Keburukan Facebook | Part 4 | Teknologi Giat Meratah & Melapah Umat Islam

 Ohyeah...
Lagi-lagi facebook. Sikit-sikit facebook. Makan tido facebook.Aku masih tak pasti samaada korang sedar ke tak sedar yang facebook banyaknya mendatangkan keburukan lebih dari kebaikan? Kerana bagi aku, facebook tetap merupakan sebuah teknologi yang sedang giat meratah, melapah dan menelan kita, terutamanya umat Islam.

Kenapa aku cakap umat Islam? Sebab aku dapat rasakan yang facebook ni betul-betul meng-yahudi kan aku. Sebab facebook lah aku abaikan assigment aku, sebab facebook lah aku abaikan solat aku, sebab facebook lah aku abaikan kesihatan aku, dan juga sebab facebook jugalah aku sibuk mengejar duit, duit dan duit. Dan aku masih lagi alpa.

Abaikan assignment. Setiap kali buka laptop niat memang nak buat assignment, tapi wajib buka facebook dulu. Kemudian, hanyut. Aku lebihkan facebook dari buat kerja. Penyudahnya kerja tak siap-siap.

Abaikan solat. Hayal membalas komen-komen di facebook, kemudian sentiasa mahu update status, tidak kurang dengan menayang gambar-gambar gedik di facebook,sehingga waktu solat nak habis baru aku terhegeh-hegeh pergi solat. Aku telah menduakan Allah dan menghambakan diri dengan teknologi buatan manusia.

Abaikan kesihatan. Waktu makan mula bercelaru dan kadang-kadang hingga lupa nak makan. Perut tak lagi rasa lapar sebab telah disuap-suap dengan bekalan keseronokan ber-laman sosial.

Gilakan duit. Aku makin sedar yang facebook banyak menawarkan buat duit sini, buat duit sana, buat duit dengan cepat, buat duit sekelip mata. Aku ragu-ragu, aku tak pasti siapa yang boleh beri orang duit free-free macam tu. Orang tu pastinya orang yang hebat sebab ramai yang jadi mata duitan sebab facebook. Ingat, makin kaya kita dengan duit, makin jauh kita dari Allah. Aku tak mahu jadi macam tu. Aku nak jadi normal je.

P/s : Aku bukan ahli fikir. Korang fikirlah sendiri, aku taknak delete facebook since gathering hari tu pun berjaya sebab aku guna facebook event je. Aku nak kurangkan online di facebook. Mungkin...kot...kot je la...Keliru.

Comments

  1. aku pakai time perlu ej kot~
    er, kalau takde facebook, nak tag gambar cinta kita kat mana?

    sob sob~

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah facebook x bagi efek buruk kat saya...huhu

    ReplyDelete
  3. dulunya..facebook digunakan untuk student bertukar pandangan dgn lecturer etc..now dah jadi benda lain...propaganda pun bermula dari situ~

    ReplyDelete
  4. mmg semua manusia kat mukabumi ni dah melekat terus kat skrin pc sbb pesbuk ni hehehe.. kita sama.. mari kurangkan.. :)

    ReplyDelete
  5. salam tuan rumah..
    benar tu fb banyak mendatangkan kbruka dr kebaikan...

    cth kat pjbat suri tu kalu sekali dah bukak fb sure kje pjbt byk yg akan tertimbun mcm gunung berapi..

    jempt tuan rumah kr blog saya. blh kita bertukar ilmu sesama kita berblog..

    ReplyDelete
  6. al0 da bukak tu memang ssh nk benti...
    nama je nak carik maklumat..yg tgn gatal g sign in fb..hu3

    ReplyDelete
  7. eh2..yg aku komen sblm ne appear tak??aku rase cm tak je..

    ReplyDelete
  8. salam...bile u berFB tu..agak2 la..jgn over sgt...i gune FB utk cari kwn2 lame je...nnti u add i ek...hehe....

    ReplyDelete
  9. hisham, tu lar..i ter-over acting la plak..


    chokio nia, sorry la ek..comment sistem lam blog aku ni mcm toooooooooooott!

    ReplyDelete
  10. zara , gambar tak bape penting kot..



    red, bagusnye ko~

    ReplyDelete
  11. fid, sekurang2nye baca blog dpt maklumat tambahan..


    sir marcello, takleh add lect jadi fren..nnt semua rahsia pecah..

    ReplyDelete
  12. kal jis, betul tu..so jgn sign in selalu hehe..seminggu sekali ke..



    suri, bos tak observe keje ke? huhu..akan ke blog kamu juga

    ReplyDelete
  13. sharamli, hahah bila nak berubah ni~~

    ReplyDelete
  14. hmm, btul2..thanx bwat org terfikir..
    aku prasan skarang setiap berita yang kita sebar kt facebook mang sangat cepat meluas kn?
    try la kalu x caye..
    cakap je kt facebook, contoh: "GEMPAR, jumpe bayi kt lam semak kt tepi UiTM.."..sok pagi, mesti sume sibuk nk tanye..smpai lec pown percaye..

    ReplyDelete
  15. aku pulak jarang bukak fb sebab takde benda nak dibuat. game-game semua dah boring main. paling2 pun update status je la. tu pun 3-4 hari sekali.

