Sambung Masters @ Sarjana Part 2.

Salam.

Semakin berkobar rasanya nak sambung Masters bila dah ada ramai kawan-kawan yang sudi bagi idea, pendapat, dorongan dan sokongan. Hari ni dengar cerita senior-senior maktab dulu dah ramai yang dah mula sambung belajar masters di universiti. Teruja saya tengok. Good luck to all of you yang sambung belajar tu ye !

Anyway, saya nak kongsi serba sedikit maklumat yang saya dah baca dan kumpul dalam kepala otak tentang sambung belajar masters ni. Sorry lah banyak copy paste kan. Maklumlah orang belum ada pengalaman sambung belajar masters. Kenalah banyak membaca di internet, forum, blog dan sebagainya. Antara maklumat yanag saya dapat tambah ialah :


  • Program sambung belajar. Pilih nak Coursework atau Research. 
Coursework ni sama je macam degree. Syllabus lebih kurang sama (kalau ambil course yang sama macam degree). Yang membezakan adalah peringkat Master of courselah makin banyak assignment, quiz, presentation, etc. Terlalu banyak sampai budak-budak coursework ni asyik buat group discussion je. Selalu memenuhkan library atau ruang belajar lain. Masa mereka adalah sangat padat. Setiap hujung semester akan ada exam. Serabut, kan.

Program Master by course work ni dah fixed berapa tahun untuk habiskan program. Ada yang memang program hanya setahun - 2 tahun. So, dah confirm di situ bila kita akan habis belajar (unless kalau failed lah. Hey, takkan la dah pandai-pandai boleh sambung belajar nak fail pulak, kan?). So, kalau masa adalah prioriti, please please please choose coursework mode.

Tesis? Most program still kena buat tesis. Tapi a simple project and just submit dissertation. Agak tough sebab kena siapkan projek tu dalam masa 1/2 sem je.

Tough and pack. Tapi kalau nak terjamin, nak cepat dapat Master degree, cousework is the best option. Tapi, bare in mind..biasanya requirement untuk masuk coursework ni lagi tinggi. Means that pointer kena agak tinggi la macam 3.5 and above. And biasanya, by coursework ni tiada elaun student. Untuk yuran boleh mohon MyMaster from KPT. Tapi dia just sponsor yuran je la, monthly elaun tiada. Dan saya lihat ramai gak student coursework ni adalah tutor/pensyarah muda atau kakitangan kerajaan yang dapat sponsor KPT. You will graduate on time. InsyaAllah.

Mencabar. Buat research ni ada juga kebaikannya. Kita lebih flexible. Arrange masa sendiri. Boleh datang lambat dan balik lambat atau datang lambat dan balik awal. Terpulang. Yang penting kerja siap. Bila buat research, kalau ada masa lapang boleh tengok wayang time weekdays. Takda masalah. Kita akan jadi berdikari dan bermotivasi untuk siapkan research dengan jayanya. Juga akan develop critical thinking. Dan senang dapat biasiswa/elaun. :)

Kalau buat research, biasanya universiti akan ada scheme yang bagi kita gaji bulanan lebih kurang 1.4k-1.8k (untuk master) dan lebih kurang >2k (untuk Ph.D). So, sangat sesuai untuk mereka yang tak terikat dengan mana-mana agensi atau mereka yang tiada sumber pendapatan tetap lain.

Yang menjadi masalah pula bila buat research, sangat susah untuk siapkan research tu on time. I believe that all research students are very motivated. Sangat berkobar-kobar untuk buat research dengan cemerlang. Macam tu yang saya rasakan dulu. Tapi, cabarannya besar. Lebih-lebih lagi kalau tersangkut dalam "bad project". Susah nak dapatkan responden, kerja makmal sangkut, barang tak sampai, tiba-tiba kena tambah parameter, duit grant tak cukup, and so on. Lebih teruk kalau tak ngam dengan supervisor. Semua masalah ni antara penyebab kenapa boleh jumpa student master yang tangguh belajar atau berhenti. Biasanya, masa dua tahun tu hanya untuk pengumpulan data dan analisis. Tu pun kalau projek run smoothly. Dan lepas tu baru nak tulis tesis. Dan mesti publish satu paper baru boleh viva. Tesis dan viva pula sangat menggerunkan sebab itu saja penilaian samada kita lulus atau gagal.Oops, buat research juga akan memudahkan kita untuk sambung PhD. Sebab dah biasa buat research dan jika layak, boleh terus convert to PhD.
  • Kalau nak sambung belajar, dan pilih Universiti..banding beza harga dulu. Buat survey. Tengok berbaloi tak buat kat universiti tu..dekat dengan tempat tinggal ke tak. Ada kos yang sesuai ke tak. Ada universiti yang tak tawarkan kos yang kita nak ambil.
  • Kalau nak apply scholarship atau biasiswa, boleh apply kat JPA (jabatan Perkhidmatan awam) bahagian biasiswa sarjana. Tapi masa nak apply tu pastikan dia ada offer untuk postgraduate (phd, masters) ke, undergraduate (diploma, degree) ke...jangan salah pilih lak.
  • Syarat nak apply biasiswa JPA ? 
  • Dalam kenyataan di sini, JPA berkata pemohon mesti seorang warga negara dan berumur tidak lebih 30 tahun pada tahun pengajian dan memiliki ijazah sarjana muda atau sarjana yang diktiraf oleh kerajaan. Pemohon perlu mempunyai pencapaian Purata Mata Gred Kumulatif (CGPA) minium 3.75 atau kelas pertama atau setaraf dengannya. Permohonan untuk biasiswa berkenaan dibuka mulai 11 hingga 18 Julai ini dan ia boleh dibuat secara talian di portal www.jpa.gov.my atau http://esila.jpa.gov.my.

