Atuk Kesayangan Saya.

Salam !

Sempena malam yang indah ni. Aku teringat kenangan dengan atuk dan nenek aku. Aku sayang diorang...sebab diorang lah penyeri hidup kami ! Walaupun diorang dah takde, aku tetap sayang dan ingat jasa baik dan nasihat diorang. Al-fatihah ku sedekah kan untuk mu = ) (entri ini re-publish)
"Diri mu penyeri hidup ku..
Semoga kau aman di sana..
Akan ku simpan gaya senyum manis mu diingatan.."
..Haji Ahmad bin Othman..
Love you sayang














































Al~Fatihah...
Atuk..semoga atuk ditempatkan ke dalam syurga..
semoga ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..
semoga segala dosa-dosamu diampunkan olehNya..
semoga segala amal ibadatmu diterima olehNya..

Atuk..semoga memori indah atuk bersama kami kekal selamanya..
tiada sekelumit kenangan yang pahit pun yang ditinggalkan kerana semuanya indah..
semoga senyuman dan gelak tawa atuk kekal mewarnai hidup kami..
semoga berkat doa atuk kepada kami dimakbulkan dan sejahtera dunia akhirat..

Kenangan yang tidak mungkin akan ku lupakan..

1. Buat bubur untuk atuk. Atuk selalu marah kami sebab asyik bagi atuk makan bubur. Kadang2 bubur kosong.Sorry atuk, doctor kate atuk tak boleh makan bende keras, nanti tak hadam..
2. Cukur rambut atuk. Setiap minggu atuk pakai smart2 lebih dari kami dan atuk ajak pergi kedai gunting rambut..lepas tu atuk namoak hensem dan segak macam selalu..
3. Urut kaki atuk. Bila time tido malam2 atuk sakit kaki dan panggil kami urut kaki atuk. Kami mamai pun kami datang sebab kami sayang atuk..
4. Garu belakang atuk. Atuk tak sampai nak garu bahagian belakang atuk dan kami tolong garukan..atuk kata "Mak oi..leganya..".Kadang2 lenguh juga tangan kami sebab atuk tak suruh kami stop.
5. Pakai Olay White Cream. Atuk bagi duit pada kami dan pesan beli olay white cream sebab atuk kate nak hilangkan taik lalat yang banyak dekat muka. Bila kami gelak atuk kata atuk nak jaga muka..
6. Losyen "New & Trendy".Bila kami beli losyen lain yang lagi wangi, atuk tak suka. Atuk nak New&Trendy jugak walaupun kami tak berapa suka bau tu..
7. Mee goreng KL VS Mee goreng melaka. Bila atuk masuk hospital, kami bawakkan mee goreng dari Melaka dan atuk cakap " Mee goreng melaka sedap, Mee goreng KL atuk tak lalu nak makan". Padahal kami makan rase semua sama je..
8. Topup Credit Atuk. Atuk selalu bagi kami duit nak topup credit atuk. Kadang2 duit banyak lagi tapi atuk dah standby beli awal2.
9. Basuh gigi palsu atuk. Setiap kali nak makan atuk suruh basuh gigi atuk,kadang2 atuk tak tahan sangat atuk makan juga tanpa gigi..mana boleh kunyah..

Align Center Sampailah atuk terbaring uzur dan tak dapat bangun lagi..

1. Bersihkan lampin atuk. Atuk selalu kate kami buat kerja kasar, tapi kami bukan nurse yang bertauliah atuk, sorry..
2. Tengok Tv. Atuk tak lagi nak tengok Gerak Khas macam selalu atuk jadi Raja Remote..
3. Mandi. Atuk tak lagi dapat mandi guna water heater, cuma haritu atuk lega sangat sebab kami mandikan, itupun nak dekat sebulan dah tak mandi..
4. Minum guna tube. Atuk tak dapat lagi nak makan macam dulu sebab doctor sarankan guna tube dari hidung untuk minum susu..Bila atuk tanya kami apa makanan hari ini? Kami menangis..sebab atuk hanya boleh minum susu..
5. Hospital bed. Berkat kutipan duit adik beradik emak, akhirnya muncullah sebuah hospital bed yang berharga RM2500 di rumah kami. Kami tempatkan khas di ruang tamu supaya senang jaga atuk..
6. Tank oxigen. Alhamdullillah, berkat doa semua orang, seorang doctor tak dikenali telah menwakafkan tank oxigen untuk kegunaan atuk..kami bersyukur..
7. Terbaring 24 jam. Atuk uzur, tak dapat bangun. Tapi atuk cakap atuk nak bangun dan jalan. Kuat betul semangat atuk..
8. Peluk dan ucap sayang. Seakan-akan tahu untuk dijemput malaikat, atuk selalu peluk kami dan tanya kami sayang atuk atau tak. Kami peluk atuk dan cium ucap sayang pada atuk banyak kali..

