Mengumpat Kat Dalam Blog Pun Berdosa Juga.

Idea entri aku kali ni datangnya daripada gadis ini...
"...Aku xsuke gak bila 1 hari..kt uni aku ni ada satu underground community nama. kat cni port kitaorg ngumpat,share movie or ape2 jela berita terkini..ad sorg mamat ni post cmni :  Nape ye lau korg xsuke mber korg ke,nk luah perasaan xpuas hati ke ape ke,npe xsecara dpn2..nape nk gna blog? or media letronik?... "
Listen. Banyak kali aku cakap aku seorang yang pasif. Aku tak suka bercerita dengan kawan-kawan aku pasal gosip minah ni, gosip jantan ni. Aku kurang bergosip sebab aku tau, gosip tu adalah mainan kata je. Tak semestinya apa yang kita dengar dari mulut ke mulut tu benar, sahih , dan boleh dipercayai. Aku abaikan kebenaran sesuatu gosip yang aku terima, dan aku juga kurangkan bergosip atau mengumpat tentang hal orang lain dengan kawan-kawan.

Kau tau tak apa bezanya aku dengan korang? Aku cuma gunakan blog untuk luah perasaan aku. Dengan berblog, aku yakin aku dapat kawal perasaan aku dalam dunia realiti. Dengan berblog, aku yakin aku boleh kurangkan sesi mengumpat. Dengan berblog, aku dapat kongsi idea dan nasihat dari banyak jenis otak. Aku tak cakap aku baik, tapi aku rasa kau aku berbeza.

So, korang sila jelaskan aku apa beza luahan hati di dunia realiti dan luahan hati kat media elektronik? Konsepnya tetap sama, kalau korang cakap atau tulis perkara yang buruk tentang orang lain, korang tetap akan dapat dosa. Sebab tu la aku, rela bercakap sorang diri dengan blog aku , lebih dari dunia realiti tu. Biarlah orang nak kata aku takde life yang sihat, aku tak kira.

Comments

  1. weh aku setuju sangat...
    aku pun suke luahkan ketidakpuasan hati aku kat blog...hehehe

    ReplyDelete
  2. errr...
    but still mengumpat.
    sama je kan.

    cuma nmpak cam sophisticated la gosip xoxo via electronic ni kan.
    hehe :))

    ReplyDelete
  3. betul..sama je kalau dok kutuk orang dalam blog..
    baik cakap depan2 je kan..
    haaaa~

    ReplyDelete
  4. keh keh keh...sedar juge rupanye mengumpat di blog sama aje dosanye. so mailah kita wujudkan blog yang sihat di Malaysia ini dan hapuskan blog yang penuh kontroversi yang manjang masok suratkhabar aje untuk dapatkan traffic :P

    selamat berblogging dengan sihat (^_^)v

    ReplyDelete
  5. Aku setuju dan backing apa yg ko luahkan tu beb...
    nak burukkan orang lain atau nak kutuk/hina.. sikap yang tak kewl dan haprak...tak kiralah secara lisan atau bertulis..

    nak orang baik dengan kita..hati kena baik.. ~_^

    ReplyDelete
  6. ok zip mulut hee..........

    ReplyDelete
  7. erm..dekat mana2 pun ada je orang mengumpat...apatah lagi blog..

    ReplyDelete
  8. bagi saya, kalau luah perasaan kat blog, at least x perlu nak hadap orang tu. habis tulis, habis cerita! xde fikir2 lagi dah..

    sama je macam buku diari kan? benci ke apa ke, habis sume tulis dalam buku tu. bezanya ia private. mungkin lebih teruk lagi isi kandungan entry diari tu.. hehe

    xpe2.. yg penting luahan perasaan x over.;)

    ReplyDelete
  9. Channel untuk meluahkan perasaan kan? Perasaan nie, kalau di pendam lama-lama pon tak elok jugak.

    ReplyDelete
  10. gud explaination....
    woooottttt...slamat makan limau!!
    nak!hehe

    ReplyDelete
  11. ade plak org nk layan aku 24 jam kalw aku da start mmbebel...bhahhahaha
    oppss bukan mmbebel ...aku xsuke bebel...tp suke menaip dan bcakap..haha

    aku kalw dgr org mngumpat..emm espcially dlm bilik aku...aku diam je...da btukar lak watak..
    dari sorg yg asek memekak...jd sorg sgt pendiam..aku xsblah mane2 phak...aku jz dgar n paham..

    tp dlm ati ni still xpaham r.....diri tu da perfect sgt ke asek nk ngate org je...
    adoii aku suh dorg wat blog..xnak..degill
    hahha tgk aku...ko...dan geng blogger laen..
    kite bahgia dgn adenya medium yg d sediakan ini.
    perasaan itu penting..!
    luahan juga sangat penting..
    ekekeke

    ReplyDelete
  12. kalau simpn dlm haty,lame2 terkuar gak isi haty kite =)

    ReplyDelete
  13. huhuhuhu...aku pernah terngumpat orang kt blog aku gak.adeh..

    ReplyDelete
  14. masalah perempuan..:)

    tp aku rasa mengumpat dengan mengutuk perkara yang berbeza kot.:)

    ReplyDelete
  15. hahahahah
    cool2
    aku suka gosip dkt mana2 jer
    hahaha

    ReplyDelete
  16. haha..sembang mana2 je pon sama je..
    kite nk lari mana? kawan is everywhere! even my parents socialize on the net. ada fb, myspace, youtube... you name it!
    tp terserlah la pada diri masing2 kita gunakan advantage berblogging tu untuk apa kn...
    asalkn x buat keje sampai kne lokap ngn kerajaan... haha

    ReplyDelete
  17. ayie, huhu asalkan jangan emo masa berblogging..kalau tak kena belajar idup kat lokap laaa


    hans, huhuhu jgn amalkan ok ;) hihi

    ReplyDelete
  18. unwanted, erm cane ko leh jelaskan mengumpat dan mengutuk tu? macam same je maksud dia..

    bellarossa, huhu kalau ko nak luah boleh..tapi make sure ko guna ayat tersirat..ayat global..semua orang baca tak terasa..huhu



    emora, jgn simpan lama2 nnt meletup diri seniri yang susah..huhu gunakan blog dgn sebaiknya ;)




    psycopath, huhu betul gak tu..erk melatah apa uuuuu

    ReplyDelete
  19. ohh.betul jugak ye..
    kdg2 aku terluah something yang aku marah.
    tapi,sbnrnya ia berbaur mengumpat.
    haishhh..teruknya

    ReplyDelete
  20. haha..
    as long u dont put dat specific name..
    n dat post x memalukan mane2 pihak..
    who cares..

    ReplyDelete
  21. imsosupernotcool. yup ur rite..dont mention any names, it will caught u back.



    syoley , kene bersabar kalau nak menulis di blog..jgn emo sgt ;)



    ghostone, huhu betul tu tapi berpada2..

    ReplyDelete

Post a Comment