Cara Masak Sambal Ayam !

Salam !

Resepi ayam masak sambal mestilah ada gaya yang tersendiri , barulah rasanya boleh jadi ummph dan terbaik. Pernah tak korang makan ayam masak sambal yang rasanya pedas menyala, tapi tak sedap? In that case, aku kurang mahir kenapa dia jadi tak sedap dan pedas menggila hingga menggigit tekak.

Aku lebih sukakan kalau ayam masak sambal tu basah-basah sikit, dan banyak bawang. Ayam masak sambal buatan aku lebih macam ayam masak tomato sebab rasa dia macam ayam masak tomato.Rasa masakan aku ni memang terbaek la. Aku pun sampai menjilat 20 jari kaki...Tak salah kan nak puji diri sendiri dalam blog sendiri, sebab aku kan poyo suka mencapap.


"Ayam! Bermacam ayam, ada ayam katik, ayam purba,ayam bandar, ayam kampung!"
Ayam Masak Sambal Neo

Bawang putih, lagi banyak lagi sedap.

Bawang merah @ Bawang besar juga sedap dikunyah-kunyah...

Mak pesan, ayam jangan terlampau garing. Nanti tak sedap.

Ok, wajib ada air asam jawa, blended chillies, sos tomato, sos cili, dan perasa tambahan...

Cili mesti digoreng sampai masak, tunggu sampai terbit minyak...tau.

Campakkan ketulan-ketulan ayam yang rangup dan sodap ke dalam kuali...

Lagi basah, lagi menarik. Kalau terlampau kering, tak dapatlah nak jilat jari lepas makan nanti...

Nampak macam sedap, tapi memang sedap pun.

Kasi zoom sikit eh eh eh...jangan terliur ye...

Ok, siap boleh dimakan.

Yang penting, lepas habis masak...dapur mesti kemas dan bersih. Kalau tak nanti mak bising.



Keseronokan memasak itu ada bila ada yang puji masakan tu sedap. Lagi seronok bila masakan yang ko masak tu cepat je habis. Lagi terharu kalau orang yang memakan masakan kita tu sampai burpppp, dan menjilat jari, kalau boleh menjilat pinggan mangkuk sekali.

Oklah Aku chow dulu, busy...busy...

Comments

  1. haha..yeke sedap? kalau sedap aku pun nak rasa...tapi taknak la samapi jilat kaki sekali...hehe

    ReplyDelete
  2. macam sedap je weyh!!nak rase skit..pos kat aku.

    ReplyDelete
  3. Aku nak rasa bley? lapar plak pepagi ni bila aku tinguk makanan ni...adei... kirim sini bah

    ReplyDelete
  4. tolong masakkan boleh??? heeeeeeeeeeee terliur la

    ReplyDelete
  5. ni kalau buat gathering blogger boleh suh hang masak yer tak?
    erk, tak pun hang masak bila nak datang singgah tengok Sufia kot?
    hehe
    tak ada cadangan nak memasak untuk budak2kelas hang ker? mana tau kot nak jamu depa masa last day mengajar nanti ka

    ReplyDelete
  6. suka woo ayam masak sambal yang ala2 tomato tu..suwit owh..nak rasa awak masak, leh???:D

    ReplyDelete
  7. ececehh..
    ni spe msak ni neon??
    kau ke??
    ;p
    bkan kan??

    ReplyDelete
  8. AAAAGH!!! MCM SEDAP!! WEH, APA BEKAS AISKRIM TU BUAT? HEHE

    ReplyDelete
  9. tuan blog ni sgt kejam...menyiksa batinku dgn membuat kan perut ku berkeroncong untuk ana...oh tidakkk...mak, buat kan saya ayam macam dlm blog nih...mak..oo.mak...mana plak mak aku nih...

    ReplyDelete
  10. nasib baik dh kenyang. kalau x, laptop ni haku telan melihatkan ayam tersebut~

    ReplyDelete

Post a Comment