Belajar Mandarin #1 - Saya & Awak

Salam ! Ini entri pertama aku untuk Segmen Belajar Bahasa Mandarin. Since aku ni cikgu yang mengajar kat sekolah jenis kebangsaaan cina, aku rasa memang bagus pun aku share bahasa mandarin ni di blog. Sama sama dapat belajar sikit sikit. Lama lama jadi bukit kan ? Sharing is caring =)

Perkataan untuk hari ini : Saya, Sayang, Awak, Cepat, Perlahan, Apa , dan Pergi Mana
 Perkataan basic dibawah maksudnya saya sayang awak...
wo ai ni !


Perkataan dibawah selalunya digunakan masa nak suruh murid murid menulis, makan, buat kerja...so mesti cakap 
Ayaa, kuai kuai ahh !
Ayya, man man ahh...


Perkataan dibawah selalunya digunakan masa nak tanya orang. Awak nak pergi mana tu ? Dalam bahasa mandarin ni kalau nampak je perkataan Qu Qi Qe semuanya disebut Cu, Ci, Ce...so, Qu nali disebut macam ni :
Ci na li ?
Ni ci na li ?

Perkataan yang paling popular dalam bahasa mandarin. Apa dia ? Apa ini ? Apa itu ?
Shen meh ?


Ok, sampai di sini sahaja, jumpa lagi on the next part.



Comments

  1. Haha..besh jugak dapat cakap sikit2. Macam orang cina rasanya.


    Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

    ReplyDelete
  2. Sukenye!!!! Memang nak sangat belajar Mandarin! hye hye cikgu baru saya. Tengah salin laju2 kat buku vocab nie.hehehhe

    ReplyDelete
  3. ape beza koma2 dekat atas hurup 2 cikgu??

    ReplyDelete
  4. sery, hehehe ape yang tak tahu tu ? =P

    sofy, heheh jom sama sama belajar = )

    SS, saje tambah ilmu sikit =)

    ReplyDelete
  5. :) nak tanya nak tanya !
    wu kuai kong tu , kura-kura ke cikgu ?

    ReplyDelete
  6. haha…… jia you X) usaha lagi~~ XDD

    ReplyDelete
  7. beb, aku nak belajar lah... kau buat suara lah, nak tau bunyi betul ke tak..hahaha :)

    ReplyDelete
  8. Kat sekolah cina mengajar apa?tumpang tanya ...:)

    ReplyDelete
  9. wahh menarik segmen bahasa mandarin, sy pun nk blaja ni..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment