Kereta Yang Kuat Makan Minyak !!

Minyak oh minyak janganlah ko habis...Aku takde duit sangat nak topup ko hari-hari...
Ohh jarum janganlah menurun...fuh fuh kedengaran aku meniup jarum dengan tiupan manja ku...
Fuhhhh...boleh tak ko stay je kat tengah-tengah tu sampai hujung bulan? Please...

Buat pengetahuan korang, kereta proton saga kepunyaan mak aku ni semakin semput tiap-tiap hari. Aku terpaksa menggunakan kereta semput ni sebab dah takde pilihan lain. Aku jadi nak mengamuk je bila kereta ni makin lama makin kuat sedut minyak. 

Aku isi RM 30, tak sampai 4 hari dah habis. Itu baru aku guna untuk pergi balik Cheras ke Bandar Tun Razak je...Duit minyak nak pakai proton saga lama ni memang banyak...Malas nak komplen banyak-banyak lah. Dugaan...

P/s : Bila la nak genggam ijazah ni wey! Lama gila belajar!

Comments

  1. aku pakai kete satria lama tu pn kuat pakai minyak..mmg tension..nk bli kete br xmampu..huhu~ (-_-")

    ReplyDelete
  2. Nak kena servis tue...
    karburator kena servis gak...
    tuelah kuat minum minyak...

    ReplyDelete
  3. brape km tu? ok la tu... den ni hah RM50 3 hari setengah je dapat... seksa btol... tapi travel 70km sehari la...

    Lisa surihani pakai saga ye... rase cam bahagia pulak ada kete sama dengan lisa surihani... hahaha

    ape barang anonemes... cam takde telo je.. haha

    ReplyDelete
  4. tune balik karburetor untuk penggunaan bahan api yg lebih jimat. kalau ada duit lebih overhaul la keter tu. huhu...

    ReplyDelete
  5. p mna2 bngkel..servis kete ko tu

    ReplyDelete
  6. ko tahan lg neon.. aku pegi kuliah naik kereta sorong je.. member aku yg tolak.. sehari dah RM10.. kalau 4 hari dah RM40.. takde la, aku tipu je.

    ReplyDelete
  7. CC besar pon salah satu jgk..keta lama..berat~

    ReplyDelete
  8. sabar ,,,nanti genggam jgk ijazah tu

    ReplyDelete
  9. heheh...nanti habis la tu study tuh..chaiyok2:D

    ReplyDelete
  10. haha. ok la ni beb. dari org yg jln kaki je. hee. kng tumpangkn aku wei. haha

    ReplyDelete
  11. pakai je moto, senang dan jimat.

    ReplyDelete
  12. uhh.. mne lisa surihani?? mne2??

    ReplyDelete
  13. sy cdg kan,akak nie taruklah 'fuel-injection' kat kereta tuh.

    insya Allah,RM30 buleh pakai sebulan.bergantung jugak kpd tahap penggunaan.

    xpown,jual jer Saga tuh.beli jer moto sebijik.lagi puas aty.paling kuat pown,rm25 sebulan...


    sekadar cdgn...

    ReplyDelete
  14. nazhif, kereta tu dah lama..malas nak tambah apa2 dah..mungkin nak di buang tak lama lagi..tapi mcm best plak fuel injection tu...mmg ada ke? berbaloi2 betul kalau pakai..



    aki, aku la lisa tu syg oi~~



    pak air, moto bahaya la bro...

    ReplyDelete
  15. cybernetic88, jalan kaki..kaki aku leh putus kalau titiap ari jalan kaki berpoloh2 kilometer..



    red, thank you..cayok2 gak..



    embun, thanks wehh.. tak sabar..

    ReplyDelete
  16. fareeedh 86, ye betul tu..alhamdulillah..



    kal jis, hehehe aku ler org nye~




    yana mb, hurm..pasrah je la kite ek..senasib rupenye...

    ReplyDelete
  17. mr. kamikaze..karburator? kalkulator? hurm..aku ni buta kereta betul ... eh thanks ;)



    jalol, ok la tu 70kn sehari..aku ni bawak tak sampai pon 50 km sehari..hurm..


    fid, baiklah~~ pasrah~~




    acancapik..same dgn komen kamikaze..karburator la ek? hurm...overhaul la plak..apekejadahnye mende tuh...mahal ke servis karburator?

    ReplyDelete
  18. eny, erkk ok ker? tak sampai bape kilometer pon tau...ush ush ush..




    gelarezz, erm suka2 aku jer...;p




    fik autoz, sebenarnye kete tu baru lepas servis..tapi msh lagi centu..hurm...




    mello, meh sini aku sorong ko masuk gaung nak? heheh

    ReplyDelete
  19. ada service engine x?? tukar minyak itam x???

    bro RM30 tue 3hari je dah habis... tue drive g balik koje dalam kelajuan 100km/j tanpa stop kat trafic light

    BroFramestone Blog

    ReplyDelete
  20. kalau taruk fuel injection tuh mmg berbaloi sgt.sbb fuel-injection lebih menjimatkan minyak berbanding karburator.cuma,nnty top speed dya dah x mengancam dah kowt.tapi,fuel-injection lebih kuat pickup dya.



    kalau taruk kat moto pown dah rm700++ gitu.kalau kat kereta,ntah lar.buleh jadi rm2000++ kowt...


    sy nie modified moto jerk.tapi,pernah jugak usik enjin kereta nih...

    belum cuba belum tahu.sekurang-kurangnya,akak berikhtiar untuk menjimatkan duit pada jangka masa panjang...x gitu?

    ReplyDelete
  21. nazhif, thanks sebab share idea..and info pasal feul injection tu..mmg betul2 menarik..erm..takde buit lagi sebanyak rm2000 tuh..






    bro framestone..sebenarnya kete tu baru lepas servis..

    ReplyDelete
  22. minyak mahalllll....mana nak cekau duit ni...gaji lambat lagi...eh..bila pulak aku kerja ni..hehe

    ReplyDelete
  23. keta prton saga 1.6 saya ok, x kuat mkn minyak setakat 120km isi rm40 blh round 2 kali lg bru mo abis. alah ko kali x pndai tekan clucth n selalu tkr gear tu pasal kuat mkn minyak

    ReplyDelete
  24. bro, kereta saga saya magma.. perjalanaan dari skudai(JB) ke Gambang (kuantan) sejauh 335 km isi minyak 50.. saya rasa mahal ni.. mungkin sbb saya pakai kaburator toyato KE 1.5 ke?

    ReplyDelete
  25. keta aku pun kuat mkn minyak gak..pastu ekzos semput siap meletup2 lg mcm meriam buluh dah aku dengar..haha

    ReplyDelete
  26. Periksa exos dari depan sampai belakang ada bocor ker x,setting caburetor tu..tukar plaq baru..dulu kete aku mkn minyk bila dh setting n repair exos terus ok

    ReplyDelete

Post a Comment