Friday, May 24, 2013

Resepi Mee Bandung Sedap & Mudah !

Assalamualaikum semua.

Semua cuti ye harini ? Ada yang balik kampung, jauh di serata negeri .. dan ada juga yang duduk tergolek di rumah macam saya....sinilah hometown saya, Cheras. Hehehe...So, disebabkan harini saya gembira dan bebas sebab abang ipar takde kat rumah...(tak perlu lah pakai tudung selubung bagai) so...saya nak masak Mee Bandung Muar...eceewahh...

Ok Resepi Mee Bandung Muar Sedap :




Bahan-bahan :

  • Mee kuning / Kueytiao (celur dengan air panas) saya suka kueytiao :) hehe..
  • 5 Biji telur
  • 2 bawang besar & 4 bawang putih
  • Daun bawang
  • Asam keping
  • Minyak
  • 10 cawan air
  • Sawi
  • Fishball
  • Udang
  • Sotong
  • Gula, garam, ajinomoto
  • Cili / cili padi potong
  • Pes mee bandung


Cara masak :
  • Masukkan minyak, tumis bawang sampai kuning.
  • Masukkan air dan perencah mee bandung, kacau hingga mendidih.
  • Masukkan telur, udang, sotong, fishball, daun bawang, sawi dan asam keping.
  • Masukkan sedikit gula, garam dan ajinomoto (secukup rasa)
  • Masukkan cili potong (secukup rasa pedas)
  • Tunggu mendidih.
  • Siap ! Boleh makan !! 

 Step 1

 Step 2

 Step 3


 Step 4 
 

  Step 5


 

Step 6
 

Step 7

tungguh menggelegak

tadaaa dah siap

boleh makan mee bandung muar sedap & mudah !!

sedapnya mee bandung !!


 just for 3 of us..mak, abah, dan saya :)
alhamdulillah !
 

Designed by Alieff Artwork