Ikan Laga !

Salam yall.

Baru baru ni aku ade beli Ikan Laga. Aihhh sejak bila pulak aku minat membela ikan laga ni ? Okep, sebenarnya aku dah volunteer diri aku jadi Cikgu Kemahiran Hidup. So...sebagai permulaan  aku start dengan topik Ikan Hiasan. Jadi aku beli la ikan laga ni untuk kasi budak budak ni jaga. Tapi....
Claim !
Harga Ikan Laga : RM2
Harga Bekas Aquarium Kecil : RM3
Makanan Ikan Laga : RM2.50

nama Ikan Laga ni : Grape

 aku sendiri pun tak tau cara penjagaan Ikan Laga ni...
Hi Grape, ko buat ape tu ? Tak melaga ke arini ?
Tapi...masalahnya aku tak reti nak jaga ikan laga ni...ish camne ni ?

ikan ni sempoi jer...tak suke berkawan..suka berlaga jer..

 ni la makanan ikan laga tu..kecik jer..

Nama ikan laga ni aku namakan Grape. Sepatut nya aku biar je Grape duduk kat sekolah, tapi aku takut dia mati lak. So weekend je aku bawak Grape balik rumah aku...actually aku memang dah takut bela ikan. Selama ni aku bela ikan asyik mati jer...

So, skarang ni nak tanya pendapat korang la...camne nak jaga Ikan Laga ni bagi dia sihat dan tak banyak kerenah ek ? Kalau boleh mestilah nak bela dia sampai dia membiak kan..baru bangga jadi Cikgu Kemahiran Hidup ni...= )


Feeling Lucky?

Comments

  1. tgk akak bela ikan (x ingat ikan apa)...
    alhamdulillah masih sihat ikan 2...
    even byk dh mati but still ade backup...
    (anak2 ikan baru)
    bagi ikan mkn sikit je, jgn byk2....
    pkai sudu kecik KFC 2 je pun dh ckup...
    tapi jgn bagi penuh satu sudu...
    bagi hujung2 sudu je...
    2 je yg boleh saya bantu...
    lain2 kene tanya sama yg pakar ikan....

    ReplyDelete
  2. orang kata jangan bagi ikan makan banyak2 nanti cepat mati...tapi tak tahulah betul atau tak..hihihi

    ReplyDelete
  3. aku takde nasihat untuk ko..hahah..aku tak mau jage ikan sebab leceh nak tukar air sume..busuk lak tu =,=

    ReplyDelete
  4. sy x reti jaga ikan!!
    and tak penah teringin bela ikan..sy suke meowww je...heeeeee

    ReplyDelete
  5. kalau just macamtu je tempat tinggal si grape tu alamatnye tak lama la si grape tu idup.. then tak sampai seminggu konfem air dah busuk, air tu kurang oksigen, ikan ni kegemaran die anak nyamuk (ala jentik2) hehehe, rajin ke cik lampu nak cari? tapi kat kedai pun ade jual, yang jenis kering, bg mkn pulak jgn banyak2 nanti air cepat kotor coz tempat tinggal si grape tu kurang besar plus airnye tak brape beroksigen..

    ReplyDelete
  6. ikan laga EB mati.. sadis2.. pstu beli ikan emas.. mati jgk.. tangan beracun la rase.. hehee

    ReplyDelete
  7. hmmm..
    ni aku tak penah bela sebrg haiwan ni.
    tp ikut tips dari kawan yg bela ikan ni,
    kalau nak tukar air dia, tak bley pakai air dari paip terus.

    kau kena simpan air tu dalam botol for two days like that.

    ReplyDelete
  8. salam, sy nie xda la tau bannyk sgt. tp nk bela ikan nie xsusah pn. habitat die je kt tempat berlumpur..
    ok.

    1; beli anti-chlorin,
    2; beli ubat ikan,( yg warna hijau)
    tok xnk bg bada die da kulat,
    3; tukar air seminggu sekali pn dah ok.
    4; pasal makan plak, bleh bg cacing kering,palet ikan laga atau serbuk makanan ikan hiasan.
    5; klu nk biak die pn xsusah, tp blaja jge dlu then bru leh futher study tok breeding plak k.

    slamat datang ke dunia pemeliharaan ikan laga..
    semoga berjaya.

    ReplyDelete
  9. arrr baru jerr beli ikan laga yg baru. yang aritu dh mati.. kasli ni nak jhaga bbetul. cina kat kedai ckp susah2 cari air hujan pakai jerr air dr aquarium...

    ReplyDelete
  10. Boleh tahu tak ikan ni mkn sekali sehari ke?

    ReplyDelete
  11. Boleh tahu tak ikan ni mkn sekali sehari ke?

    ReplyDelete

Post a Comment