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah..blom tahap tu lagi

    ReplyDelete
  17. miss rynn, yeahh thankyouuu



    lifesaver, waah baguslah kalau dapat kawal diri..tak macam aku ni..



    naz, betul tu..tapi kalau niat tak dibendung mcmne?

    ReplyDelete
  18. zaimi, ok gak tu..nak ikut cara ko la..huhu..takyah bukak selalu selalu sgt ek..




    where, mmg pon..cepat betul tersebar..tgk la artis kita sekarang pon career terganggu sebab status2 kat fb jer..lepas tu gaduh gaduh..

    ReplyDelete
  19. guna pesbook untuk kasitau blog dah update

    ReplyDelete
  20. facebook.. oh facebook.. keburukan bleh kta kurangkn. tpulang pada individu.. nak salahkn facebook? facebook tau ape? org yg buat facebook?? hmm.. wat im trying to say is.. we can't blame others 100%.. kkdg kta sdiri yg leka.
    so.. apa2 pun, kta mesti bijak mbahagi masa.

    ReplyDelete
  21. emm..kalau kita dpt gunakan utk kebaikan jd baik le kalo slh guna tak tak baik le..apa-apa pun kita kena bijak kawal diri..:)

    ReplyDelete
  22. facebook ni macam pisau gak, gunakan untuk kebaikan bleh , keburukan pun bley.

    pandai2 la kawal diri anda.. ;)

    ReplyDelete
  23. aku pn jadi gile internet.
    bukan stakat FB.
    twitter, ym, blog, formspring.
    argh!.
    esaimen xsiap lagi!!.

    *help help.

    ReplyDelete
  24. diri sendiri kena pandai kawal la :)

    ReplyDelete
  25. aku tak slalu main pesbok,kalau nak main game je kot.huhuh

    @annadzirah : kau mmg gile.wekk

    ReplyDelete
  26. pakeri, waaa ko lagi la..budak2 je maen game dlm fesbuk tu ko tau tak..hahaha

    annadzirah, sapakah?




    cik epal, tu la pasal..aku nak kene gari la tangan aku..




    annadzirah, ko lagi ganas dari aku ek..so maknanya, lebih kurang account mende ngarut..lebih tenang wat esaimen..ek?

    ReplyDelete
  27. pak air, erm betul tu..mulai harini aku nak buat jadual harian bila waktu leh bukak fesbuk.! hurm!!!




    nuriz, hurm..kalau aku,dah tentu aku guna tok buruk sekali..ngumpat pebagai..so better aku elakkan..dari berlaku..kan?




    ladee n, ada jugak yang cakap income fesbook untuk hancurkan Gaza..isu tu mcmana plak?

    ReplyDelete
  28. hurm..btol jgk tuh...
    kna wat jadual..
    tp cm konpem je blh ikot jadual bkak pesbuk tuh.~

    ReplyDelete
  29. kelaka bila orang salahkan facebook..
    haha..
    adesh..
    yang penting diri sendiri kene kawal..

    bukan salahkan mende yang tak bernyawa neh..

    aduhai2...
    kalau dah rasa macam tuh..
    tutup je account facebook..
    senang citer...

    dalam ape2 perkara pon,pokok pangkal diri sndiri bukan tunding kesalahan pada benda laen..

    hehe..

    peace no war!..
    muaXx...

    ReplyDelete
  30. pinat, aku pon agak rasa kelakar gak laaa ;) hahaha



    death luver, mmg tak patut salahkan bende bernyawa kan? aku yang bersalah..tak gunakan teknologi dgn betul..mmg patutla aku delete account fb tu..takpe..bg aku masa..hehehe

    ReplyDelete
  31. err... facebook atau yang pengguna facebook?
    disiplin+kawal+tegas ~_^

    bleh gak guna utk kebaikan, sebarkan dakwah dan aktiviti yang bermoral serta kempen2 kesedaran cinta alam...

    tapi ramai yg duk guna fb ntuk promote benda2 yang hampeh... masyuk duit kunu... amek jalan mudah...

    eh..emosi plak aku..
    tapi.. aku rindu ko lah kalau ko teda FB...hahaha

    ReplyDelete
  32. emm arap pasni awk dpt le kawal diri ye..alhamdulillah stakat ni fb x memberi kesan yg buruk le kpd sy :)

    ReplyDelete
  33. remy, hahaha tu la..pengguna-pengguna yang addicted macam aku..patut delete je weh..sebab da leh memudaratkan gaya hidupp...

    tapi aku rasa aku takkan delete kot..aku nak desiplin diri je..bukak fb sehari seminggu ok tak?

    hekeleh..tak gune ko rindu rinduan..aku kaco ko bg sms pelik2 sebelum ko tido jer..hahaha



    miss toha, baiklah terima kasih!! sama2 la kita kawal diri memasing hehehe

    ReplyDelete
  34. btol2....ila pn dh teraddicted dgn FB ..hahha..kdg2 tido lwt...

    ReplyDelete
  35. dlu memang xmiss bukak FB
    skrg da kurengs sket

    ReplyDelete
  36. honeybuny, uhuhu ko pon kene berjaga-jaga gak..da addicted susah weyy


    pensel kontot, huhu..bagus laa

    ReplyDelete

Post a Comment