Gempa Bumi di Jepun 28 Mac 2011 !



Salam.

Terbaru ! Berita berkenaan Gempa Bumi di Jepun edisi Isnin 28 Mac 2011, ni aku dapat di website ini : NewsandDesign  dan di Youtube. Kat bawah ni aku dah siap google translate..Kali ni Jepun kena gempa bumi dengan gegaran 6.1 magnitud.

Video Gempa Bumi di Jepun 28 Mac 2011.
Gempa Bumi Jepun berlaku pada awal pagi tadi pukul 7.24 am. Di persisiran Miyagi, di Timur Laut Jepun dengan gegaran 6.1 Magnitud. Allah maha besar...

Berita Gempa Bumi di Jepun, 28 Mac 2011 : Credit : NewsandDesign

TOKYO, KOMPAS.com - gempa berkekuatan 6.1 mengguncang wilayah pesisir Miyagi Wilayah di Jepun timur laut dan mencetuskan tsunami kecil pada Isnin pagi (2011/3/28).

Gempa terjadi pada 07:24 waktu tempatan (atau 05:24 GMT) dan memperingatkan kemungkinan tsunami akan diterbitkan dengan anggaran ketinggian sektiar 50 sentimeter. Kurang dari 90 minit kemudian, CNN melaporkan bahawa tsunami kecil mencapai pantai. Amaran tsunami kemudian diangkat pada 09:05 (atau 07:05 WIB)

televisyen NHK ditayangkan video dari zon tsunami menunjukkan riak kecil air, yang menunjukkan naiknya permukaan air laut.

Guncangan gempa pada Isnin pagi terjadi di dekat lokasi gempa berkekuatan 9,0 pada tarikh 11 dan yang mencetuskan tsunami besar, menewaskan ribuan orang, dan mencetuskan kecemasan nuklear setelah penghancuran sistem pendingin loji kuasa tenaga nuklear di Wilayah Fukushima.

US Geological Survey (USGS) sebelumnya berkata, gempa itu berkekuatan 6,5 namun kemudian menyemak semula kekuatan untuk 6.1. Episentrum sekitar 112 kilometer timur Sendai, pada kedalaman 17 kilometer. badan cuaca Jepun mengatakan gempa itu kemungkinan merupakan gempa susulan dari gempa besar yang terjadi pada dua minggu lalu.


Feeling Lucky?

Comments

  1. kena lagi...Ya Allah.skrg ni memg bumi dah semakin tua tua dan tua..

    ReplyDelete

Post a Comment