Ayuh Berjuang Makan Untuk Hidup!



Siapa kata jadi kurus tu cantik dan menawan? Siapa pula kata gemuk itu buruk dan hodoh? Rupa bentuk fizikal itu penting, tetapi apa yang lebih utama ialah kesihatan tuan punya badan. Tak guna kau berbangga teman-teman kata kau kurus, ramping dan ringan tapi kau sebenarnya berpenyakit dan lagi teruk jika penyakit kau tu berjangkit!

Ayuh semua, marilah makan untuk hidup bukan hidup untuk makan. Wahai berat badan , janganlah main suka-suki menurun tanpa kebenaran. Kalau 46kilo tu kira masih boleh diterima masyarakat, tapi apekejadahnya 43kilo? Di sini tidak, di sana tidak? Sekali pandang macam Siti Sarah , sepuluh kali pandang macam Lisa Surihani pula. Haih perasan. Jadi bagaimana caranya ya untuk aku menambah selera makan yang nak tak nak ini? Kena ikut cara ini kah? Susahlah..

Mungkin saja ini terjadi akibat gangguan mental yang sedang menghantui. Berubahlah dan jangan biar emosi memakan diri. Psikologi yang kuat serta mental yang sihat akan menambah selera nak makan. Tapi kalau semunya terganggu, selera makan sekali gus terjejas. Jadi bagaimanakah untuk buat semuanya jadi normal seperti sedia kala? Jawapannya, bukan uBuntu tapi aku buntu. 

Comments

  1. aku pun xde selera nak makan..tp kalau ada org yg sudi nak belanja gerenti aku pulun hehe

    ReplyDelete
  2. aku lepas amik darah ni..
    nafsu makan membuak2..
    takut dowh

    ReplyDelete
  3. saya cadangkan pergi main gym... angkat weight... tak semestinya hasilnya badan berketul2 dan berotot macam hulk... tapi percayalah, ia meningkatkan selera makan... cuma pelajari ilmu main gym...

    ReplyDelete
  4. aku nak makan hati sekarang ni~
    yeah, that's what I really want right now.

    ReplyDelete
  5. nak jadik kurus jugak..nak jugak..

    ReplyDelete
  6. erk. kalau berat badan aku 46kg. mmg le aku hidup untuk makan.

    tp kalau dah pakai baju pun tersangkut2.. takut wei. rela makan biskut.

    ReplyDelete
  7. cuba hang out dgn membe2 yg kuat mkn..pehtu gi kedai mkn ramai2..=)

    ReplyDelete
  8. saya kurus yang tak cantek oke ;)

    ReplyDelete
  9. ngahaha... betul tuh. tapi orang m'sia nih tak byk yg anorexic laa... byk obese ade.

    ReplyDelete
  10. dulu underweight skrg normal. happy!! :)

    ReplyDelete
  11. nn , waaaa best nyer!




    arizz, ye betull tapi kalau tak dapat makan tu macam hilang nikmat...




    lee, haah laa maybe sebab banyak makan nasik ?




    hans, bersabarlah huhu makan banyak sikit!






    yana, betul jugak idea ko tu.. aku nak try nanti..




    fifa, kalau ko makan biskut je mana nikmat..





    sharamli, ermm kalau kurus berpenyakit pun ko nak?? hisshh





    zara, alaaa nape lak...






    fadzli, yeke? macam seronok je dgr..mungkn dengan exercise kita leh tambah berat badan..





    snow, jom ko belanaja ek?





    psycopath, aku ke? ayoyoyoy...








    zack, hahah kaber sket...








    ariey, ko kan da keje, patut nye ko belanja aku..!

    ReplyDelete
  12. erk 43kg tu da kire ok la kn?
    perlu kurang lgi ke??huhu
    (mengaku diri nie) :P

    ReplyDelete
  13. eyh tmbah 10kg pd angka td..
    gile ringan 43kg!cm dak kecik kot..huhuhu

    ReplyDelete
  14. aku maintain je berat...hohoho

    ReplyDelete
  15. Takper, ala kadar jewr... makan yg penting mesti teratur ikut time.

    ReplyDelete
  16. wakaka
    bab berat ni memang banyak orang sensitip. ingat kita ni beras ker nak timbang2... orang bukan dinilai dengan kati, tapi dengan budi pekerti...

    asal hidup boleh selesa dan sejahtera tanpa bala, asal tak susah nak renew koleksi suar baru yang mana asyik mengecik jer yang lama, asal tuan badan tak rasa beban; belasah jer....

    Pengalaman: sejak zaman spm sampai tahun lepas, berat agak maintain 63-64kg... tapi lepas selamat pengantin baru Nobember taun lepaih, selamat gak lah image 'metabolisma badan tinggi' dengan peningkatan beberapa belas kg; 16kg to be exact!!!
    Ada aku kisah?

    ReplyDelete

Post a Comment