Tuesday, April 30, 2013

Dunia Hanya Pinjaman, Akhirat Kekal Abadi.

Assalamualaikum semua :)



Hua...makin lama makin malas dan takde masa nak blogging...what is happening ? Huaaa...rindu nak blog laju laju ! Sedar tak sedar, kita dah nak masuk bulan Mei ! Sungguh pantas masa berlalu kan ? Huhuhu...sekejap je...rasa banyak lagi azam yang belum tercapai ":(






Masyarakat sekarang



Sekarang ni kat facebook macam-macam orang buat video untuk menarik perhatian orang ramai...dari Gangnam style, harlem shake, giyomi...apekejadah laa semua tu. Memalukan je saya tengok..tak kurang juga yang orang terpelajaran pun nak mengikut sama buat benda benda macam tu..toksah la ye..buang masa..takde faedah pun..kalau saya yang buat video camtu..mau kena baling batu dengan masyarakat hahaha ~ 

kalau kita mengaku muslim..jom jadi macam ni !



Musim PRU



Ha...lupa nak tanya korang undi mana ? Hahaha..saya pun runsing nak pilih mana..tengok tengok calon sorang pun takde yang beragama Islam...sorang pun calon yang saya tak kenal...hahaha..so camne nak pangkah ni ? Kalau taknak mengundi boleh tak ?? Kepada korang semua..selamat mengundi lah ye...tak kiralah kita ni parti kerajaan ke..parti pembangkang ke..jangan dilupa asal usul kita, kita masing di bumi Allah yang sama, saudara se-islam...jadi jangan kita berpecah belah..



Rohani resah

 
Lately rasa sunyi sepi sangat sangat...ecewahh...jujur ni ! Bila kita sengsorang, kadang kadang setan pun suka nak dekat tau...bila setan suka nak dekat, mula lah dia nak hasut kita supaya jauh dari Allah swt !...Rohani ni...makin resah..sebab tidak terisi dengan perkara perkara baik...Allah, kurniakanlah aku sahabat sahabat yang boleh menunjukkan aku jalan kebaikan...  


 Doa dan harapan.


Sesungguhnya aku tidak memerlukan kesenangan dunia ini melainkan dengan redha dan berkat dari Allah swt...sesungguhnya rela aku sendiri jika dengan manusia buat aku lupa dan hanyut dari Allah swt...Sesungguhnya ya Allah...hanya engkau maha pelindungku, pemeliharaku, hanya engkau maha penyayang lagi pengasih...takkan kuat aku berdiri di muka bumi ini kalau tidak kerana Kasih Sayang MU...kurnikanlah hamba mu ini semangat dan kekuatan agar aku sentiasa berusaha untuk MENCARI MU...sesungguhnya Dunia ini satu pinjaman..yang benar lagi kekal itu adalah AKHIRAT...moga aku tidak terleka ya Allah !!!


kalau tak berteman jadikan Iman itu sebagai teman !




Mood : Rindu...rindu siapa ?? Hehehe...rindu Allah swt...rindu Rasulullah...rindu my parents sangat sangat ! :)



Saturday, April 27, 2013

Himpunan Sunnah Rasulullah S.A.W !

Assalamualaikum warahmatullah...


Alhamdulillah...saya tengok makin lama makin ramai manusia akhir zaman ni nak berubah kearah kebaikan... tgk sajalah dah ramai artis perempuan yang mula berhijrah pakai tudung...insyaAllah mula dari bertudung, lepas tu dah tak buat perkara perkara terlarang yang lain...malah..yang lelaki pula..ramai yang ada kesedaran nak dekatkan diri ke arah aktiviti keagamaan. InsyaAllah...sama sama kita mencari hidayah Allah swt..

Entri kali ni saya kongsikan himpunan Sunnah Rasulullah...ada yang kita tahu dan tidak tahu malah, ..ada yang kadang kadang kita tahu tapi tidak mengamalkan...so apakata kita baca, dan amalkan sunnah rasulullah s.a.w ... dapat berkat dan pahala lagi :) Jom sama sama kumpul pahala jom ! :)

Himpunan Sunnah Rasulullah S.A.W !
- pakaian ikut rasulullah s.a.w-

- peribadi ikut rasulullah s.a.w-

- 7 sunnah rasulullah s.a.w-

- perbualan ikut rasulullah s.a.w-
- menjaga kesihatan diri ikut rasulullah s.a.w-


- mendidik anak ikut rasulullah s.a.w-

- minum ikut rasulullah s.a.w-

hikmah mengamalkan sunnah rasulullah s.a.w

- pakai serban ikut rasulullah s.a.w-
 

hikmah berselawat ke atas nabi

- hikmah makan kismis mengikut rasulullah s.a.w-

- sedekah ikut rasulullah s.a.w-

- sahur ikut rasulullah s.a.w-



Tuesday, April 23, 2013

Solat Sunat Rawatib : Sebelum & Selepas Solat Fardu.

