Superman Vs Loserman [Zero to Hero]

Bukan semua yang jahat akan kekal jahat, dan bukan semua yang baik akan kekal baik."Orang bodoh takkan bodoh sampai mati. Orang baik bukan selamanya baik. Orang alim takkan confirm masuk syurga. Orang jahil tak semestinya masuk neraka."

Sering aku ingatkan pada diri sendiri, orang yang buruk perangainya sekarang, bukanlah akan buruk perangainya sampai bila - bila. Besar kemungkinan orang yang kita sanjung seperti malaikat pada hari ini, akan berubah menjadi setan esok hari.

"Huh, belajar setakat SPM, kerja kilang pulak tu, jangan haraplah nak ada masa depan yang baik."

"Sudahlah sembahyang pun tak buat, puasa pun tidak, mengaji pun tak reti, masuk nerakalah kau nanti."

"Kalau dah asalnya dari keluarga yang bermasalah, keluarga bercerai berai. Sampai 7 keturunan pun takkan bahagia"...
Kita sering melabel seseorang itu teruk dan tiada masa depan berdasarkan siapa dia sekarang. Jauhkanlah diri kita daripada suka melabel orang. Kita tak tahu nasib orang pada masa akan datang, mungkin nasibnya lebih baik dari kita yang mengaku lebih hebat dari dia.

"Perlu diingat, tidak penting dari mana kita bermula, yang penting dimana kita berakhir."

Jadi tak kisahlah kalau kau berasal dari kampung, tidak berduit, bodoh, tolol, buruk, huduh, dan tidak berpelajaran,tidak berharta tapi dari situlah kau harus menilai siapa diri kau dan mengubah nasib kau. Biarlah orang bercakap sebesar dunia sekali pun tentang diri kau, yang pasti di akhir perjalanan nanti kau adalah orang yang akan tersenyum dan mereka pula akan menangisi nasib mereka.

Mungkin sekarang kau zero pada mata semua orang, mana tahu kelak kau akan jadi hero untuk semua orang.


Ikhlas dari kepala ke lutut, neo si lampu neon.

Comments

  1. apa da.. komen leh rosak.. apa daa..

    ReplyDelete
  2. tau takpa.. kalau hang hitam ke, hg jangan ingat hang tak leh jadi putih.. igt tu..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. @Luth Textile

    poyo ar ko luth, blah ar. penat aku campo tolak and edit html tuh ~ berpeluh!

    @Jacob Yap,@E

    setuju? hu~

    ReplyDelete
  5. betol setuju sgt! x suke org yg suke pndg rendah org lain ni!

    ReplyDelete
  6. gambar2 nya kamu bikin sendiri?? keren...keren... I love your art

    ReplyDelete
  7. huaaaaaa..dah buleh kumen...

    "Perlu diingat, tidak penting dari mana kita bermula, yang penting dimana kita berakhir."
    ----->ske yg ni..;p

    psst:nak kumen siang tadi p dah loopaa mnde yg nak dikumen..hukhuk

    ReplyDelete
  8. MIZ NANA

    - ramai orang macam ni kat luar sana..kalau org bodo, dipulaukan.

    KucingTengil

    - gambar2 ni bukan asal dari aku, tapi dari internet google, aku cume edit dialog and text je ,and border utk nampak lagi menarik =)

    AwenD

    - yah, ayat tu aku rase aku dapat dari TV hahaha drama ape tah =) berkesan la plak

    ReplyDelete
  9. setuju dengan kata2 neon!

    ReplyDelete
  10. salam singgah..

    erm.. idop ni umpama roda.. dan ia sering berputar.. x syak la jike ia tidak akan berputar dan akan kekal pada satu tahap saje..

    ReplyDelete
  11. Okies, boleh gak komen. Tadi apa jadi sampai tak leh komen lampu?

    ReplyDelete
  12. Silap, aku nak komen ni.

    Bila la agaknya aku yang zero akan jadi hero ek?

    ReplyDelete
  13. Yo! Wassup kepsi! haha.

