Pages

Tuesday, May 07, 2013

Aurat Dengan Abang Ipar !

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarokatuh..

 





Soal Jawab Fiqh : Aurat Dengan Abang Ipar


klik untuk tumbesaran.

Aurat wanita dengan abang ipar ialah sebagaimana dengan lelaki bukan muhrim. Dalil: Al-Quran, surah an-Nur ayat 31.
Berusahalah untuk jadi soleh/solehah,bukan sekadar untuk pasangan, tapi untuk mereka,Ibu bapa kita. anak yang soleh/ah, adalah aset yang paling bernilai untuk saham akhirat.
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. [al-Nisa’ 4:36][1]
Oleh kerana abang ipar itu muhrim sementara, maka diberi sedikit kelonggaran berupa tidak perlu memakai stokin (bagi madzhab jumhur yg menetapkan kaki itu aurat) dan dima'afkan jika terselak lengan ketika melakukan kerja-kerja spt kerja dapur (atas alasan kesulitan).

Errr sebenarnye...

Sebenarnye saya rasa semak sangat.. tak bebas la camni.. duduk rumah pun rasa terperuk macma jeruk jer...macam takde fresh air je rasa...arghh...rasa nak duduk rumah sendiri jer...nak duduk rumah sendiri takleh lak sebab tak kahwin lagi...alaa kena kahwin dulu ke ? calon takde lagi..alaa camne ni..nak duduk rumah sendiri laaa !

Bukan sebab tak bebas nak kesana ke mari..bila duduk rumah sendiri leh la buat macam macam benda sikit...nak buat ape pun orang tak halang...ni hidup dah macam menumpang je kat rumah sendiri...hummppp...bukan tak bersyukur..tapi cuma luahan rasa, semak...

Bila cakap kat mak, saya nak duduk lari kat rumah sewa...diorang pi bantai gelak plak..padahal aku dah habis serious dah ni...hish...dok satu rumah dengan abang ipar susah laa...kita ni perempuan..nak kena jaga aurat..nak kena pakai tudung..kena pakai baju lengan panjang dan seluar lengan panjang...takkan lah duduk rumah sendiri pun kena bertutup bagai...cerrr la paham sikit...bagi yang dah kahwin tu bawak bawak la duduk rumah sewa..tolonglah usaha sikit...tok sah duduk rumah mak mertua...

saya memang takde masalah lain..

cuma masalah saya ialah aurat yang kena jaga abang ipar - adir ipar. 

so ini memang satu masalah.

Kalau dah duduk satu rumah..agak terbatas laa pergerakan saya,...saya pernah duduk bilik satu hari tak keluar sebab malu dengan abang ipar nye pasal...so mmg ni satu masalah bagi saya... dan macam takde orang nak kesian kat saya..kan !!! :( So lebih baik saya pergi duduk rumah sewa .. biarlah saya membawa diriku ini..sobss sobbs.s...

ok okla.senang macam ni.

apa kata bersikap terbuka dan berfikiran positif? Kalau tutup aurat tu kan dapat pahala ? kalau turuti perintah Allah kan dapat pahala ? apalagi mau ? nak dapat pahala free, buat la dengan ikhlas...jangan asyik merungut je nurul aina zakaria..terimalah dengan hati yang bersih...so..kesimpulannya..saya kena sentiasa bersangka baik dengan masalah ni...ok..positif..positif nye pasal...

ok masalah setel !




 

Designed by Alieff Artwork