Tips Pembentangan Viva Presentation !

Gunalah ubat guna guna buatan Malaysia untuk menggoda pensyarah anda semasa sesi pembentangan viva ;)

Guna minyak senyonyong ke neo? hahaha...ade tips tak neo?

Yabeda beduuuuuuuuuu ! Yeeehaaa ! Alhamdulillah, sesi viva presentation aku tamat gak akhirnya ! Gila debar jantung aku ni menghadap lecturer masa nak masuk viva tau...kesensaraan berkenalan dengan bahang api neraka dah tamat...(dekat sejam aku dalam bilik viva tadi, kering tekak aku!)

Hehe, tapi yang bestnye hati aku tenang je masa melangkah masuk bilik viva. Aku berjaya sampaikan penenrangan viva dengan jelas dan yakin (sambil hidung dikembangkan). Lecturer pun tak marah-marah or tegang...semua muka macam muka Hari Raya je...ceria, tenang...(fuhh, lega)...Lecturer paham tentang isi laporan kajian tindakan aku, dan faham tentang ape yang aku bentangkan (walaupun aku ade tipu tipu banyak hahahaha). Dan soalan-soalan dari lecturer semuanya baik baik...takde yang bersifat mengutuk kajian tindakan aku tuh..
    So anyway, ape rahsianya disebalik ketenangan aku menghadap viva aka. bahang api neraka ni ? Hahaha...Banyak tips tips yang boleh dikongsi, so kalau korang ada viva nanti boleh la guna tips tips ni ok! 

    Tips Menghadapi Viva Presentation For Bachelor's @ Masters @ Phd :
    • Baca selawat nabi (ni saranan mak aku) supaya mempermudahkan sesuatu kerja tu. Aku dah guna, memang berkesan.
    "Allahumma solli wassallim a'la, nuril anwar, wasiril asrar, watirya qil agh'rar, wamifta hiba bil yasar, saidina wamaulana, muhammadil mughtar, wa alihi ahtar, wa ashabihi ahyar, adadani amilla wa idhollih".
    • Semasa masuk bilik viva, korang gengam tangan dengan ibu jari di dalam genggaman dan pandang tepat pada wajah lecturer untuk bagi dorang mabuk cinta. Eh bukan...korang boleh gunakan ayat ni supaya korang sentiasa selamat dari kekejaman soalan lecturer tu nanti : 
    "I'yaqanak budu wa i'ya qanas to'in"
    • Prepare ! Yang penting prepare laa korang punye slide tu...mesti tau setiap ayat yang korang guna dalam tu. 
    • Kalau boleh masa present, jangan tengok slide ah...pandang lecturer, dan yakinkan mereka supaya mereka faham tentang kajian anda.
    • Semasa dihentam dengan soalan-soalan dari lecturer, cuba jawab sehabis baik. Jangan senyap je...sebarang idea adalah berguna supaya lecturer tahu korang faham dengan kajian korang sendiri.
    • Sewaktu dimarahi akibat kesalahan korang sendiri, sila mengakui kesalahan korang tu dan jangan nak berdalih dalih. Kalau disuruh buat pembetulan or buat balik kajian tu...korang buat je aaa!





    Comments

    Post a Comment