Sedar tak sedar sudah minggu ketiga aku menjalani praktikum di Sekolah Taman Segar. Pengalaman makin bertambah bila tiap - tiap hari aku menghadap budak-budak khas ni. Sekarang, aku dalam proses mengenal dan menghafal nama mereka. Aku juga harus mendalami sifat dan kerenah mereka supaya senang aku tackle dalam kelas nanti.
Dan sungguh, walau aku sayang dan suka akan kanak-kanak ini, masih ada rase geram dan marah bila berhadapan dengan murid yang bermasalah tingkah laku. Kadang-kadang naik juga tangan aku untuk mencubit mereka. Maaf ya.
Ya, aku benci murid yang mengada-ngada. Dan kadang-kadang aku rasa, tidak wajar sama sekali aku nak marah mereka. Yelah, budak kecil . Apa yang mereka tahu?
"Irfan, sila jangan buat cikgu sakit hati,ye".
Dalam minggu ni, keadaan aku bertambah huru-hara bila murid hard core kembali bersekolah. Patutlah aku tak perasan akan muka murid itu. Lama dia bercuti rupanya. Si dia yang terencat akal agak teruk, membuatkan aku ingin mencuba untuk mengajarnya dengan lebih gigih.
Aku tumpukan banyak perhatian padanya, tapi aku hampa. Adam ketawa seorang diri, dan bila diajak belajar, dia membaling kertas dan ketawa ke arah ku. Air liurnya yang meleleh sepanjang masa membuatkan bau busuk menusuk ke dalam hidungku. Aku sabar, aku faham. Dalam hati diam-diam aku berdoa semoga Allah jauhkan aku dan keturunanku dari penyakit seperti kanak-kanak ini.
"Adam jangan risau. Cikgu cuba tolong Adam,ye".
bersambung lagi...
Ikhlas dari kepala ke lutut, neo si lampu neon.
Dan sungguh, walau aku sayang dan suka akan kanak-kanak ini, masih ada rase geram dan marah bila berhadapan dengan murid yang bermasalah tingkah laku. Kadang-kadang naik juga tangan aku untuk mencubit mereka. Maaf ya.
Ya, aku benci murid yang mengada-ngada. Dan kadang-kadang aku rasa, tidak wajar sama sekali aku nak marah mereka. Yelah, budak kecil . Apa yang mereka tahu?
"Irfan, sila jangan buat cikgu sakit hati,ye".
Dalam minggu ni, keadaan aku bertambah huru-hara bila murid hard core kembali bersekolah. Patutlah aku tak perasan akan muka murid itu. Lama dia bercuti rupanya. Si dia yang terencat akal agak teruk, membuatkan aku ingin mencuba untuk mengajarnya dengan lebih gigih.
Aku tumpukan banyak perhatian padanya, tapi aku hampa. Adam ketawa seorang diri, dan bila diajak belajar, dia membaling kertas dan ketawa ke arah ku. Air liurnya yang meleleh sepanjang masa membuatkan bau busuk menusuk ke dalam hidungku. Aku sabar, aku faham. Dalam hati diam-diam aku berdoa semoga Allah jauhkan aku dan keturunanku dari penyakit seperti kanak-kanak ini.
"Adam jangan risau. Cikgu cuba tolong Adam,ye".
bersambung lagi...
sabar dan ikhlas,,jodoh itu rahsia TUHAN..hohoh
ReplyDeleteNeon,
ReplyDeleteKo kena sabar byk2. Aku dulu pernah jadi GSTT Pendidikan Khas (bermasalah pembelajaran) di Putrajaya.. macam-macam kerenah. Yang pakai pampers, yang lari dari sekolah, yang menggatal.. semuanya ada..
Alhamdulillah, aku dapat mengajar seorang murid ni sampai dia boleh membaca.. terasa juga bangganya..
aiseh, sabar je nurul..
ReplyDeletepengalaman semua itu..
baikla hati ko ni neon..
ReplyDeletebyak2 kan bersabar..
mgkin saatu hari nanti aku blh berganding tenaga
dengan ko.. kita pakat2 cuba brainwash bdak2 ni..
okay tak?
semoga berjaya membimbing kanak2 istimewa....kanak2 itu anugerah.....
ReplyDeleteselamat berjaya..
ReplyDeletesabarlah menempuh cabaran mendidik mereka...
banyak pahala kita ajar budak2 khas ni...
all da best!!
cikgu xley benci anak murid..kena trima seadanya.tugas seorang guru adalh mendidik masyarakat supaya menjadi org yang berguna..
ReplyDeletebudak2 cemni, kekerasan kdg2 bukan caranya...
ReplyDeletecara yg berhemah dan berhikmah pun boleh menjadi...
bersabarlahh..
dan belajarlah...
wah!!
ReplyDeletemulainya cikgu neo!!
aku suka kamu!!
ada samnbungan la plkssss
ReplyDeleteNeon,
ReplyDeleteSabar. itu salah satu asas tuk jadi guru. Bapak percaya ko akan hargai pengalaman ni apabila karier ko dah berkembang kelak..
Neon,
ReplyDeleteSabar. itu salah satu asas tuk jadi guru. Bapak percaya ko akan hargai pengalaman ni apabila karier ko dah berkembang kelak..
respect la kat akak ni..hehe..
ReplyDeletewahhhhh...
ReplyDeletebgusnye cikgu neo ni....
neo...
ap kta bg adress blog ni kat stdnt2....
br bes...
heheheheheh
mencabarnya karier kamu..!harap2 dapat survive.pahala dapat tu tak terkira..hehe!all the best.ganbatte!
ReplyDeletekronologi percintaan neo... bile lg?
ReplyDeletesbar2..bdak2 2 nk bermanja la2..hehehe
ReplyDeleterespek giler aku kat kau.
ReplyDeletesalute (:
kalau aku, sure tak tahan.
Akak berbangga ngan Neorul kerana menjadi belia yg tak gentar berusaha utk memajukan kanak2 istimewa sebegini.
ReplyDeletebagus cikgu.. cabaran n pengalaman mengajar kta...kalo ak mayb x thn, huhu..
ReplyDeletetakde sape yg sempurna...semua yg berlaku "bersebab" dan kerananya juga kita ada di situ. adakala mereka yg berakal lebih bangang di luar sedar menggunakan akal sendiri. so, apa bezanya mereka??? btul tak? tak kurang dan tak lebih kecuali mampu merenung diri yg juga "sel hidup" utk terus menjadi sempurna.
ReplyDeleteisk!
ReplyDeletesabar neo..
banyak pahala ko ajar budak² camtu..
alhamdulillah..
neon, sabar ek... ko boleh punye la.
ReplyDeletebanyak pahala tu weh...
sabar je neo
ReplyDeletehaha. biasa la anak-anak kecil.
ReplyDeletenakal nye memang tinggi. sabar ye =)
good luck!!!semoga anda tabah menghadapi anak2 pendidikan khas...
ReplyDeletecikgu ke??hehe
ReplyDeletexpe2..ak sapot ko..jgn riso..
bebudak khas kat skola aku mmg cambest!!!!!
ReplyDeletetp skank aku nengah demam panas dan cakit pale BUKAN krana bebudak khas, TAPI CIKGU2 P.KHAS KAT TEMPAT AKU TUUUU... aiseyyyyyyyyyyyyyy
T_T
dORANG Cikgu khas yang memang 'KHAS'!!(KUAT SOKSEK)
best2~
ReplyDeletesambungannyer??
xD
heheh..sambungannye? tungguu...=)
ReplyDeletelambat la..cepat la..nak tau!!
ReplyDelete