Assalamualaikum semua,

Mari kita sama sama perbaiki amalan dan tambah amalan kita. Kalau sebelum dan selepas solat fardu tu, boleh saja buat solat sunat rawatib sebanyak 2 rakaat..mudah saja kan ? Simple, tak sampai 5 minit pun ! Soalt sunat 2 rakaat ni boleh dilakukan pada setiap solat fardhu kecuali selepas subuh dan selepas asar ye...Jom tambah amalan ye !

suka tengok gambar gambar orang memuja Allah ni...tanpa kira dimana berada..kalaulah aku seperti itu !










SOLAT SUNAT RAWATIB


 Solat Sunat Rawatib mengiringi solat fardu sebelum ataupun selepas. Tujuannya ialah untuk mencari keredaan Allah, di samping menampung kekurangan-kekurangan dalam solat fardu.

FARDHU
SEBELUM
HUKUM
SELEPAS
HUKUM
Subuh2 rakaatMuakkatTiadaTiada
Zohor @ Jumaat4 rakaat
2 rakaat
Muakkat - 2 rakaat4 rakaat
2 rakaat
Muakkat - 2 rakaat
Asar4 rakaat Tidak MuakkatTiadasembahyang sunat diharamkan selepas fardu Asar hingga terbenam matahari)
Maghrib2 rakaatTidak Muakkat2 rakaatMuakkat
Isyak2 rakaattidak Muakkat2 rakaatMuakkat


عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ حَفِظْتُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ رَكَعَاتٍ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الصُّبْحِ

Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah SAW tidak meninggalkan solat (sunat) 10 rakaat iaitu 2 rakaat sblm Zohor, 2 rakaat slps Zohor, 2 rakaat slps Maghrib, 2 rakaat slps Isya dan 2 rakaat sblm Subuh. Hadis riwayat Ahmad dan Turmizi (dlm riwayat yang pelbagai).
Terdapat beberapa hadis yang menerangkan mengenai kelebihan Sunat Rawatib.

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ ثَابَرَ عَلَى ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً مِنْ السُّنَّةِ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْفَجْرِ

Dari Aisyah RA, Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang sentiasa (berterusan) mengerjakan  solat (sunat) 12 rakaat, Allah akan membina rumah baginya di syurga ; iaitu   4 rakaat sebelum Zohor  dan  2 rakaat pula selepas Zohor, serta 2 rakaat selepas Maghrib, 2 rakaat  selepas Isya dan 2 rakaat sebelum Fajar.” Hadis riwayat Turmizi.    
 

NIAT SOLAT RAWATIB

أصَلِّي سُنَّةَ الظُّهْرِ / المَغْرِبِ / العِشَاءِ قَبْلِيَةً رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
Sahaja aku menunaikan solat sunat (Zohor / Asar / Isyak / Subuh) dua rakaat Sebelum nya kerana Allah Taala.أصَلِّي سُنَّةَ الظُّهْرِ / المَغْرِبِ / العِشَاءِ بَعْدِيَّةً رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
Sahaja aku menunaikan solat sunat (Zohor / Asar / Isyak / Subuh) dua rakaat  Selepasnya kerana Allah Taala.






Netbook Lenovo Thinkpad.

Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah nanti saya akan blogging back to normal. Sekarang tengah membiasakan diri dengan menggunakan Netbook - Lenovo Thinkpad ni. Dah puas dulu pakai laptop tak reti jaga...now pakai yang kecik pulak. Kononnya macam boleh jaga dengan rapi lepas ni. InsyaAllah. 


Selepas ni, GAMBAR KURANG KUALITI>>>>sebab saya dah TUKAR HANDPHONE...

ok buat masa sekarang ni saya pakai Nokia X2
back to oldiess...nokia cokia !!
tak kesah laa kan.. kalau tak pakai android pun..asalkan boleh call boleh sms... :)





ok babai semua.. sayang korang semua laju laju.. doakan saya tabah dan sentiasa bersemangat dalam berjuang di bumi Allah ni ya...biasalah iman kadang kadang naik..kadang kadang turun...kita kena selalu bersyukur dengan nikmat Allah !

Antara Sahabat dan Kekasih !

Assalamualaikum..

Sayang sangat dan rindu sangat nak menulis kembali di silampuneon. Rasa sepi dan sayu je bila tak update ye tak. Walaupun tak kire lah ada orang baca ke tak kan ! :) Heherhe...

