Kaedah Phonics @ Fonetik Dalam Membaca.

Salam !

Sebagai cikgu english untuk budak budak khas, aku rasa aku kena start mengajar dari ABC dulu. Sebab takkan aku nak terus mengajar benda susah tapi ABC pun diorang tak kenal kan ? Anyway, aku dah mula mencuba kaedah membaca yang baru dan seronok, which is phonics reading !
Kalau dulu ABC di sebut a...b...c...d...e...f...g... tapi bila dah guna kaedah phonic reading ni ABC disebut eah, beh, keh, deh, eh, geh, heh ... Kaedah ni menyarankan budak budak menyebut bunyi huruf, bukan menyebut nama huruf.

Feeling Lucky?


Korang berpengalaman dengan phonics reading ? Kalau boleh, sudi sudilah share pengalaman korang dengan aku. Aku nak target sekurang kurangnya murid murid aku boleh menyebut suku kata mudah atau membaca perkataan mudah.

Anyway, aku terjumpa satu website yang menawarkan pembelajaran phonics atau fonetik secara online dan free, so kalau korang berminat nak belajar atau nak cari sumber mengajar anak anak korang..bolehlah terjah website ni : http://www.starfall.com/

Uh la la...seronok mengajar dengan Phonics !

Comments

Post a Comment