?
Si gadis :Selagi belum bernikah saya bukan kepunyaan sapa2.ish3…

Si Jejaka: Boleh tak kte berkawan?
Si gadis:mintak maaf, saya takut persahabatan yang dibina bertukar kepada rasa cinta.Saya harap awak faham.

Si Jejaka:
baguslah kalau begitu, tak salah kan.
Si gadis:itu salah.. cinta sebelum nikah adalah HARAM.

Si jejaka :0oo ok..so macam mana saya nak dekati awak?
Si gadis:dekati abah dan mama saya.kalau mereka setuju terus masuk meminang, kan senang.

Si jejaka: err….macam tu ke..kenapa kena melalu family awak dulu?
Si gadis:sebab saya tak nak terjatuh cinta ngan awak sebelum nikah.Saya tak nak mulakan zina hati.

Si jejaka:saya faham,kalau saya tak mampu lagi nak meminang awak?

Si gadis :simpanlah cinta dan rindu itu di dalam hati, sehingga ALLAH bagi kemudahan pada awak.Mencintai tidak semestinya memiliki.Redha akan takdir yang ditentukan ALLAH.
Si jejaka :ok saya faham.

Si gadis:trima kasih, saya ada hal ni..assalamualaikum
Si jejaka:waalaikumussalam.

Untuk meringkaskan dialog kat atas ni, seseorang lelaki tu kalau dah sayang or suka kat perempuan tu. Dinasihatkan terus jumpa mak bapak perempuan tu..tengok boleh adjust ke tak, serasi ke tak,mak bapak boleh diterima ke tak. Tak payah sibuk sibuk "Hye, saya nak kapel dengan awak bleh ?" For the moment korang start couple..dah macam macam dosa korang leh dapat.

Kalau korang tak couple pun, korang mesti rasa nak berkawan rapat dengan lelaki or perempuan yang korang suka tu kan? Walaupun declare couple, berkawan rapat dengan niat sayang dan cinta tu pun dah dikira zina hati...pergh. Memang susah nak kawal ni, tapi itulah cinta sebenar dalam Islam. Kalau kita ikut panduannya nescaya kita dilindungi dari musibah, atau celaka. Dan yang pasti..kita akan jumpa cinta hati yang hakiki dan abadi...So, korang rasa nak ikut erti cinta modern ke or cinta dalam Islam ? Ok la, senang cerita pilih dosa ke pilih pahala ? Jawab sendiri...


Ya Allah, Kurniakanlah aku isteri yang bukan sekadar kekasihku, 
Tapi jadikanlah jua dia pendamping dikala sunyiku,
Penyejuk segala isi pandangan mataku,
Penyinar dikala derita hatiku,
Pengubat siksaan rinduku,
Dan juga yang mithali kepada anak anakku, amin...




 

Designed by Alieff Artwork