Cara Untuk Terus Berusaha Mencari Kehidupan Yang Lebih Baik : Jangan Tonton Video Lucah !


Korang give up dengan hidup korang ? Rasa macam takde sape care pasal korang ? Damn, rasa nak bunuh diri je kan...kan...tapi takleh buat cemtu la, tak cium kau bau syurga sok. Hihi...Masa tu berlalu jugak, kepedihan tu tertanggung ke dengan masa yang kita lalui tu ? Pedih tetap pedih, hidup kena go on beb...(cis, cakap macam bagus je neo, cam shittt) Tapi takpe, petang ni nak motivasi diri sikit.

Sunatullah memang diciptakan dalam dua cara, yaitu dalam bentuk sebab akibat. Allah menciptakan sebab akibat, seperti tidak akan ada asap kalau tidak ada api. Air mendidih merupakan akibat dari sebab dipanaskannya air tesebut. Di sisi lain Allah menciptakan sesuatu tanpa sebab yang diusahakan manusia yang kita sering menyebutnya dengan istilah nasib atau takdir (meskipun kita perlu mengkaji lebih dalam tentang nasib dan takdir ini, insya Allah). Kesimpulannya bahwa kita tetap diperintahkan untuk berikhtiar dan bertawakal kepada Allah.

Kepada yang dah bertemu bahagia, aku doakan korang akan selamanya bahagia. Aku doakan syurga untuk kalian semua. Sebab, mestilah aku akan rasa happy bile korang happy kan...cuma aku harap korang bagilah peluang untuk aku nikmati rasa happy tu...(ciss neo, ko berharap dengan sape ni? cam shitt lagi ayat aku ni)

Ok back to main point, nak motivasi diri. Huh.

Cara Nak Motivasikan Diri Untuk Teruskan Perjuangan Hidup Dan Tingkatkan Usaha !
  • Baca Al-quran. Terangkan hati kau dengan nur-alquran. Nescaya hati yang keras macam besi, boleh dilenturkan dengan bacaan ayat suci al-quran...InsyaAllah aku akan sentiasa amalkan perkara ni. Aku harap korang pun buat gak..Jangan kata malas, tak reti, tajwid lari, jangan bagi alasan la...sebaris ayat sehari pun dah memadai tau. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Kalau nak seribu daya, taknak seribu dalih kan?
  • Rehat, dan berzikir. Kalau kita tengah resah gelisah tu, jangan teruskan kerja. Berhenti sekejap, berehat dan luangkan masa berzikir. InsyaAllah, jiwa kita akan tenang selepas tu. Tapi beringatlah wahai umat Islam. Zikir bukan saja di lidah kita, tapi di hati kita kena kuat dan fahami maksud zikir barulah ada nilai keinsafan tu. InsyaAllah.
  • Tengok video-video motivasi. Video motivasi tak semestinya ceramah agama. Tengoklah video video motivasi diri yang best best. Contohnya kalau korang nak keep slim macam Lisa Surihani, korang tengoklah video The Boggiest Looser ke, haaa mesti bermotivasi untuk kurus punye. Hehe. Anyway, lembutkanlah hati mendengar ceramah agama, ingat kala dalam hati dah hitam sebab penuh setan, sebab tu lah taknak dengar motivasi. Tulah jangan asyik tengok video video lucah je ! (erk..haha)
  • Bersenam & Beriadah. Kalau boleh pergilah bersiar-siar, jalan jalan tenangkan kepala otak tu. Pergilah gym spend time kat situ. Sekurang-kurangnya, bila otak kita stress, kita buat sesuatu yang mendatangkan kebaikan untuk diri kita. Jaga kesihatan itu paling utama. So keep yourself fit ! -sumber-


Korang, hidup ni macam roda. Ada masa kita kat atas sambil makan keropok roda, ade masa kita kat bawah dan tersepit di celah roda. walaucamne keadaan pun, siap sedialah untuk merasai keadaan tersepit di celah roda tu. kalau asyik tersepit je tu, adela yang tak kena pada diri sendiri. diri sendiri yang taknak ikut nasihat orang lain, jadi jangan nak salahkan tuhan kenapa nasib kau macam taik.




Comments

Post a Comment