BBQ Paling Simple !

Sejak dua menjak ni, tekak kitorang asyik nak makan western je ! Hihihi...naseb baik bapak aku beli Mini Grill, so senanglah bila bila masa nak ber barbeque pun takde masalah ; ) Makan ramai ramai kat rumah time time hujan ni memang best weh...so sweet and nice ! 

Anyway...mesti ada gak yang tak tahu camne nak buat BBQ kan. So camne care nak mulakan mini barbeque (BBQ) ? Meh aku kongsi tips sikit...nanti korang boleh buat sendiri kat rumah ! Tak payah tunggu time hujung tahun baru nak ber picnic ni...bila bila masa boleh berpicnic tau !

Tips & Cara Nak Buat Barbeque (BBQ) : Bahan dan Alat yang diperlukan

Bahan (ayam,daging,udang,sotong,whatever yang korang suka kalau boleh merinate dulu baru sedap)
Brown sauce, chicken gravy, black pepper sauce (sebagai pencicah nyer nanti)
Arang batu (charcoal)
Pencetus api cap ayam tu (aku tak tahu ape la name dia)
Mini Grill (tempat panggang / berjaring besi)
Penyepit (sepit bahan bahan yang dipanggang)
Minyak masak (sapukan dekat bahan yang nak di grill supaya tak melekat)
Kipas (supaya arang tu berbara selalu)

rasanye tu je kot, meh layan gambar...ayam ni dah macam Nandos dah :)

kan aku cakap, mini grill je...leh masak semua benda kat dalam mini grill ni

aku suke panggang udang sampai hangus...sebab aku suke makan dia rangup rangup

gunakan penyepit untuk angkat bahan masakan dan balikkan dia dengan penuh skill

time untuk makan dengan pencicah black pepper ! yeahhh !

yang ni boleh buat sendiri...beli serbuk dia kat supermarket, lepas tu bancuh dan masakkan.

chow ! ;)

Comments

  1. Ada lagi peralatan yang diperlukan iaitu setempayan perut yang lapar. heheheh

    ReplyDelete

Post a Comment