    Rambut sama itam, hati kaler apa?
    Yang pasti, hati lain-lain. Ini la realiti..

    Tak payah kita peduli apa pandangan negatif org pada kita selagi kita dipihak yang benar. Betulkan diri kita je...

    weh, aku tak tau napa aku lg suka org pandang rendah kat aku..yang penting aku tau apa yg aku wat tu mampu membanggakan mak ayah aku. haha.

    Selemat Hari bapa!

    ReplyDelete
  14. Neon,
    Aku setuju sangat ngan statement ni.. dan aku tujukan juga pada org yg kutuk2 aku dulu.. bukan niat nak membalas.. tapi Allah Maha Adil kan..

    ReplyDelete
  15. let god handle these things. He knows better kan ? :)

    ReplyDelete
  16. hoho..
    komen smp rosak..ekeke ;P
    kate nak tukar layout neo? hahaha

    ReplyDelete
  17. aku x hensem mcm mn nk bg jd hensem

    ada cara lain x...huhu ^_^

    ReplyDelete
  18. mnusia ble brubah skelip mata je..

    ReplyDelete
  19. tp kalu sekali daitam tu,, smpy ke mati la org cop itam.. da tak putih2 da... haishhhh~~~ mulot org bkn mcm mulot cerek,, boleh ditutup.. huuuu~

    ReplyDelete
  20. Yang penting, orang yg rasa dirinya ok skang mesti kekal berusaha kerana bila2 masa dia boleh jatuh. Org yang skang terumbang ambingpun kena terus berusaha sebab kemungkinan utk mereka berjaya tetap terbuka luas di depan sana ... Jangan leka ...

    ReplyDelete
  21. i like you motto ..

    "tidak penting dari mana kita bermula, yang penting dimana kita berakhir."

    Salam from Kak eLLy with Love ;)

    ReplyDelete
  22. ada award tuk adik kat blog akk, jgn lupa amik..

    ReplyDelete
  23. @Precious
    tanx precious, nasihat yang berguna utk aku

    ReplyDelete
  24. @aduka
    kalau berubah dari jahat ke baik tu takpe..
    kalau yang baik berubah jadi jahat tu mmg sia2..

    ReplyDelete
  25. @GRuNGe
    ko nak jadi ape sebenarnye? suparman kah? heh, proud to be urself ok =)

    ReplyDelete
  26. @catz_mafia
    buat tak tau je dgn ape org kata, bukan diorrg yang membesarkan ko, bg ko makan pon.

    ReplyDelete
  27. @eLLy
    suka ke ayat tu? ramai juga yang suka ek..hehe..ayat tu mmg dpt memotivasikan diri kita =)

    ReplyDelete
  28. @crescent
    heh, da delete da script yang tak patut ade ..dah ok balik buat masa ni..lepas ni kalau rosak gak..tak dapat la gune threaded comment ni huu

    ko nak sgt ke aku tuka layot?

    ReplyDelete
  29. @Fitri

    bg aku, setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan masing2..ko ade keistimewaan sendiri fitri pedulikkan ape org kate..

    ReplyDelete
  30. @KhairiL's
    ko nak hensem cane lg? da hensem da tu..kang kalau nak tambah hensem jadi huduh aku tamau bertanggungjawab hahaa

    ReplyDelete
  31. @peridot sepi
    award kah? wow..thanx i really appreciate it=)

    ReplyDelete
  32. @babymiLosh

    ko cakap pasal kulit hitam ni terase plak aku hahaha

    ReplyDelete
  33. @PeQ GaRaGe,@ainmusa

    tanx for agreeing =)

    ReplyDelete
  34. @paCat
    tanx pacat, silalah share idea yer ..

    ReplyDelete
  35. yes, agreed..Tuhan tu MAHA ADIL.

    ReplyDelete
  36. huhu. yup. neo. ak nk mencelah gak sket ek. mse skrg. ak rase cm loser gle. lepas kejatuhan cm haram ritu. at least. ak try berpk positif. tq neo. muahx. ak ad keyakinan utk beristeri dua skrg

    ReplyDelete
  37. Apa salahnya aku makan di gerai tepi jalan berbanding kamu yang makan di McD/ KFC/PizzaHut?

