Aku Malu Kena Hentam Berblog Dalam Bahasa English aka. Omputih!



Blog Suami Mithali Ferk ni tiba-tiba ada sebut pasal dilema. Dilema nak berblog dalam bahasa english atau melayu. Memang kita patut berbangga dengan bahasa ibunda kita, maklumlah bahasa kan jiwa bangsa. Tapi kalau nak berblog dalam english pun takde masalah sebenarnya.Yang penting kita kawal penggunaan bahasa kita, contohnya macam Blog Suami Mithali Aj. Nismihan. Kedua-dua bahasa yang digunakan sedap, senang difahami dan boleh dibanggakan.

Korang perasan tak, dah tiga bulan aku guna sistem English week dan Minggu Bahasa dalam blog picisan ni. Setakat ini semua penulisan dalam keadaan terkawal dan rasanya sistem ini perlu dikekalkan bagi  tujuan untuk mendisplin diri. Pedulikan kata-kata orang yang menganjing.. " Ala, bajet nak cakap omputih tapi berhabuk, grammar lapuk, ayat budak darjah satu boleh buat! " Ye, aku tak kesah. Sebab bapak aku pernah cakap, " English is not our mother tongue ".

Takut kena hentam. Aku pernah kena hentam sebab berblog dalam english la.Tak percaya, kau tengok sendiri kat sini. Namun, disebalik teguran daripada anonymous, daripada rasa malu aku terus jadi bersyukur. Sebab kalau anonymous tu tak tegur pasal grammar yang macam tahi tu, sampai bila-bila aku tak berubah.
Anonymous said...

U know what is your MAIN problem? The real issue is not about your broken grammar but your attitude. You just don't want people to criticize you. You just don't want to admit that 'yes, i did some mistakes and it was because i was not really good in English so please criticize me so that i can improve my English skill from time to time'. I've read your post... These are your excuses for your poor English: 1)penat weh..tu sebab aku buat quick post and blah jer..aduihh.. 2)It’s just a little bit of grammar errors and spelling which I know, but I AM SO LAZY TO CHECK AND CORRECT IT OUT.

Kalau post blog time tgh penat, memang akan wat byk grammatical errors eh? Apa punya excuse ni? Naper takleh admit je kalau awak tgh tak penat pun, kalau awak check pun, awak takleh detect mana kesalahan awak? Kalau betul nak belajar English, berani la ngaku wat silap. Takyah melenting bila org tegur. Bukan org condemn pun. Orang kritik tu supaya awak lebih aware. Tengok dari sudut positif la. Itu je... Keep on blogging.. Don't stop writing in English and when people correct you, don't get mad. Thank you. (i know what your friends will say about this comment...like usual, they will say that I'm wrong. Keep on jaga hati you and biarkan you di takuk yang lama.. Ingat,real friends akan berani beritahu benda yg benar wpun pahit).

Senang cerita korang boleh bandingkan entri english sebelum dan selepas ditegur. Nampak banyak perbezaan setelah ditegur dan dihentam. Terima kasih anonymous, aku tak lupa jasa kau walaupun ko macam tahi jer tegur aku dulu.Aku panggil ko tahi sebab aku nyaris putus asa dengan english aku bila ko komen macam tu dowh. Ada juga komen yang lagi teruk dari tu, tapi aku dah delete sebab masa tu aku emo, hehe.Oklah peace bai-bai, itu cerita lama.

Comments

  1. hahahahahahaha :D

    teguran itu perlu if kita nak perubahan yang baik.. :)

    keep on writing in english.. and try to mem-better-kan english kita.. (the same goes to me too)

    :)

    ReplyDelete
  2. pls no more excuses

    ReplyDelete
  3. hu3..patut beterima kaseh kat an0n ni

    ReplyDelete
  4. yup.. bgus gak neo wat entry lam english n anon tew mmg sound direct tp x mlampaw sgt..keep on blogging..klaw sophie rjin,nk komen entry neo lam english gak..

    ReplyDelete
  5. Fuhh.. bagos betol la teguran anonymous tu.. Suddenly I feel like I want to speak in English.. Hehe.. Emm, anonymous tu kata, ada betolnyer jugak.. Boleh direnung2kan.

    ReplyDelete
  6. biasala.. pengkritik tu dimana2 saja..

    ReplyDelete
  7. go ahead make in english !!

    i pun support u... n betulkan kalau ada salah...

    btw pesal that person EMO sgt !!

    biar la.. it is a blog so tak semestinya all blogs have the rite grammar !

    ReplyDelete
  8. adeiii
    kdg2 xperlu sempurna sgt kot
    bknnya nk tunjuk skill kita kan
    aku pun bkn jenis sepiking dlm blog
    bercakap lg senang dr menulis kot

    ReplyDelete
  9. huhuh...
    btl la darling..
    pasni klu ad sum1 tegur..
    baca ngn keadaan relax dl...
    ok?
    baek kte ambil..
    xbaek.. kte delete!
    senang~

    ReplyDelete
  10. yea setuju...klu komen yg positif x salah kita amik.