Hari Rabu 29/7/2009 , sekitar 6.20 ptg, kami sedar atuk sedang berhadapan dengan maut.

1. Kesejukan.Dalam kekalutan itu, aku sempat memegang mulut atuk, aku rasakan begitu sejuk dan tak pasti kenapa lidah atuk berwarna putih..cepat2 aku panggil mak, untuk tengok keadaan atuk..
2. Kalimah syahadah. Kami semua berkumpul dan mengucapkan kalimah syahadah pada telinga atuk..
3. We are the witnesses. Beberapa kali atuk mengambil nafas panjang dan beberapa saat lepas itu atuk menghela nafas terakhir...
4. Atuk pergi. Tepat pukul 6.30..atuk pergi tinggalkan kami..tinggalkan dunia..

p/s : 2 hari aku MC dan tak mengajar. Aku tak tahan nak tulis lagi. Air mata tak berhenti mengalir.


Ikhlas dari kepala ke lutut, neo si lampu neon.

Comments

  1. sedihnye... tabahkan hati yer.. al-fatihah utk atuk neon...

    ReplyDelete
  2. takziah neo.
    sayang sungguh ko kat atuk ko.
    aku pon sayang nenek aku gak!

    ReplyDelete
  3. Al-fatihah...
    salam takziah...semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan mereka2 yg beriman..Amin.

    ReplyDelete
  4. neoooo....aku cedeyyyyyy...salam takziah wey wat kowank sefamili.

    aku terasa juga khlgn atuk mu itu. dye memang baik...dan suka bercerita. ingat ag mase PBS dolu2...Al fatihah...

    ReplyDelete
  5. Takziah utk noerul dan keluarga atas pemergian atuk tersayang. Dpt juga berbakti pada atuk semasa hayatnya.
    AlFatihah...

    ReplyDelete
  6. tanx utk yang support aku..
    susah nak lupakan org tersayang..
    namun kita yang hidup pasti mati..
    itu perintah tuhan..
    aku akur..

    ReplyDelete
  7. takziah neo...alfatihah..sebak aku baca

    ReplyDelete
  8. sebak kau, sebak lagi aku dow..tanx anyway...

    ReplyDelete
  9. huhu,..
    takziah yap,..
    jgn sedey2,..
    atuk aku pon br 'kembali' 2 ari lepas,..
    semoga roh2 mereka ditempatkan dlm kalangan orang beriman,..
    aminnn

    ReplyDelete
  10. sme le kita..sy br khilangan nenek yg t'cinta pd 23th jun 2009...dia yg tlh m'jg daku n adik ku dr kecil hngga besar..hr paling sedih dlm hidup ku..smua nye tlh ilang begitu shj..mybe Tuhan lebih mnyayanginya...

    ReplyDelete
  11. nenek ko pon meninggal gak? hurm...nasib kite same la..tapi aku bersyukur aku sempat jage atuk aku..walau susah dan leceh, aku rase berbaloi sgt2...

    semoga esok2 cucu cicit aku akan jage aku mcm aku jage atuk aku...

    ReplyDelete
  12. takziah untuk neon
    semoga atok neon ditempatkan bersama orang2 yang beriman. amin......

    ReplyDelete
  13. Sabar yer Neon...
    Takziah dan Al-Fatihan untuk arwah atok Neon..


    Semoga Arwah ditempatkan orang2 yg berimam...

    Aku pun dah takde atok,wan sebelah mak dan ayah aku jugak..:[[

    ReplyDelete
  14. salam takziah for your family..semoga rohnya sentiasa ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman..i know how it feels cause i olredi feel it~

    ReplyDelete
  15. atuk saye p0wn daa mninggal tp daa lame..tyme tew darjah 2 ag.. tingat blek tyme dlu2.. nyce entry.. alfatihah utk atuk kmoo..

    ReplyDelete
  16. byk2 bersabar.. sudah ajal..
    tabah kan ati.. salam takziah untuk ko sekeluarga.. berair mata aku baca.. aku paham..

    ReplyDelete
  17. terima kasih yash. kerana memahami.

    ReplyDelete
  18. Wuits, aku nangis baca entry ni. Memori kau dengan atuk ko sungguh tacing.

    Al Fatihah untuk arwah atuk kamu.

    Semoga atuk kamu ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

    Semoga kamu tabah.

    ReplyDelete
  19. Drp Dia kita datang dan kepadaNya kita kembali .. Al Fatihah! Takziah buat si lampu neon n family.

    ReplyDelete
  20. insyaallah Hj Ahmad bin Othman ditempatkan dikalangan para ambia, ahli syurga. Insyaallah. Allah maha Pengampun dan Maha menerima taubat. Allah maha adil dan menepati janji2 nya kepada hambanya. sori neon aku lambat comment. aku demam 2,3 hari ni. Aku akan doakan atuk koa dan kesejahteraan koa skali. jangan sedey2. ko ni mmg cucu yang bek. heh..