    Apa salahnya jika aku lebih sukakan ikan kerisi goreng dari lasagna yang aku tak reti nak sebut tu?

    Memang sampai sekarang aku tak paham sikap melabel-label kan orang ni.

    Hinakah kalau kita lain dari yang lain?
    Apalah yang ada dengan 'class'2?

    "Apa class makan ni.."

    Kita bukan macam orang di India yang punya kasta.

    Selalu yang aku dengar..untuk menyedapkan hati yang terasa.
    "Biarlah, mulut orang. Dah penat nnt, senyap la dia"

    Tapi,korang pernah dengar x, "Kata-kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh lawan."

    Hati-hatilah dalam mengata-ngata orang. Mana taw, silap hari bulan, kena balik kat muka korang balik.

    ~Peringatan utk dr aku skali.

    ReplyDelete
  38. aku pernah dengar org ckp, sekolah je bertingkat2 tp bodoh berlapis2..
    xtaw la peribahasa mane dorg guna.

    ReplyDelete
  39. @ubey

    ko giler hebat la ubey ~ atleast dpt bangun balik kan?

    kes aku ni, org tu da jatuh. semangat hilang. selamanya berfikiran negatif sebab orang dah label macam tu pd diri dia.

    quite hard u no.

    ReplyDelete
  40. @Hanis

    "euuw u ni takde class ar. kampung betul. orang bandar tak makan kat warung, atleast restaurant beraircond ok."

    p/s: selalunye orang yang ckp macam ni dia la kampung!culture shock kot. berlagak je lebih.

    ReplyDelete
  41. @azizan4444

    heh, aku rase tergeletek plak dgn peribahsa tu. mmg selalu dgr orang pakai. haha.

    ReplyDelete
  42. tanx for reading and dropping, bello =)

    ReplyDelete
  43. @5347352447775847141.0

    tulah.
    kalo dia nak shock sorg2+senyap2 takpe la.
    ni kalau mulut pun naik cibai skali..memang hapa la nk jadi.

    ReplyDelete
  44. i know who'd you mention about. tp still xtau cite sebeno lg. dedemz. cite la nti

    ReplyDelete
  45. yup! btul 2..
    cm mak mai ckp
    bia kite susah skng, snang kemudian..
    hehehe..

    ReplyDelete
  46. @ubey

    shadap yuuuuuuuuuu muhagagagaa

    ReplyDelete
  47. @ZARA 札拉

    tah bile mase tah pembunuhan nak berlaku ooi~ ko ni zara hahahagaga

    ReplyDelete
  48. @maisyara pot! pot!

    sesungguhnye dengarla nasihat ibu mu itu yer maisara! =)

    ReplyDelete
  49. ak suka entry ini.. tapi apa2 yang terbaek yang kita nak.. mesti bermula dari usaha.. Allah tidak akan mengubah nasib hambanya itu, jika hambanya tidak berusaha mengubah naseb sendiri

    ReplyDelete
  50. Kabir hero kabir zero.. Ekeke.. Btol tu si lampu neon.. Apa yg kamu kata semua betul.. Saya stuju, angkat tangan angkat kaki.. Heehee..

    Ku juga mahu jadi heroin pada semua satu hari nanti.. Moga impianku tercapai.. Amin.. =)

    ReplyDelete
  51. hoho
    dah maju neo skrng ni
    dh guna threaded comment

    ReplyDelete
  52. masa kecik-kecik dulu budak-budak keberet kat skolah selalu panggil aku HITAM.

    Konfem la skang aku still hitam lagi kan, tipula kalau aku akat aku putih.

    Tapi apesal hitam tu dilabel sebagai satu yang jijik????

    ReplyDelete
  53. dari mata jatuh ke hati...

    nice post. sy trasa insap

    ReplyDelete
  54. @anonymous

    tanx sebab share pendapat..aku pon setuju dgn ape yg ko ckp, kalau kite tak ubah nasib kita sendiri, jgn salahkan org lain yang akan sentiasa pdg rendah pd diri kita..sebab kita yang taknak berubah.

