Sunday, January 17, 2010

Merokok Menjadi Trend Di Kalangan Kaum Perempuan



Apa nak jadi kalau korang ada kawan baik (perempuan) yang merokok? Adakah korang bersikap terbuka bagi kawan-kawan yang merokok terutama sekali kawan perempuan? Kebiasaannya, sekali pandang kita dah cop perempuan macam ni jenis perempuan yang teruk, tak sopan, kaki sosial dan sebagainya. Tanggapan begitu sukar dikikis walaupun kita cuba bersikap open.

"Kau ni open minded la sket, aku merokok pun sebab nak hilang stress..kalau kau tak suka ko jauh sikit la takde la kena asap rokok tu..."

Perempuan yang merokok itu tidak semestinya jahat, darjatnya dengan perempuan lain tetap sama yang membezakan kita cuma amalan. Namun apabila seorang perempuan merokok, secara automatiknya dia dipandang buruk dan hodoh baik dari pandangan lelaki atau perempuan sendiri. Ini kerana sejak azalinya perempuan dilabel sebagai makhluk tuhan yang halus, mulus, bersih, suci, sopan dan baik.

Kadang-kadang ada juga balak yang bersifat bersahaja bila aweknya merokok. Bagi dia, merokok itu  menjadi satu hiburan. Tidak perlu hairan bila tengok ada awek dengan balaknya duduk semeja berborak sambil merokok. Itu hiburan bagi mereka.

Teguran bukan lagi sesuatu yang wajar bagi aku kerana masing-masing sudah meningkat dewasa dan tahu buruk baik satu tindakan. Pernah aku tegur dalam unsur melawak, tapi nampaknya tak berkesan.Mungkin selepas ni aku kena bersikap open minded? Argh..itu bullshit...
 

Designed by Alieff Artwork