Cara Menghilangkan Ketumbit.

Salam !


Awcchh. Nampak tak ape ni ? Har har har...ini adalah gambar ketumbit ye adik adik sekalian.Pernah tak kena ketumbit sebesar ini ? Huuuuu gorgeous beautiful betul laa : )

Ini dia gambar manusia paling pelik di dunia, manusia yang bermata tiga. Sebab manusia ni dia ada tumbuh mata lagi satu. Ketumbit bermata merah  ! Xman kat bawah ni baru je lepas picit ketumbit dia...perghh dasyaat siot !

Kalau ketumbit macam ni boleh picit tak kawan kawan ? Bahaya tak ?


Masalah ketumbit ni selalu dikaitkan dengan ikan haruan, bawang putih dan juga sudu. Korang tau tak kaitan masalah ketumbit dan 3 benda ni ?
Cara Menghilangkan @ Merawat Ketumbit

Cara Menghilangkan Ketumbit Mata : Guna hempedu ikan haruan / bawang putih / sudu



Menurut Petuanenek ;
Cara Menghilangkan Ketumbit Mata :Jika anda menghadapi masalah ketumbit atau ketumbuhan pada mata, ambil air dari pucuk bemban lalu dicampur dengan hempedu ikan haruan. Hempedu itu pula hendaklah ditumbuk halus lalu dititik ke dalam mata. Lakukan berkali-kali sehingga ketumbit itu hilang.

Menurut Petualama ;
Cara Menghilangkan Ketumbit Mata :Caranya, ambil seulas bawang putih, guris sedikit bahagian hujungnya dengan kuku agar keluar airnya dan sapukan pada kelopak mata yang terkena ketumbit tadi 3 kali sehari. Insyaallah ketumbit akan beransur baik dalam masa singkat.


Menurut Petuatradisional ;

Cara Menghilangkan Ketumbit Mata : Gesel 2 batang sudu. Sapukan bahagian yg digesel di tempat ditumbuhi ketumbit Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.


Huhu, kepada Xman...sila jangan picit ketumbit anda. Gunalah petua petua berguna di atas ni kalau kena ketumbit yer. Cara lain paling pantas nak atasi masalah ketumbit ni just pakai spek mata hitam dengan penuh bergaya ! Cayalaaahh.

Comments

  1. APEKAH TUTORIAL/..NI PETUA LAAH HAHAHA

    ReplyDelete
  2. tak penah kena ketumbit. Kalau kena,cari entry neon ni balik! hehehe

    ReplyDelete
  3. okeh yg paling ngeri petua petama. yg paling senang ketiga tapi suka guna yg kedua <3 tq

    ReplyDelete
  4. haku tengah kena ketumbit nih! kejap mata kiri, kejap mata kanan.. haihh!

    ReplyDelete
  5. @sophie


    FUYOOO TAK PERNAH KENA? KEBAL GILE KO HEHEH

    ReplyDelete
  6. @karipapsayur


    HAHHH APE LAGI BUAT LA PETUA TU WEHH KALAU JADI BGTAU AKU =)

    ReplyDelete
  7. BAHAN: SEGELAS KECIL AIR KOSONG MINUMAN

    BACAAN:
    SELAWAT NABI 3 KALI
    AL-FATIHAH 1 KALI
    KURSI 1 KALI

    KAEDAH: ISI AIR KOSONG MINUMAN DALAM GELAS. HABISKAN SETIAP 1 JENIS BACAAN KEMUDIAN TIUP PADA AIR. SELESAI SEMUA BACAAN, GUNA JARI MANIS KANAN DAN CELUPKAN DALAM AIR MINUMAN HINGGA TAKAT SENDI KEDUA JARI TERSEBUT. CELUPKAN SEKALI SAHAJA DAN SAPUKAN PADA KAWASAN KETUMBIT SEBANYAK 3 KALI. LAKUKAN PADA PAGI DAN SEBELUM TIDUR SETIAP HARI HINGGA SEMBUH. TAWAKKAL~

    ReplyDelete
  8. Corruption is like slow poison which is eating away our country's real talent and available resources are not properly utilized and is a major obstacle to our country's progress. To eliminate corruption is a major task and will surely take time. Now its time to make it happen !!!

    ReplyDelete
  9. aq tgh kne ketumbit skarang ni. dua-2 kne . atas kt kelopak ngn kt bwh ... malu gler nk kuar rmh ...

    ReplyDelete

Post a Comment