Hurm...dalam minda saya sering bermain antara dua perkataan ni. Sahabat dan Kekasih...suka saya kongsikan ayat ayat di bawah, sumbernya dari : http://suarahati7766.blogspot.com




Sahabat...
Kita berkawan atas nama keikhlasan
Atas landasan kejujuran
Atas kasih dan kesetiaan
Dan kepercayaan seorang insan

Kekasih
Tersemai kerana satu janji setia
Berlandaskan kesatuan hati
Bercinta kerana lahirnya sayang xbertepi
Dan ingin bersama sehidup semati

Sahabat
Tawanya bukan kepuraan
Sedihnya bukan menunjuk2
Bimbangnya kerna hati terasa bersama
Risaunye kerna kasihnya abadi

Kekasih..
Terkadang perilaku dijaga
Tawa penuh kepalsuan
Jaganya hati kerana kasih seorang kekasih
Namun hati sendiri merana tiada siapa peduli

Dan Sahabat...
Dijadikan tempat luahan
Semua kesedihan dan kegembiraan menjadi satu
Di situ tempat yang tenang
Dialah yang memberikan kekuatan
Untuk sahabatnye tegar dlm kehidupan

Kekasih...
Ada masenye hati menjauh
Ada ketikanya penuh prasangka
Ada kalanya ingin dibelai & dimanja
Dan sememangnye perlu dijaga
Bak luka yang semakin parah utk diubati
Perlu perawatan yang amat rapi

Sahabat....
Selagi namanya sahabat
Silapmu dimaafkan
Rajukmu dihiburkan dengan tawanya
Sakitmu dirawat dengan penuh keikhlasan
Kenanganmu adelah ssuatu yang paling berharga

Kekasih...
Bila suka bukan main di jaga
Bak isi dan kuku
Bila benci, tiada ruang di hati
Seumpama tidak pernah dikenali
Hilang sudah satu persahabatan
Kerna dia bukan lagi sang kekasih..

Sahabat...
Sekali bergaduh pasti gelisah
Berjalan hilang tujuan
Termenung tiada bayangan
Kerna dialah sahabat
Susah senang pasti terikat

Antara SAHABAT & KEKASIH..
Kedua2nya amat bermakna
Tapi Sahabat sekali bergaduh kembali semula
Kekasih.....erm, fikir2kanlah
Sebelum kamu kehilangan Sahabat yang setia..




Ok meh saya nak cerita sad story sikit, bagi yang alert :) Saya susah nak update blog sebab handphone galaxy note saya battery dia dah KONG. Sooo...saya nak tunggu ada duit lebih nanti baru saya ON balik android saya...FOR now...saya pakai balik nokia cokia :) Hahaha...XD Best la pulak BACK TO OLDIESSSSSSSSSSSSSSSSS :)

Babai assalamualaikum !

Allah berilah saya kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini !







Sunday, April 21, 2013

Cara Bertayamum : Ustaz Don Danial Don Biyajid

 



Cara Bertayammum

1. Menepuk dua tapak tangan pada debu kali pertama untuk menyapu muka.
2. Berniat : Sahaja aku bertayammum kerana mengharuskan fardu sembahyang kerana Allah
Ta’ala . Masa niat : Ketika mula memindahkan debu dan sehingga menyentuh sebahagian
muka.
3. Menyapu muka.
4. Selesai menyapu muka.
5. Menepuk dua tangan ke debu pada kali kedua untuk menyapu tangan .(Sebelum menepuk
kedua tapak tangan kali kedua, hendaklah dibersihkan kedua tapak tangan terlebih dahulu
dari debu tanah yang telah digunakan).
4. Menyapu tangan kanan dari belakang tapak tangan kanan dengan empat perut jaritangan kiri
dari hujung jari (selain ibu jari) hingga naik ke siku.
5. Menyapu tangan kanan dari siku hingga ke hujung ibu jari.
6. Menyapu tangan kiri dari belakang tapak tangan dengan empat perut jari tangan kanan
(selain ibu jari) dari hujung jari hingga ke siku.
7. Menyapu tangan kiri dari siku hingga ke hujung ibu jari.

Catatan:
  • Untuk menyapu tangan , wajib ditanggalkan cincin , jam tangan dan gelang sekiranya debu tidak sampai di bawahnya. Jika sampai debu, maka sunat sahaja menanggalkannya.
  • Sunat menipiskan debu tanah pada tapak tangan sebelum disapukan ke anggota tayammum.

