Wednesday, March 02, 2011

Cara Penjagaan Ikan Laga, Part 1.


Salam !

Aku sure, pasti ramai orang kat luar sana tu minat membela ikan kan ? Its like a therapy minda untuk menenangkan minda yang stress tu bila tengok ikan yang lawa lawa lagi colorful ni = )

Aktiviti Kemahiran Hidup : Ikan Hiasan (Ikan Laga)
Cikgu : Silampuneon. 
 Kelas : Intelek

Ha...kalau haritu ikan laga aku tu duduk dalam cube kecil, harini aku bawak balang besar punya pergi sekolah ! Donate jer lah balang ni = )

Feeling Lucky?


Yang ni gambar murid masukkan air hujan dalam balang kaca untuk Si Ikan Laga tuh. Penat tau cikgu tadah air hujan ni...duduk Kuala Lumpur ni kan cuaca panas jer, susah plak nak tunggu hari hujan...

Tada...belum hias apa apa lagi lol = )
Grape, tabah la kamu jadi penunggu kat sekolah SJK (C) Sam Yoke tu yer...

Anyway, sejak membela ikan laga...aku bercadang untuk membiakkan ikan laga pula. Sebelum ni dah macam macam ikan aku pernah bela...memang hobi yang paling serius la. Tapi oleh sebab pam air tak kuat yang murah punya tu...tangki selalu kotor. Jadi ikan banyak mati. Wooh !

Tapi takpe, sekarang ni aku bela ikan laga je. Senang pun senang sebab dia tak banyak songeh. Jadi jom kita amik tau " Cara Penjagaan Ikan Laga" ni...

  • Air untuk Si Ikan Laga - Ikan laga suka duduk dalam air hujan, air sungai. Kalau nak guna air paip pun boleh, tapi air paip tu biarlah ditakungkan dan dibiarkan selama 2 - 3 hari supaya nyah-klorin. Kalau pakai air paip yang tak ditakungkan tu, kena pulak letak anti-klorin. Tapi kalau tersilap langkah, ikan boleh mati wo. Setakat ni aku gunakan air hujan campur air paip.
  • Makanan untuk Si Ikan Laga - Ikan laga ni suka makan cacing, kutu air, jentik jentik. Kalau bagi makanan camni, dia lagi suka dan sihat. Tapi aku bagi makanan kering (pallet) yang ade jual dalam botol tu jer...celah mana pulak aku nak kutip jentik jentik weh...Mengikut kata pakar, kalau bagi makan pallet, air lagi cepat keruh.

Ok, sampai situ dulu. Huhuhuu...semangat betul aku ni = ) Tibe tibe jadi seronok pulak jadi cikgu kemahiran hidup ni. hehehe...
 

Designed by Alieff Artwork