Friday, December 18, 2009

Copy Cat, Copy Paste, Plagiarism Tu Halal Bagi Aku.


Pendapat aku tentang copy cat.

Secara jujur, aku kurang suka menggembar gemburkan kejadian copy cat atau copy paste. Sering juga terkena pada batang hidung aku sendiri, tetapi tindakan aku hanya senyap dan buat tak peduli sahaja. Kadang-kadang mungkin aku akan meninggalkan komen “ Er, letak credit nama aku leh, hihi? ” Namun bagi aku, jika kau credit kan nama aku pun tak guna sebab apa yang aku tulis dalam blog ni pun aku baca dari website orang lain , bezanya cuma ianya dikupas balik menggunakan ayat sendiri. Berkenaan gambar - gambar dari google pula, semestinya itu satu  copy cat juga bukan? Teruk betul aku ni.

Bagi aku, isu copy cat bukanlah satu perkara yang besar dalam arena blog atau internet. Kesemua info atau maklumat yang kita dapat dari internet banyaknya kita ambil dari website orang lain. Kecualilah jika maklumat yang kita tulis lahir dari otak kita sendiri tanpa menggunakan khidmat google atau yahoo, kita mungkin berhak untuk rasa melenting.

Pendapat aku, tak salah rasanya berkongsi idea original kita tu kerana orang lain juga mahu belajar. Apakata kita contohi sifu-sifu blog yang dah banyak berkongsi maklumat dengan kita. Mereka langsung tak bising kalau maklumat yang dia cipta di ciplak oleh orang lain. Itu adalah niat baik untuk berkongsi.

"Orang Terpuji Selalunya Pemurah."

Pernah blogger kita bergaduh bagai nak kiamat akibat kejadian copy cat ini. Contohnya kes blogger Azizwan dan Mr.betul yang jadi tak lama dulu. Azizwan telah dihentam teruk oleh Mr.Betul kerana Azizwan telah dituduh meniru entri orang Mr.Betul. Setelah diselidiki, rupanya Azizwan telah dapat sumber maklumat itu dari tempat lain bukanlah blog Mr.Betul. Senang cerita, idea atau maklumat yang kita gunapakai dalam blogging tak mustahil sama dengan orang lain , tapi cara penulisan kita boleh menampakkan samaada kita meniru atau tidak.

Walaubagaimanapun, bagi orang yang takut kehilangan keaslian entri blog dan tidak mahu entri itu digunapakai oleh orang lain, buatlah sesuatu. Mungkin korang boleh buat disable right click yang melecehkan itu atau disbale highlited text macam text aku. Baru saja test ;)
 

Designed by Alieff Artwork