Ketiak Perempuan Putih & Tidak Berbau.

Kalau ketiak fahrin ahmad korang nak cium tak?
Alkisah...aku rasa cam nak nangis pun ada ni ! Geramm tension ! Sebab deodorant kesayangan aku tu tertinggal kat kampung halaman , Melaka ! Cisss ! Dah la nak beli baru satu hal, sebab deodorant tu mahal..paling mahal di dunia !
Ok lah, korang mesti tak tahu deodorant ape aku pakai kan ..so cube check (entri lisa surihani pakai tawas kat ketiak) Tapi tawas tu mahal laa, RM34.50 sebotol...walaupun benda tu hanya seketul garam, tapi penangan dia hebat gile bagi aku, dan buat aku jatuh cinta...

Sejak aku pakai deodorant paling mahal di dunia ni, secara jujurnya...ketiak aku lebih cerah, lebih kering, kurang berbau, selesa, dan tahap kekeringan kat ketiak tu kekal lama..berbanding sebelum ni, masyaAllah...gile berdaki ketiak ! Haha...yang paling best sebab deodorant ni takde perfume, non alcohol, takde aluminium, non sticky dan macam - macam lagi la yang buat aku sayang gile kat die !

Oh tidak ! So bebaru ni, since deodorant termahal di dunia tu tertinggal kat kampung, aku pun tak larat nak korbankan RM34.50 lagi sekali...so aku mencari-cari benda lain plak nak ditepek kat ketiak aku ni...Aku pilih Seba Med ! Ok, inipun mahal gak laa...RM16.50 tunai...Kenapa pilih Seba Med, kerana harga dia still mahal lagi berbanding Rexona tuh? Ada beberapa sebab aku pilih produk ni...


Kebaikan Deodorant Seba Med ialah :
  • Seba Med deodorant ni adalah non-alcohol.
  • Ada cop superbrands Malaysia Award plak.
  • Maintain tahap PH kulit ketiak pada PH 5.5
  • Kandungan bebas dari aluminium. Dulu aku pakai Lady Speed Stick pun ada contain aluminium. Ciss! (boleh baca keburukan aluminium dalam deodorant)
Cara-cara deodorant Seba Med ni bekerja ialah : 
  • Langkah 1: Bakteria membiak apabila kita start berpeluh
  • Langkah 2: Bila bakteria membiak nilai pH meningkat, dan menghasilkan bau busuk
  • Langkah 3: Sitrat Trietil ( Triethyl Citrate ) dalam deodorant akan membentuk asid sitrik
  • Langkah 4: Pembentukan asid sitrik akan menurunkan nilai pH kulit kita ke tahap 5.5
  • Langkah 5: Bila nilai PH kulit kembali natural, bakteria yang membentuk bau busuk dapat dicegah
Keburukan & Kelecehan Deodorant Seba Med :
  • Aku rasa melekit lah bila apply deodorant ni. So bila setiap kali mandi, aku akan apply deodorant dulu baru pakai baju. Kalau tak, melekat lak kesan deodorant kat baju aku tu. Same je kesan lekitan tu kalau pakai Rexona or Nivea which I hate it.
  • Bau lime dia, takde lah macam bau limau purut, tapi aku tak berapa suka bau dia ni since aku dah terbiasa pakai deodorant free-fragrance !
Secara keseluruhannya, aku tengah dalam proses mencuba lagi produk ni. Aku tau kesannya takkan sehebat deodorant tawas aku tuh, tapi aku just nak cuba jer...ni produk dari Germany. Harap-harap best...aku taknak calit benda bukan-bukan kat ketiak aku nih. Haha !



Comments

  1. de duet lebey, nk beli la deodorant ni ;)

    ReplyDelete
  2. farysa ade sebamed tu
    tp guna skali dua je
    bau die pening kpala la
    hehe

    ReplyDelete
  3. kalau tak nak melekit pakai lah yg tak de air.

    gerenti :)

    ReplyDelete
  4. neon, awk beli kt mne? sy beli kt guardian tk jumpa lah !

    ReplyDelete
  5. anonemes, tak dapek nak tolong kalau ko anonemes..hehe..carik kat watson ke guardian ke..farmasi ke..

    ReplyDelete
  6. saya suka ketiak pompuan best tengok kalau dapat cium lagi best.sukaaaaaa dan stimmm

    ReplyDelete
  7. ketiak lisa surihani mmg aku nk jilat

    ReplyDelete
  8. @farysa
    Nak cium tiak farysa leh tak?

    ReplyDelete
  9. @farysa
    Nak cium tiak farysa leh tak?

    ReplyDelete
  10. cik neon, ktna nk bli tawas ek.. slalu jmpa yg srbuk xpn yg dlm bntuk air je..

    ReplyDelete
  11. sy pakai deodoran kristal.. RM15 utk 3 4 bulan gitu. =) tawas jugak..hehe maeh tengok.. =)

    ReplyDelete
  12. masalah bau ketiak @ bau badan boleh di atasi dengan minyak kelapa dara...

    ReplyDelete

Post a Comment