Tutorial : Cara Buat Title Meta Tag Untuk Tingkatkan Trafik Blog.



Tutorial time !


Perhatian kepada semua blogger yang masih belum buat Title Meta Tag ! Sila buat sekarang dan jangan tunggu lama-lama. Benda mudah je ni. Jangan malas ! Ni untuk kebaikan trafik blog korang gak.




Kenapa kena edit Title Meta Tag blog ? Sebab blog korang mungkin blog yang bukan mesra search engine ! =( so pelawat pelawat tak perasan blog korang wujud pon !


Macamana nak tau ? Haaa....



Cuba taip satu entri korang kat google. Selalunya nama blog akan keluar dulu baru tajuk blog kan ? Ini adalah contoh blog yang tak mesra dengan search engine.

sebelum aku edit Title Meta Tag



Contoh blog yang mesra search engine adalah blog yang senang keluar dekat google search list. Contohnya bila korang search kat google, tajuk entri akan keluar dulu disusuli dengan nama blog. 

 selepas aku edit Title Meta Tag


Cara Nak Edit Title Meta Tag Blog : 

  1. Go to >> Edit Html
  2. Expand Widget Templates
  3. Ctrl F dan cari kod pertama :
  4. <title><data:blog.pagetitle/></title>
  5. Copy kod kedua :
  6. <b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
    <title><data:blog.pageName/> | <data:blog.title/></title>
    <b:else/>
    <title><data:blog.pageTitle/></title>
    </b:if>
  7. Remove atau delete kod pertama dan gantikan dengan kod kedua tu.
  8. Save

Credit : Maribinablog



Semoga berjaya meningkatkan trafik blog yall !






Comments

  1. blog aku mesra search engine, hehe..nice tutorial..

    ReplyDelete
  2. ko tahu x, patut la aku rasa mcm kau hiatus padahal kau x, sbb link kat sidebar aku blogspot ko.so mcm x ada update la.so aku x click la.padahal kalo click direct ke blog baru. terus aku buang masok link baru ko. pdahal ko update setiap masa. fuhhh. ada jugak tempat aku nak hlg boring baca blog.

    masok tak bagi salam aku ni.assalamualaikum!

    :)

    rindu kau ah. hubungan bloggers complex. tak pernah jumpa tapi rindu.hehe :D

    ReplyDelete
  3. esok2 la plak buat. naik giler aku hadap coding ari ni. huhu

    ReplyDelete
  4. @zikeryhassan


    ADOII KASIHAN NYE KO NI HAHAH BAWAK BERTENANG WEHH

    ReplyDelete
  5. @ainmusa


    AIN, PATUT LAA KO DALAMA TAK DTG SINI CEHHH ADOII LAA SORRY WEHH XD

    ReplyDelete
  6. Bab meta tag la aku pening.. cuma part ni dari dulu dah settle.. tp ada meta tag macam google analytic dgn webmaster xdpt kena detect.. huhu..

    ReplyDelete
  7. @Aretikz


    NEXTIME AKU TUTORIAL YG TU K..MMG KENE WAT SESATU NNT PONING

    ReplyDelete
  8. aku dah buat daaah. weh, buat lagi banyak2 tutorial aku nak hikot. malas nak cari kat google aku tak paham. kihkih. aku ikut kau buat aje senang paham.

    ReplyDelete
  9. Bestnya....dah faham dah...!T.kasih muah....muah..

    ReplyDelete
  10. @ReiKo ---(@ JezzeBelle



    REIKO, HEHEHE DEMI MUU AKAN KU REDAH PIZZA HUTT =P

    ReplyDelete
  11. cik neonn!tenkiuuu utk entri ini..ai dah bjaye buat.lapp u!=)

    ReplyDelete
  12. mudah gler laa br0 yang k0 pnyer tutorial nie...
    aku try yang lain...hampeh..
    sepatah habuk aku x paham.....

    ReplyDelete
  13. dah buat tapi still nama blog kat depan?

    ReplyDelete

Post a Comment