    ReplyDelete
  11. kritikan membina...tak salah...

    ReplyDelete
  12. aku stuju ngan komen noorlaila. bercakap lagi senang dari menulis dlm blog nie. dats why now im trying to improve my english.

    thanx neo for ur support. aku sonok tgk kwn² berblogging dlm english. teruskan usaha ko neo. aku sokong ko sepenuhnye.

    ape² pon tunjuk ajar kalau ade yg aku silap lepas² nie ;)

    thanx a lot :)

    ReplyDelete
  13. eerrkkk..hahaha..meh blajaQ bi ngn aku..aku bgi sehari pcuma..wakakkaa

    ReplyDelete
  14. Dlu aku pon akan rase malu kalo dihentam.
    Tapi skg aku pk positif je.
    untuk kebaikan aku jugak kan.
    Thanks for this entri si lampu neon!

    :)

    ReplyDelete
  15. terus laa tulis dlm bi..cara tegur dia tu slah..kasar..nak tegur xslah,cme jgn ksar laa..jgn men tegur cm tu jer..anonemes lak tue..pnakut

    ReplyDelete
  16. Jangan pernah malu untuk belajar. Tempoh pengajian kita hanya tamat di akhir hayat kita. So, dont stop learning. Its good bila ada yang menegur kesilapan kita. Maknanya orang sayang/kesian kita. Dalam Islam juga kita digalakkan untuk saling berpesan. For me myself selalu gelakkan kesilapan dan kesalahan diri bila dapat tau atau orang tegur. So,kita tak rasa down sangat. See, me oso guna ayat2 campur2 but as long uols faham, I feel good abt it.

    Keep up your good work!

    Take care.. ;)

    ReplyDelete
  17. **linguistically competence is different from linguistic performance. that's why there are some people who writes well, but then cant speak up right.

    so, confidence could help.

    ReplyDelete
  18. isu pertama:
    komen.jujurnya, aku suka kalau orang komen aku.hitam ke putih ke, aku terima.bagi aku benda tu tak salah, malahan lebih baik dari aku membebel sendirian.
    komen putih buat aku rasa dihargai.rasa ada orang segerombolan dengan aku.
    namun komen hitam tak semestinya gelap.kalau ada yang nak membantu, aku setuju.aku suka yang macam ini.yang pandang aku dengan mata yang aku tak ada.yang pandang dunia dengan kepala otak depa.tak semestinya depa nih betul 100% sebab aku sendiri tak mungkin salah 100%. tapi kita 100% sempurna sebagai insan yang tak sempurna.itu sebab cipta dunia ini untuk kita salam bersulam bantu dalam hidup.hidup itu berkumpulan.berdua-bertiga-berjuta juga berkumpulan.aku tak mahu hidup seorang biarpun menjadi sempurna sesempurnanya menjadi galang gantian.
    aku suka hidup di kritis.
    pedas memang pedas, tapi ada orang yang check dan balance.
    sakit memang sakit, tapi hidup lebih di hargai.
    mak dekat rumah pun tak sentiasa meng-ia-kan kita dan menyata-betul-jer kita. ada gak salah silap, dan ada juga tegur kata.jadi itu tanda jujur.tanda sayang.tanda mengambil berat.untung kan, tak kenal siapa pun kita, tapi ada orang yang ambil berat.
    berterima kasih lah untuk si-anon tu.kasar, mungkin itu bahasanya.tapi sisipan pengajaran tu yang penting.ikhlas nampaknya dalam teguran itu, dan Alhamdulillah insan yang ditegur makin kuat dan bangkit menjadi lebih baik.kan itu hikmahnya.
    aku tak salahkan kita berlainan pendapat, sebab kita ada lain-lain latar belakang dan berbeda cara bangkit dan bangun kita.Cuma cara kita berkongsi pandangan dengan orang lain tu yang penting.kita berkongsi untuk maju atau untuk kena tuju!

