Monday, April 04, 2011

Perayaan Ching Ming 2011 !

Salam !

Yuhuuu korang ! Jangan jeles yer !! Hari ni aku cuti sekolah ! hahahahaha. Korang pun sedia maklum yang aku sekolah cina kan ? Sekolah jenis kebangsaan cina je cuti tau, sekolah harian biasa tak cuti punyer hahaha.

Sempena Perayaan Ching Ming setiap 4 April, kebanyakkan sekolah jenis kebangsaan cina akan bercuti. kalau tak salah aku, kaum cina akan menyambut perayaan Ching Ming ni dengan melawat kubur, memberi makanan dan sembahyang untuk orang yang dah mati.

 baca lagi...

 Maklumat lanjut sila baca ni : Ching Ming Festival
The Ching Ming festival is celebrated in April and is known as "Remembrance of Ancestors Day". This day is devoted to honouring relatives who died. Thousands of Chinese visit cemeteries to clean the graves of their loved ones. The Chinese hold great respect for their ancestors and the young are taught to pray to, and for, the family spirits. Food like roasted suckling pig, steamed chicken, fruit and wine are offered during the ceremony.
Kat sini, aku nak tunjuk kat korang gambar gambar menarik sempena Hari Ching Ming Ni. Macam nilah gayanya kaum cina menyambut Hari Ching Ming di kubur. Credit gambar to google and CGlow.

aktiviti membakar apa tuh...

menyalakan lilin di kubur

 kertas yang berwarna warni..tak pasti untuk apa

 makanan yang begitu banyak

pemandangan kawasan kubur cina

wow, susunan yang menarik

meletakkan pelbagai jenis makanan di atas kubur
jangan risau tentang makanan yang banyak tu, selalunya lepas sembahyang, diorang makan makanan tu =)

Kita selalu tertanya tanya kenapa ek, orang cina selalu letak makanan atas kubur ? Contoh macam kuih apam, buah oren dan macam macam lagi makanan yang sedap sedap ? Kenapa ya ? Kat bawah ni aku ada satu jawapan yang aku jumpa di Yahoo Answers.

I am not Chinese. But I am Asian, Hmong specifically. I think for the same reason we do, so I will try to explain what I know. We believe, I think, in the after life. So by putting oranges, typically any fruit and/or food and drinks, to offer to them, to give to them. That is, in the "other" realm, they will take it, and use it to their "hunger". As far as I know, that's what it is for. Basically, sending them food.

 Jom tengok video Ching Ming pulak =) 
Festival Ching Ming

Hari Ching Ming

Suasana kubur di Hari Ching Ming

Well, its a nice story to share with you guys kan ? Huhu, jom teman aku berguling di rumah hehehe...kepada kaum cina tu, selamat menyambut hari Ching ming ok ! =) Chow !



Feeling Lucky?
 

Designed by Alieff Artwork