    ReplyDelete
  21. semoga Allah memberkati kamu semua juga..

    ReplyDelete
  22. semoga ko tabah mengharungi suma nie. harap atuk ko ditempatkan di tempat2 org2 yg beriman..
    amin..

    ReplyDelete
  23. terima kasih..cuba mentabahkan diri~~

    ReplyDelete
  24. AL_FATIHAH..
    semoge rohnye ditempatkan di kalangan org2 yg beriman dan beramal soleh..AMIN..

    ReplyDelete
  25. al-faatihah...
    banyaknye pix kenangan..

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry.. Al-Fatehah dan salam takziah.

    sedikit info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan.. sila
    klik disini.

    i love you full.. ha..ha..ha..ha...ha..

    Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa.
    wassalam

    ReplyDelete
  27. alfatihah wat atuk incik neon,
    peanut faham perasaan sedih tu...
    peanut pun pernah kehilangan orang tersayang gak..
    pe3x pun...
    tabahkan hati ye...

    ReplyDelete
  28. sedey nye..
    salam takziah ye kamu..

    ReplyDelete
  29. Alfatihah...

    Moga rohnya dicucuri Rahmat..dan tenang di sana.

    Sabar ye...

    ReplyDelete
  30. mati adalah penyudah tetapi kasih sayang tidak penah ada penyudahnya. Bersyukur Neon krn Allah limpahkan ke dalam hati Neon dengan rasa kasih sayang. Banyakkan sedekahkan al-fatihah untuk arwah atuk ye neon....semoga menjadi cucu yang mithali.

    ReplyDelete
  31. nanges taz bace. teringat kat arwah atok.

    ReplyDelete
  32. bersabar la yer.
    sy juga penah kehilangan arwah nenek dan atuk.
    memang sedih.=(

    ReplyDelete
  33. tabahlah ya.
    i luv my granparents very much., yalah membesar dengan dorang kan. skang ni alhamdulillah sihat, kadang2 sakit2, dah umo dekat 80 dah. harap Allah panjangkan umo depa lam keadaan sihat. amin

    takziah dari saya.

    ReplyDelete
  34. uhh kamu~
    sy berharap jd mcm kamu..
    rase kaseh syg atuk..
    tp due2 atok da xde..
    mase ade pun, sy bukan rapat dgn atuk..
    atuk sebelah abah meninggal tyme sy x lahir lg..
    yg sebelah mak, meninggal tyme sy f0rm5..
    tp sy x nanges pun..
    x rase sdey..
    mybe sbb x rapat kut..
    huhu..
    anyway, byk2 bersabar..
    kamu adelah cucu yg baek..
    =)

    ReplyDelete
  35. a-fatihah... salam takziah dari akak ye...

    ReplyDelete
  36. a-fatihah... salam takziah dari akak ye...

    ReplyDelete
  37. boleh plk aku nanges tgok gmbr atok ko ni neoooo...... alfatihah utk atok mu....

    ReplyDelete
  38. belasungkawa..
    salam takziah buat neo.. harap kamu redha dengan pemergiannya,

    yakini bhwa dia
    ditempat yang terbaik untuknya,
    pergi tak bermakna dilupakan,
    perginya untuk kembali..

    kembali bertemu Rab yg satu,
    bersemadi bersama jiwa2 yg rindu,
    dibawah lembayung cintaNya
    berbahagialah buat dia
    dan seluruh mereka..

    umat Nabi Muhammad...
    yang mengenal taqwa + iman
    yang patuh ajaran

    al-fatihah.

    ReplyDelete
  39. takziah ye cik lampu neon...
    semoga rohnya ditematkn dikalangan hambaNya yg beriman..
    amin.... ^^

    ReplyDelete
  40. jururawat ramai....
    tapi doctor sorang...

    hihihi

    ReplyDelete
  41. Neo to all :

    Alhamdulillah , its like miracles happen when I get to smile and lough back as usual after the great lost..

    I admit that i was like hilang punca atas pemergian dia..Because he was like everything for me, for us..

    Allah maha penyayang, dia hilangkan rasa sedih ini dengan perkara2 yang boleh membuatkan saya terima keadaan dengan lebih baik..

    Atuk pergi,
    namun rindu masih ada untuknya..
    kasih tetap ada untuknya...
    ingatan tetap ada untuk dia..

    Sematan kuat di hati,
    yang Hidup pasti Pergi,
    yang Mati itu Pasti.

    ReplyDelete
  42. al fatihah..
    yg hidup pasti merasai mati
    yag penting sellau kita doakan dan kiat pun kena prepare ke arah itu

    ReplyDelete

Post a Comment