    ReplyDelete
  19. isu kedua.
    bahasa jiwa bangsa.bahasa ibunda bahasa Malaysia.tapi, salah ker berbahasa asing dalam penulisan.separuh atau sepenuhnya berbahasa asing dalam blog ini salah ker?
    sekali lagi pandangan umum berkecamuk.
    dan tentunya aku ada sisi pandang aku sendiri.
    bukan lagak menjadi pencabul bahasa, tapi sayup hati mengatakan [menulislah, selagi mana engkau jujur dan tulus].aku menulis kerana hati.kadang hati berdetik dalam kalimah yang susah benar untuk diterjemahkan.kadang2sedap nak berbahasa ibunda, kerna tentu saja aku suka dengan wujudnya di dunia.tapi bila mana hati nak menulis dalam English,itu Cuma satu lagi corong penulisan ku.satu corong pengambaran hati.satu alur menyatakan pandangan ku.mungkin saja khalayak tujuan berbeza, dan mungkin juga Cuma sekadar nak mengasah dikit-dikit bahasa yang ada.sah-sah muet band 3 tak bagus mana.sah-sah English yang aku sentiasa dapat C dalam ujian besar tak bagus mana.tapi kadang-kadang aku ‘gagal’ untuk ‘tidak’ menulis dalam bahasa English.Kenapa? Sebab itu lumrah manusia.kita suka cubaan dan suka dengan dugaan.Kita belajar dengan susah,supaya hidup ini lebih dihargai.
    Sekali lagi.tiap manusia ada pandangan berbeza.dan itulah sebenarnya nikmat hidup.lengkap melengkapi.dan senyumlah, sebab dicipta kita untuk bersaudara dan tolong menolong hendaknya.
    Amen
    (wei, dah cuba tulis pendek,tapi gagal.ni la padahnya, comment panjang2last2 entry sendiri tak sempat tulih..huhu.. manusia-manusia)

    ReplyDelete
  20. uishhh la anon..........
    boleh x "like" si anon ni...hehehehe


    cam pesbuk lak...

    ReplyDelete
  21. ak pnya grammar smpi skang hancus..tatauw nape hahhaha

    ReplyDelete
  22. kita sentiasa berusaha mengejar kesempurnaan...mendengar pendapat orang lain salah satu dr caranya...

    ReplyDelete
  23. aku tak pandai org putih..aku guna melayu

    ReplyDelete
  24. malu tu penyakit..tapi malu gk penawar.. kdg2 org yg wat kita sakit ati tu yg banyak membantu walaupun dia cuba menjatuhkan kerana dari situ ko kan de smgt nk lwn blk. Bkn mksd aku lwn dia tapi buktikan pada dia yg ko mampu buat yg lagi baik dari dia.

    ReplyDelete
  25. Go go Malay bloggers writing in English!! i'll support you coz i'm writing in English too!

    ReplyDelete
  26. hehehe.
    kene banyak write lam english gak ni..
    sem ni amek MUET.
    OMG!.

    ReplyDelete
  27. seperti tagline jin notti...

    "bahasa mengambar bangsa, xsalah pun guna bahasa ape.. even ade byk salah pun..sekurang2nya kite mencuba dari salah xmencuba kan

    BroFramestone Blog

    ReplyDelete
  28. Tukang Komen tu kalau nak menegur pon ada caranya, bukan hentam jewr sebab perkara ini melibatkan maruah. Tapi yg ditegur pon harus lah berfikiran terbuka, jgn mudah naik angin. So kesimpulannya, kerjasama tu penting kan?

    ReplyDelete
  29. sy penah gk kena tegur sbb slh spell word in english..but org tu x gnekan anonymous identity which i really salute him for that.

    ReplyDelete
  30. tegur maknanya "caring"(kalau pakai ayat syg cam lain macam plak)
    apa bahasa sekali pun yg penting kita selesa nak cakap/tulis.kalau org hentam english kita teruk sgt,cam awk cakp td,english is not our mother tougue,but i will try my best.
    cuba dgr org france,russian,japanese etc. ckp english,sama gak x clear & broken,x pulak org lain komplainkan..
    yg penting kita kena cooollll...

    ReplyDelete
  31. tegur maknanya "caring"(kalau pakai ayat syg cam lain macam plak)
    apa bahasa sekali pun yg penting kita selesa nak cakap/tulis.kalau org hentam english kita teruk sgt,cam awk cakp td,english is not our mother tougue,but i will try my best.
    cuba dgr org france,russian,japanese etc. ckp english,sama gak x clear & broken,x pulak org lain komplainkan..
    yg penting kita kena cooollll...

    ReplyDelete
  32. xkisah bm ker bi...aku baca jer...

    ReplyDelete
  33. @Suraya dan dak Wan, setuju sgt2 !!!

    nak tegur ada caranya... also dia anonymous.. of course la rasa mcm sakit hati ada.. sbb mungkin dia pun english teruk tapi nak tegur org, kita pun tak tau Allahu-Alam..

    anyway Neo jgn bimbang la.. teruskan Usaha...

    jom kita blogging dlm english !

    ReplyDelete
  34. Neon, saya lupa...

    at least english awk ok dari satu Artis Malaysia tu !!!

    dah la tak leh bezakan antara Sos Ikan dan Minyak Ikan

    juga Api dgn Lampu !

    ReplyDelete
  35. fuyo...pening2...kena mkn ubat ni...

    ReplyDelete
  36. hehe..akak lg teruk BI..
    Hang tak pe gak..cikgu..hehe..

    BM pun guna bahasa pasar aje. Mesti ramai yg marah.
    Tp..kalo tulis surat rasmi pasal persekolahan anak ke apa..akak guna ler ayat yg betul2 punya..hehe.

    ReplyDelete
  37. Good for you girl :)
    A part of life is about making changes...for the better.

    ReplyDelete

Post a Comment