Darah Period Warna Coklat.

Oh yeah, yang jauh mari dekat. Yang dekat mari rapat, yang rapat mari lihat !


Jangan teruja sangatlah okay, hari ni bukan nak cerita pasal lelaki period, tapi para lelaki pun perlu tahu pasal period sebab bagi yang dah berkahwin tu, korang tak boleh menyetubuhi isteri korang kalau diorang belum suci.

Kenapa aku bangkitkan tajuk period ni? Sebenarnya aku sendiri pun agak keliru bila period nak habis. Selalunya, bila rasa dah tak period je...aku terus mandi wajib. Yela, aku takut nanti bila tunggu lama-lama, berdosa pulak tinggal solat.

Kadang-kadang bila aku dah solat, sehari lepas tu mucul secalit warna coklat. So, aku cuti lah balik...! Rupa-rupanya ada caranya untuk tahu bila kita betul-betul habis waktu period ok !

قَالَتْ لِلنِّسَاءِ لَا تَعْجَلْنَ حَتَّى تَرَيْنَ الْقَصَّةَ الْبَيْضَاءَ تُرِيد بِذَلِكَ الطُّهْرَ
Maksudnya: Ucapan Aisyah kepada para wanita; Janganlah kamu gopoh untuk mandi haid sehinggalah kamu melihat keputihan sebagai tanda telah bersih.

Okay, menurut hadis ni...kita kaum perempuan boleh pastikan period dah betul-betul habis dengan dua cara :
  • Keluar keputihan seperti warna kapur.
  • Sudah tidak keluar apa-apa walaupun kekuningan ataupun warna keruh. Caranya dengan dimasukkan kapas ke dalam faraj dan dilihat sama ada kapas dikotori darah atau tidak. - Sumber.
Faham tak adik-adik sekalian ? Sekarang saya tak rasa was-was lagi, holiouu..Chow !




Comments

  1. ermm no komen...x penah dtg bulan heh
    tpi dok tggu hujung bulan gaji masuk huhuu

    ReplyDelete
  2. red, apekah ko ni hahaha..bile gaji dah masuk jgn lupe sedekah pizzaa ;)

    ReplyDelete
  3. o0o0o0.. makasih2 tuk info tu... :)

    ReplyDelete
  4. afzan, alhamdulillah..thanks ;)

    ReplyDelete
  5. sophie, yup...semua pempuan harus tahu tu huhuhuhu ;)

    ReplyDelete
  6. zoween, hihi bagus laa sis nnt senang nak check! hihi

    ReplyDelete
  7. meo, huhu..terimass..berguna utk bro meo sok!

    ReplyDelete
  8. yeah aku mmg wat cemni..tunggu sampai dah tak keluar apa² 'kaler' then baru mandi wajib..baru yakin sket nak solat ^_^

    ReplyDelete
  9. yana, uhuhu aku pun salu wat centu gak..cume eksaited nak solat..sebab da tggal lame..tu yang nak mandi cepat je! hurmmmmmmmmmmmmmmmmm..tapi dekat 11hari tu rase camm hiiisssh lamenye! sabau je la

    ReplyDelete
  10. saya 14 hari kua cokkkkklat ajer..tah kenapa.mls ke doc.

    ReplyDelete

Post a Comment