Thursday, September 30, 2010

Tsunami Di Indonesia.

Tsunami 2010 !! Jangan mengada-ngada nak berada kat kawasan tepi pantai ok. Korang hati hati sikit. Ikutilah perkembangan semasa.
Gegaran kuat Indonesia skala Ritcher 7.4!

Gambar animasi bagaimana Tsunami berlaku !

Tsunami petanda kiamat...

Gelombang ombak Tsunami akibat gegaran kuat dalam laut.
Gempa bumi skala ritcher 7.4 ?? Korang rasa gegaran tak ? Aku tak rasa ape-ape pun melainkan tidur dengan nyenyak je semalam...err...Tsunami ke ? Aku dah gabra dah ni...hurm ! Ingat tak, Tsunami pernah terjadi pada tahun 2004, dimana lautan hindi bergegar kuat. Akibat dari Tsunami pada tahun 2004, hampir 200,000 orang maut...Adakah Tsunami 2010 akan berlaku ? Ini sungguh menakutkan ok.

Menurut wiki , Tsunami adalah ombak besar yang berlaku selepas gempa bumi yang berlaku dalam laut. Perkara-perkara seperti tanah runtuh, aktiviti gunung berapi, letupan, atau hentaman meteor yang berhampiran dengan laut juga boleh menjadi sebab berlakunya Tsunami.

Tenaga setiap Tsunami ialah tetap, dari fungsi ketinggian serta kelajuannya.  Gelombang Tsunami bergerak pada kelajuan yang tinggi melintasi air, dan boleh mencecah hingga ketinggian lebih dari 30 meter. Tsunami boleh menyebabkan kerosakan yang teruk pada kawasan persisiran pantai dan kepulauan.


Statistik Di Wikipedia tentang di Lautan Hindi , Tsunami 2004

Negara Maut Cedera Hilang Hilang
kediaman
Disahkan Dikhuatiri
Indonesia 127,420 220,000 ~100,000 94,574 617,159
Sri Lanka 38,195 38,000+ 15,686 5,637 ~573,000
India 10,799 16,413 5,614 380,000
Thailand 5,395 11,000 8,457 2,932 29,000+
Somalia 298 298 5,000
Maldives 82 108 26 12,000-22,000
Malaysia 68 74 299 5 5,000
Myanmar 59 600 45 200 3,200+
Tanzania 10 10+
Seychelles 3 3
Afrika Selatan 2 2
Bangladesh 2 2
Kenya 1 2 2
Yaman 1 1
Madagascar 0 1,000+
Jumlah 182,340 ~ 286,000 ~ 125,000 ~ 108,000 1.5-2 juta


 Bayangkanlah ombak tu boleh mencecah 30 meter !!! Kompom hanyut lemas mati !
(aku dah la tak reti berenang niii)




Ya Allah selamatkanlah umat mu dari bencana Tsunami, 
Sesungguhnya kau lah Maha Berkuasa Lagi Penyayang.


 

Designed by Alieff Artwork