    ReplyDelete
  55. @Farhana

    aku tak kesah kalau ko nak jd supa dupa women..tapi bab angkat kaki tgn empat2 belah tuu buat aku seram sket ahahahahahha

    ReplyDelete
  56. @KhairiL's

    heh kerel, ko bile lagi nak gune..aku bukan ape,threaded komen memudahkan nak reply tu je..

    ReplyDelete
  57. @green apple

    heh, relek arr aku pon hitam gak..hehe tapi aku jadi bangga plak org ejek aku hitam . taktau la mane dapat kebanggaan tu kan hahaha

    ReplyDelete
  58. @5845203993168398718.0

    haha
    tp apsl ko salah reply kt komen aku tu
    abaikan je...

    aku dulu dh guna dh..
    tp sejak akhir2 ni mcm x da masa nk main reply2 kt komen blog sndiri...sbb tu la aku malas nk edit dh blog aku


    tp kau ok la...sbb rajin reply2 komen dr org
    ptt guna

    ReplyDelete
  59. @7127294896972742204.0

    entah, bukan salah komen..taktau ko punye je jd centu ~ heh.
    aku rajin time ni je..menjelang esok aku da nak naik kampus..mst bz hahaha

    ReplyDelete
  60. @meo188

    insaf? alhamdulillah...mari kita sama2 buat kenduri kesyukuran heh.

    ReplyDelete
  61. @8252265073376838159.0
    dh balik kampus nnt rindu la aku slalu
    haha
    zzzzzz

    ReplyDelete
  62. @KhairiL's

    maybe la rindu korang2..hehe rase cam da ade keluarge blog plak.

    heh, keluarga seniri pon tak terjaga inikan nak jg keluarga sepupu sepapat blog hahaha

    ReplyDelete
  63. mslh threaded komen. phni ko xley nk edit senang2 blog ko. tkut jd cm blog larang2 dlu. error. blog kriell gtu gak.

    ReplyDelete
  64. @ubey

    satu je,leh aku pindah WP tak..hehehe..jeles2..
    kalau threaded komen ni prob lagi, aku buang je la,huu~

    ReplyDelete
  65. kite bukan sape2 nk mencaci menghina melabel org...

    ReplyDelete
  66. pindah je. ak sedia membantu dr segi teknikal n moral support. haha. poyo gle ayat

    ReplyDelete
  67. hoi! hoi! apa ni pembaziran page ni. aku masuk pagi td pendek je. sekarang panjang lak komen kat sini. Jadi aku nak menambah komen lagi weh..

    p/s-sekadar menyeSPAM.

    ReplyDelete
  68. @Chekgu BaniHassim

    kita insan biasa yang banyak kelemahan dan kekurangan,kenapa tak menolong orang yang memerlukan?

    ReplyDelete
  69. @ubey

    betul2 ko nak aku pindah ye..ish3 syg nye kat blogspot

    ReplyDelete
  70. @the12

    sikap ko agak tidak senonoh

    ReplyDelete
  71. Aku la hero... sapa nak jd heroin? muffin?

    ReplyDelete
  72. yup2. btol. always tell myself dat.

    ReplyDelete
  73. Uish..ni topik yg hebat ni. 1001 malam berdebat takkan abes punya, hehe..

    ReplyDelete
  74. ishh... tak yah la nak label2 orang ni.
    jangan pandang hina orang.
    yang penting diri kita sendiri.
    kalau nak nasihat, nasihat cara elok.
    betul tak kawan-kawan?

    ReplyDelete
  75. kuatkan semangat!!=)

    ReplyDelete
  76. 200% sokong..

    nice entri..
    love it!

    ReplyDelete
  77. tahu x per ...

    jgn peduli ckp org klu org tuh x ikhlas nk tegur ...

    bkn der kasi kita mkn pn !!!

    P/S : ak s'makin segan utk post comment d'sini ... rmi seyh p'minat ko

    ReplyDelete

Post a Comment