Buah Nona.

Salam !



Pernah tengok buah nona, pernah makan ? Inilah dia buah nona sebenarnya, dan ianya boleh dimakan tau ! Aku tak pernah tau pun ni buah nona sehinggalah mak aku yang tunjukkan buah ni pada aku. Nak makan banyak tak berani pula. Sempat aku cubit sikit masuk dalam mulut, rasanya macam durian belanda pun ada gak.

Gambar Buah Nona

Buah Nona bentuk love

Yang macam bentuk love kan ?

Bentuk Buah Nona dari pandangan atas


Buah Nona warna oren

Isi Buah Nona

Kalau taknak makan, isi buah nona ni jugak boleh dilumur dekat muka untuk buat masker scub = )

Ciri ciri buah nona
  • Nama Saintifik buah nona ialah Annona Squamosa.
  • Berbentuk bulat atau buju, kulitnya berbonggol warna hijau atau warna oren kemerahan.
  • Boleh dimakan dan isi buah nona putih macam buah durian belanda.
  • Pokok buah nona setinggi 6 hingga 8 meter.
  • Buah nona boleh diperam dalam beras sehingga masak

Comments

  1. duuuhh... sedapnye buah nona!
    da lama tak makan =)
    p/s: terjah kembali ke sini ^_^

    ReplyDelete
  2. buah nona roguy? Pes time tgk hihihi.. Abislah kazen saya pasni, nama dia pun nona.. hehehe...

    ReplyDelete
  3. kg atuk aku ada,lama giler xmkn

    ReplyDelete
  4. rasa buah ni cam ne ea?saya tak pnah2 makan lagi..ada rasa cam durian belanda gak kew?

    ReplyDelete
  5. @-u-n-s-p-0-k-e-n-


    ERKKK KO PERNAH MAKAN KE> RASA DIE BEST SGT KE

    ReplyDelete
  6. @wa kaljis


    CEHH NNT PANGGIL DIA BUAH NONA..ENTAH ENTAH DIA TAK KENAL BUAH NONA TU APE.

    ReplyDelete
  7. @Winnie Bunny


    NAMPAK CAM DUYAN BELANDA..RASA DIA KURANG MANIS LAA...CAM TAWAR JE..

    ReplyDelete
  8. @laila


    AMBOII TAK PERNAH TGK..? ADE LAA HUHU

    ReplyDelete
  9. kat depan umah dulu ada pokok nie tapi kecik je...
    skunk dh x taw apa nasib pokok 2...
    huhuhuhuhuhu

    ReplyDelete
  10. xpena mkn , tp mesti dapatkan . heheeh.. sedap la kalo same rase mcm durian belanda is my feberet . so bole trime seadanya NONA ni....hahahahahh

    ReplyDelete

Post a Comment