Syarat Sah & Rukun Tayammum

Syarat-Syarat Sah Bertayammum
  • Menghilangkan najis terlebih dahulu.
  • Tanah debu yang suci.
  • Bukan dari debu tanah yang musta’mal (yang telah digunakan).
  • Ada qasad / niat penggunaan tanah.
  • Menyapu muka dan dua tangan hingga ke siku dengan dua kali tepuk. Tepukan pertama bagi muka dan tepukan kedua bagi tangan.
  • Pastikan terlebih dahulu arah kiblat.
  • Bertayammum apabila telah masuk waktu solat sahaja.
  • Satu tayammum bagi satu solat fardu dan beberapa solat sunat.


Rukun Tayammum
  • Berniat ketika memindahkan debu sehingga menyentuh sebahagian muka. Sahaja aku bertayammum kerana mengharuskan fardu sembahyang kerana Allah Ta’ala .
  • Menyapu Muka.
  • Menyapu Tangan.
  • Tertib.

Bahan Untuk Bertayammum

Debu tanah yang bersih iaitu:
  • Tanah dalam pelbagai warna seperti merah atau hitam. Sekiranya bercampur pasir mesti mengandungi kandungan debu.
  • Tidak dikategorikan sebagai abu.
  • Suci dan tidak bernajis.
  • Tidak musta’mal.
  • Tidak bercampur tepung atau kapur atau pasir yang tidak berdebu.
Tidak boleh bertayammum dengan menepuk meja atau dinding
kerana tidak mengandungi debu tanah.

Hikmah Bertayammum Memberi kemudahan dalam mengerjakan ibadah ketika tidak dapat menggunakan air atau ketiadaan air.

Tayammum

Tayammum dari segi bahasa ialah qasad (mensahajakan). Tayammum ialah suatu kemudahan yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada umat Islam untuk dilakukan semasa menghadapi keadaan yang menghalang daripada berwudu’ atau mandi wajibdisebabkan ketiadaan air atau kerana sakit bagi mengharuskan melakukan ibadah.

Tayammum pada syara’ ialah menyapu muka dan kedua belah tangan meliputi siku dengan debu tanah yang bersih mengikut syarat-syarat yang tertentu. Ia difardukan sebagai ganti wudu’ atau mandi wajib .

Allah berfirman: “…dan jika kamu junub (berhadas besar) maka sucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. …” (al-Maidah (5): 6).

Set Tayammum Innolux

Tayamum

Sebab-sebab Diharuskan Bertayammum
  • Apabila tiada air atau ada air tetapi hanya mencukupi untuk keperluan makan minum.
  • Tidak dapat menggunakan air disebabkan penyakit yang dihidapi atau merbahaya bila dikenakan air.
  • Apabila penggunaan air boleh membahayakan kesihatan dan nyawa.



Saturday, April 20, 2013

Anti Graviti - Faizal Tahir

Suka lagu ni !! Sangat sangat ! =) Eyh apa khabar semua...saya malas betul nak update blog ! Tapi i will always be back ya !! :) Jom layan lagu best ni...sambil sayu sayu ~





Saat graviti lepaskan ku pergi
Meninggalkan semua terbang ku tinggi
Ku mula semua baru
Bebas berlari

Waktu yang takkan menunggu
Walau jauh ku tetap tunggu
Mahu ku sapu
Mahu berseri selalu
Memikirkan diriku yang memikirkan mu selalu

Antigraviti
Aku graviti aku kamu
Saat graviti lepaskan ku pergi
Meninggalkan semua terbang ku tinggi
Ku mula semua baru

Biarkan bulan bersandarkan bahu
Bintang berlegar di kiri kanan aku
Tetap pulang ku padamu

Jangan dibimbang
Waktuku tak mati sini
Dan ku mula episod baruku
Mahu ku satu
Mahu kau senyum selalu
Memikirkan diriku yang memikirkan mu selalu

Antigraviti
Aku graviti aku kamu

Saat graviti lepaskan ku pergi
Meninggalkan semua terbang ku tinggi
Ku mula semua baru

Biarkan bulan bersandarkan bahu
Bintang berlegar di kiri kanan aku
Tetap pulang ku padamu

Begitu laju
Menunggu saat bersatu
Nantikan aku
Kembali ke pangkuan mu
Dapatkah kamu menerima aku
Mahukah waktu mengubati segala pilu yang lalu
 
Aku pulang
Aku pulang padamu
Kembali ku
Kembali padamu
Aku pulang
Aku pulang padamu
Kembali ku
Kembali padamu

Biarkan bulan bersandarkan bahu
Bintang berlegar di kiri kanan aku
Tetap pulang ku padamu

 

Designed by Alieff Artwork