Pages

Saturday, February 16, 2013

Tukar 4 Biji Tayar Kereta Viva !

Assalamualaikum warahmatullah...


Ni cerita semalam ni.. Malam tu dah nampak dah tayar kereta saya flat giler bahagian belakang..ingatkan kurang angin jer...bila siang hari saya tengok balik..AIKKK..MACAM PANCIT NI!!!






Dengan tayar flat giler tu.. saya start kereta bawak kereta 30 km/j..pelan pelan je menuju ke bengkel kereta Continental kat Bandar Damai Perdana....habisla tayar aku!


Sampai sampai je..ingatkan kena tukar sebiji tayar je.. lepas tu..orang cina tu check.. Ayyaaa u punya tayar semua sudah teruk woooooooo...sudah botak tayar u ni. Kena tukar semua tayar...kalau you tukar sebiji jer nanti you bawa kereta tak balance...now kita ada promotion tayar...maaaa....kasi tukar semua laaa ~


 




Alamakkk tokeyy kena tukar semua ke ?? Adoii (dalam hati memang aku dalame nak tukar semua tayar aku ni memang dah botak pon !! hahaha 3 tahun dah pakai !!)


Selepas check sana sini.. ahaaa sudah !! Banyak lagi si budak ni suruh aku tukar...ayoo...Ini saya kasi tau you aa...you punya breakpad sudah habis.. sudah haus ma !!!! Ini sudah teruk ini...ayaaa...kasi tukar ini breakpad ni ok...kalau tak tukar nanti break you boleh rosak ~  

yela yela..kasi tukar itu breakpad sekali ok...
 


nampak tak beza breakpad baru (warna hitam) dengan breakpad haus (warna coklat besi)

 

Ha???? Breakpad pun haus ke ?? Adoiii kenapa aku tak tahu semua benda niiiiiiiiiiiii aaaaa mengapaaaa....kanbahaya kalau tak tahu ??? Ermm so sad ! I have no knowledge about my car ! My baby !!! My only baby!! waaaaaaaaa .


 Saya ingat dah setel dah....boleh tarik nafas lega...TAPIIIIIIIII !!!!


Ayaaa you punya absorber bahagian depan sudah longgar maa...sudah rosakk...Ini sebab kereta you banyak langgar bonggol lepas tu dah loose. Kasi tukar baru laaa ini absorber...bla bla bla ini absorber mounting pun kena tukar ha.....Lepas tu dia tunjuk laa absorber saya tu dah macam nak tertanggal kan...adoii apebenda tak dia cakap bbetul ke aku kena kelentong nii adoi...harap harap betul la ni...


Ok ok la kasi tukar la absorber dan absorber mounting ni sekali...ayyaa banyaknye mau tukar !!


 beza absorber baru (hitam) dan absorber lama (kelabu)...kalau yang baru dia ketat sikit.. kalau yang lama dah longgar sangat ....




 Lepas check absorber depan..dia check absorber belakang pulak !!!!!!!!!!!! Ape lagi ni... Ini you punya absorber belakang takmau tukar ka ? Ini pun sudah teruk maaa..... You tukar saja ma absorber belakang baru RM120...

Aaaaaa, takde takde takde saya buat absorber depan je ~ Banyak songeh kau...dahla bagi discount tak sampai Rm20...nak bayar kat ko dah la mahal tau dak...kalau discount bayak takpe gak aku tukar KERETA BARU SEKALI...




Ini alignment kereta you pun sudah lari ma.. kasi betul alignment kereta ...pastu you mau tambah ke front camber kit. Lepas dia terangkan fungsi camber kit pun...saya setuju jerk...









 Ok total saya bayar untuk betulkan kereta saya ialah RM1,369.30...saya tak pergi sorang ke bengkel..saya pergi dengan mak saya.. kalau ikutkan hati saya..saya memang takkan tukar sebab saya ni degil dan tak suka sebab takde discount langsung... tapi disebabkan mak kata..tukar je laaaa tukar je la..ikut je la...saya malas nak fikir fikir banyak...

Tapi saya pun tak sure .. berapa harga boleh dapat kat tempat lain sebab saya tak tahu benda ni dan saya tak pernah survey pun hahaha...

So saya bayar je la...malas nak gaduh gaduh...tapi saya rasa mahal betul ! (ke saya yang memang tak tahu harga market dia) haha....



4 biji tayar continental = rm 150 x 4 = 600.00
2 batang absorber depan = rm175 x 2 = 350.00
2 absorbers mounting = rm120 x 2 = 240.00
breakpad = 100.00
alignment front = rm15.00 (ni bagi free konon)
front camber kit  = Rm40.00   
 

ok itu sahaja untuk harini. IM BROKEEEEEEEEEEEE


Baru je buat simpanan kat ASB tau...dalam MAYBANK account memang cukup cukup makan je tinggal sebab semua duit dah kena masuk tabung..

 
Nasib baik CIMB account ada duit (duit bisnes sugar glider) ..so bayar guna duit tu... wuuuuu ~~~

 
 Entah betul ke tak dia buat ... kalau dia buat kereta saya tak betul..saya doakan dia mati katak :P


ok bai assalamualaikum ! Muahh sayang semuaaaaaaaaaaaaaaa =)




 

Designed by Alieff Artwork