VAKT (Visual, Audio, Kinestatik, & Tektil).


Salam !

Jom kita berkongsi ilmu pendidikan ye wahai kawan kawan sekalian. Especially kalau korang tu bakal guru atau guru senior...korang pernah tak gunakan kaedah pengajaran VAKT ni ?

Kaedah membaca pelbagai deria, VAKT bermaksud V = Visual (penglihatan) , A = Audio (pendengaran) , K = Kinestetik (pergerakan) , T = Tektil (sentuhan). Kaedah pengajaran ni selalunya digunakan ke atas kanak kanak berkeperluan khas. Kaedah ni kalau korang guna pakai kat budak budak normal pun diorang mesti suka punya. 

Misalnya macam aku. Mengajar Bahasa Inggeris kelas khas yang paling hujung sekali.  Budak budak tu dah la hyperactive, autisme, mental retard, korang ingat pengajaran akademik semata ni diorang leh telan ke ? Kalau setakat kaedah chalk and talk...memang takde maknenye, memang tak berkesan. 

Inilah contoh pengajaran P&P menggunakan kaedah VAKT.

Feeling Lucky?


beli plastesin ni murah je kat kedai RM2.00 =) sesuai untuk kaedah pengajaran VAKT

gunakan bahan seperti Platesin dalam kaedah pengajaran VAKT

Baru baru ni jer aku mula menggunakan kaedah VAKT ni. Gabungkan sekali visual, audio, kinestetik, dan tektil dalam pengajaran, baru seronok. Contoh macam kat bawah ni kan. Aku mengajar "A a a for apple." Aku sediakan space untuk murid murid bentukkan plastesin kat atas huruf tu. Kemudian murid trace dan sentuh huruf tu. Dengan cara ni, baru murid murid aku nak ikuti kelas aku...kalau tak masing masing dalam dunia sendiri jer =)

Oleh sebab aku memang bermurah hati , dan aku tau ramai yang mencari cara pengajaran VAKT ni...so kat sini aku ada sediakan maklumat berguna pada korang semua. Supaya korang boleh download dan aplikasikan kat sekolah.
Kaedah VAKT                                                                                                   


Kaedah membaca VAKT



Ok bebeh, harap maklumat ni dapat menolong cikgu cikgi di luar sana memantapkan lagi cara mengajar kanak kanak khas ok ? Cayalah lu... = ) Chow !

Comments

  1. Terbaik laa cikgu Neon! Mesti tak boring kalau kelas nan ko weyh.hehehe

    ReplyDelete
  2. line tenet x brape bagus...
    nty line clear nk tgk sume video 2...
    ^O^

    ReplyDelete
  3. salam..
    gambar haiwan apa cikgu
    pegang kat atas tu..?
    nampak macam pelik haiwan tu ?

    ReplyDelete
  4. Terbaik la.....
    rujukan utk pmbtangan sya minggu depan..Thk u

    ReplyDelete

Post a Comment