Saturday, June 20, 2009

Superman Vs Loserman [Zero to Hero]

Bukan semua yang jahat akan kekal jahat, dan bukan semua yang baik akan kekal baik."Orang bodoh takkan bodoh sampai mati. Orang baik bukan selamanya baik. Orang alim takkan confirm masuk syurga. Orang jahil tak semestinya masuk neraka."

Sering aku ingatkan pada diri sendiri, orang yang buruk perangainya sekarang, bukanlah akan buruk perangainya sampai bila - bila. Besar kemungkinan orang yang kita sanjung seperti malaikat pada hari ini, akan berubah menjadi setan esok hari.

"Huh, belajar setakat SPM, kerja kilang pulak tu, jangan haraplah nak ada masa depan yang baik."

"Sudahlah sembahyang pun tak buat, puasa pun tidak, mengaji pun tak reti, masuk nerakalah kau nanti."

"Kalau dah asalnya dari keluarga yang bermasalah, keluarga bercerai berai. Sampai 7 keturunan pun takkan bahagia"...
Kita sering melabel seseorang itu teruk dan tiada masa depan berdasarkan siapa dia sekarang. Jauhkanlah diri kita daripada suka melabel orang. Kita tak tahu nasib orang pada masa akan datang, mungkin nasibnya lebih baik dari kita yang mengaku lebih hebat dari dia.

"Perlu diingat, tidak penting dari mana kita bermula, yang penting dimana kita berakhir."

Jadi tak kisahlah kalau kau berasal dari kampung, tidak berduit, bodoh, tolol, buruk, huduh, dan tidak berpelajaran,tidak berharta tapi dari situlah kau harus menilai siapa diri kau dan mengubah nasib kau. Biarlah orang bercakap sebesar dunia sekali pun tentang diri kau, yang pasti di akhir perjalanan nanti kau adalah orang yang akan tersenyum dan mereka pula akan menangisi nasib mereka.

Mungkin sekarang kau zero pada mata semua orang, mana tahu kelak kau akan jadi hero untuk semua orang.


Ikhlas dari kepala ke lutut, neo si lampu neon.
 

Designed by Alieff Artwork