    Maklumat lanjut juga boleh diperoleh dengan melayari portal tersebut atau menghubungi hotline 03-88853436/3892/3564 atau mengunjungi kaunter Bahagian Pembangunan Modal Insan di Aras 5, JPA dari pukul 8 pagi hingga 1 tengah hari dan 2 hingga 5 petang. Biasiswa yang diperkenalkan pada 2006 khusus kepada calon yang memiliki prestasi akademik dan bukan akademik (kokurikulum) cemerlang untuk melanjutkan pengajian di peringkat sarjana dan PhD di dalam atau luar negara.

    Calon yang layak dan disenarai pendek akan melalui proses pemilihan termasuk temu duga. JPA turut menyatakan penerima biasiswa berkenaan terikat untuk berkhidmat di Malaysia untuk tempoh tidak kurang dari lima tahun. Pakej biasiswa itu menawarkan kadar pembiayaan yang lebih tinggi berbanding biasiswa Persekutuan. Misalnya, kadar bulanan Elaun Sara Hidup (ESH) bagi biasiswa berkenaan di New Zealand bernilai NZ$2,174 (RM5,420) berbanding biasiswa Persekutuan NZ$1,449 (RM3,612) manakala di Australia bernilai AUD$2,070 (RM6,662) berbanding biasiswa Persekutuan bernilai AUD$1,380 (RM4,430). - BERNAMA
  •  Ada banyak tempat yang kita boleh mohon biasiswa...ini senarai tawaran biasiswa yang ada di Malaysia. Credit to www.ohmalaysia.com. Saya jadikan dalam bentuk PDF. Senang nak download kan.
Senarai Biasiswa Di Malaysia.  (Credit : http://ohmalaysia.com)
Senarai Biasiswa Di Malaysia
  • Kalau nak sambung belajar, kita kena approve kecemerlangan kita. Perlukan approve dr Guru Besar dan markah dapat 90% ke atas. Mesti cemerlang.
  • Kemudian ada interview. Dalam interview tu, akan tnya plak..apa sumbangan kat sekolah. Jika pernah dapat APC (Anugerah Perkhidmatan Cemarlang),so interviewer tak kan tnya lebih2 dah.

 Erk, setakat ni je dulu maklumat yang boleh saya kongsikan pada semua. Harap dapat membantu menyelesaikan persoalan yang menyerabutkan kepala otak kita tu yer ? Jom kita ramai-ramai sambung masters jommmm =) Hihihi..anyway thanks a lot kepada yang sudi layan banyak soalan saya di facebook tu. Pening woo fikir nak sambung belajar ni sebab teruja sangat. Kalau tak dapat sambung mesti frust gila siot !


P/s : I hope that you are just fine.. im singin broken, lifehouse.





Comments

  1. aku dah buat plan..lepas sah jawatan baru sambung..tp geng2 kita ramai yg dah sambung..berat tuh

    ReplyDelete
  2. tak dan nak tgu sah jawatan beb..tgh berkobar ni huuh..nnt hilang kobaran ku heheh

    ReplyDelete
  3. salam..
    selamat menyambung
    pelajaran..semoga
    berjaya dan di permudahkan
    Allah urusan anda..
    :)

    ReplyDelete
  4. neo nak sambung masters kat mana..? ingat nak sambung jugak.. tapi. kat sarawak ni macam tak banyak universiti je... huhu.. nak ambik course ape?

    ReplyDelete
  5. tumpang tanya... kalau nak sambung master ni kena sah jawatan dulu ke? kalau dg41 tetap dan berpencen dan berkhidmat baru 7 bulan boleh ke nak sambung? tq.

    ReplyDelete

Post a Comment